Jäsning med "duveljästen" WLP570

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jäsning med "duveljästen" WLP570

Inläggav Trasselknut » tisdag 2022-06-14 18:25

Jag är i sluttampen av jäsningen av min första take på en belgisk ale. Receptet är egentligen ointressant utan jag vill fokusera på hur man bäst jäser med en jäst som uppför sig som den jag valt dvs WLP570 https://www.whitelabs.com/yeast-single?id=171&type=YEAST&style_type=5

Tanken var från början att iterera på veteölet jag gjorde innan sommaren men färsk jäst fanns inte att tillgå då butikens leverans fastnat i tullen och vad jag förstått inte gick att sälja. Jag fick en WLP570 utgången i mars istället som jag gjorde förkultur på i två steg, först en på en liter och sen en på två liter. Uppskattar pitch rate till 0.71. Batchen är från början på 20 liter men ser nu närmare ut att vara på 19 liter efter att kreusen gick upp och ut ur blow off.

När jag läste på innan jag drog igång så såg jag väldigt spretiga upplevelser av jästen på webben. Vissa verkar ha fått jäsa helt okontrollerat, jäst ut på dagar och haft en otrolig förjäsningsgrad medans andra tycker den är gruvligt långsam. Baserat på vad jag själv sett nu skulle tro att dom senare snarare jäst den för kallt för länge.

Jag pitchade vid ~22 grader, jäsningen kom igång när vörten höll 18 grader och har sen dess höjt termostaten med en grad i stort sett varje morgon. Temp mäter jag med probe och bubbelplast mot en carboy. Jag mäter Brix med refraktometer och kompenserar med hjälp av informationen från den här källan för att få ut ett SG och därigenom förjäsningsgraden.

http://valleyvintner.com/Refrac_Hydro/Refract_Hydro.htm.
När jag kontrollerat med egna hydrometermätningar har det slagit inom en felmarginal på drygt 1 oechsle.

wlp570.GIF
Här är en graf på hur det sett ut fram tills nu. Den blå grafen är hastigheten på förändringen i uppmätt brix relativt föregående värde.

Det skulle inte vara helt fel ute att kalla det för jojojäsning :) Alla öl jag gjort tidigare har gått skarpt uppåt till en peak och sen dalat linjärt ner mot noll. En sak jag märkt är att kylen fått jobba rätt hårt för att hålla nere temperaturen så till den grad att jag fick koppla in värmeplattan för att temperaturen inte skulle dra ner för mycket. Temperaturvariansen har nog varit drygt 0.5 grader upp och ner.

Frågan är om det här är good enough eller om man kan och bör tweaka tolerans och kyleffekt för att uppnå en mer linjär temperaturökning om möjligt. Jag tror inte att jag pitchade i rumstemperatur har nån påverkan då det var bra fart först efter temp landade på 18 grader.

En annan grej jag reagerat på är att i Brew like a monk så finns en chart med jäststammar kopplat till jästemp och smakkaraktär där WLP570 är med. Enligt den så ska den lägre temperaturen ge mer fenoler och kryddighet medans det fruktiga kommer med högre temperaturer. Jag har upplevt helt tvärt om.

Så vad vill jag här egentligen? Jag vet inte om jag ska vara ärlig men det är första gången jag stött på en jäst som man behöver pilla med och om jag delar med mig av mina erfarenheter så kanske det finns andra kloka som har erfarenheter från jäst som betett sig på liknande sett.
Trasselknut
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2021-12-22 21:09

Re: Jäsning med "duveljästen" WLP570

Inläggav ekstedt » tisdag 2022-06-14 19:51

Har aldrig jäst med just den belgojästen, men jag har svårt att tro att din ansats inte skulle vara "good enough". I slutändan är det ju dessutom smaken på ölen som fäller avgörandet.

Angående det här med att det är lite olika bud från hembryggare på nätet så skulle jag inte fästa någon vikt vid det; den typen av observationer är allmänt ganska spretiga och opålitliga. Och olika hembryggare har olika processer.

Vad gäller dina observationer om jästemperatur så skulle jag inte dra för stora växlar på det. Det är ju sällan man som hembryggare har två identiska bryggningar förutom enbart en parameter. Allmänt är det så att högre temperatur => mer jäsbiprodukter. I synnerhet är det väl etablerat för estrar. För fenoler tycker jag det är svårare att hitta bra seriös litteratur. Tanken bakom att fenolerna skulle hamna i bakgrunden vid högra temperaturer är att de inte ökar lika mycket relativt sett som estrar. Men det finns andra faktorer än temperatur som skulle påverka. Därtill kommer sensorisk variation människor emellan.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Jäsning med "duveljästen" WLP570

Inläggav Rotsac » onsdag 2022-06-15 13:26

Trasselknut skrev:
Frågan är om det här är good enough eller om man kan och bör tweaka tolerans och kyleffekt för att uppnå en mer linjär temperaturökning om möjligt. Jag tror inte att jag pitchade i rumstemperatur har nån påverkan då det var bra fart först efter temp landade på 18 grader.


Jag gissar att berg-och-dalbanan vad gäller temperatur kan bero på:

-Temperatursensorn mäter mot jäskärlet (visserligen hyfsat isolerad från luften i skåpet), vilket ger en viss fördröjning, när ölet påverkar kärlets vägg.
När jästen tenderar att snabbt öka värmen, så kommer sensorn att lite för sent reagera på detta, och sätta in motåtgärder i form av att kylskåpets kompressor jobbar för att kyla ned luften i skåpet, och därigenom indirekt även jäskärles väggar, som i sin tur ska köla ned ölet.
Detta ger en eftersläpning, som är för stor för denna jästtyp.

-En annan anledning -eller kompletterande anledning- skulle kunna vara hur den kontrollenhet för värme och kyla är inställd/fungerar.

Jag föreslår att försöker att montera ett "dykrör" i jäskärlet, så att sensorns metall får direktkontakt med dykröret.
Dess ringa massa följer mycket väl med i temperatursvängningarna, och därmed även sensorn.
Du bör då kunna finjustera hur pass "känslig" din kontrollenhet ska vara.

Men.... problemet med att en stor luftmängd snabbt ska påverka ett stort kärl i ett kylskåp kvarstår. Sådant är de ej avsedda för.
Lösningen på allt detta är att använda ett jäskärl av metall med dubbla väggar, samt en kylmantel och ett mindre värmeelement.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Jäsning med "duveljästen" WLP570

Inläggav Bee » onsdag 2022-06-15 23:14

WLP570 tycker jag är en väldigt jämn och välpresterande jäst.
Jag tänker att du kanske gör lite för mycket med temperaturkontrollen på den. Själv brukar jag kyla vörten till 16C och sen låta den stiga fritt. I min källare är det normalt 16-18C så jästen brukar toppa runt 20C och när temperaturen sjunker igen pga sjunkande aktivitet kopplar jag på temperaturkontrollen för att jäsa ut ordentligt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Jäsning med

Inläggav Trasselknut » torsdag 2022-06-16 11:01

ekstedt skrev:Det är ju sällan man som hembryggare har två identiska bryggningar förutom enbart en parameter. Allmänt är det så att högre temperatur => mer jäsbiprodukter. I synnerhet är det väl etablerat för estrar. För fenoler tycker jag det är svårare att hitta bra seriös litteratur. Tanken bakom att fenolerna skulle hamna i bakgrunden vid högra temperaturer är att de inte ökar lika mycket relativt sett som estrar. Men det finns andra faktorer än temperatur som skulle påverka. Därtill kommer sensorisk variation människor emellan.

Just här är var jag skulle vilja kunna experimentera och jämföra olika batchar med någon enstaka skillnad sida vid sida. Inte bara med jäst utan egentligen med allt som påverkar smak och upplevelse. Till råga på allt är jag otålig och har ont om plats :lol: Det behövs en ölmässa där man kan få prova just sådana här saker :)

Rotsac skrev:-Temperatursensorn mäter mot jäskärlet (visserligen hyfsat isolerad från luften i skåpet), vilket ger en viss fördröjning, när ölet påverkar kärlets vägg.
-En annan anledning -eller kompletterande anledning- skulle kunna vara hur den kontrollenhet för värme och kyla är inställd/fungerar.

Jag har funderat på att ställa ner tröskelvärdet för när kylning slår av och på men det kommer samtidigt generera fler cykler vilket kylskåp i sin tur tar stryk av så visst har du helt rätt. Använd rätt verktyg för rätt jobb. Dykrör som du föreslår känns som något jag kan prova och som skulle ta mig något i riktningen jag vill utan att behöva ta steget fullt ut i utrustning. Känns inte motiverat i den skala jag brygger.

Bee skrev:WLP570 tycker jag är en väldigt jämn och välpresterande jäst.
Jag tänker att du kanske gör lite för mycket med temperaturkontrollen på den. Själv brukar jag kyla vörten till 16C och sen låta den stiga fritt. I min källare är det normalt 16-18C så jästen brukar toppa runt 20C och när temperaturen sjunker igen pga sjunkande aktivitet kopplar jag på temperaturkontrollen för att jäsa ut ordentligt.

Hade jag haft samma förutsättningar som dig så hade det naturligtvis varit det absolut bästa. Om du inte mäter mitt i kärlet så tror jag du har närmare uppåt ~24C vilket är ganska spot on var jag tror man vill landa på slutet. Platsen jag har att förvara öl på är i lägenhetsförrådet som håller ~22C utan möjligheter att sänka temperaturen. Kyl med extern termostat är ett minimum om jag inte ska jäsa vört som håller 28C.
Trasselknut
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2021-12-22 21:09

Re: Jäsning med "duveljästen" WLP570

Inläggav Bee » torsdag 2022-06-16 11:24

Trasselknut skrev:Hade jag haft samma förutsättningar som dig så hade det naturligtvis varit det absolut bästa. Om du inte mäter mitt i kärlet så tror jag du har närmare uppåt ~24C vilket är ganska spot on var jag tror man vill landa på slutet. Platsen jag har att förvara öl på är i lägenhetsförrådet som håller ~22C utan möjligheter att sänka temperaturen. Kyl med extern termostat är ett minimum om jag inte ska jäsa vört som håller 28C.


Jag tror knappast att du har en temperaturgradient på 4 grader från centrum av jäshinken till ytterkanten även under en otroligt kraftig jäsning.....
Plasten i sig gör ju att det blir lite skillnad mellan ölet och proben som mäter, men det är försumbart.

Vad tror du om att försöka få kylskåpet att hålla en temperatur på 17 grader då istället för att aktivt kyla efter jäsningens temperatur. Då kan du justera kylskåpets temp mot jäsningens och få ett jämnare resultat. Långsam reglering är bättre än snabb, då överslängarna minimeras.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Jäsning med

Inläggav Trasselknut » torsdag 2022-06-16 21:26

Bee skrev:Vad tror du om att försöka få kylskåpet att hålla en temperatur på 17 grader då istället för att aktivt kyla efter jäsningens temperatur. Då kan du justera kylskåpets temp mot jäsningens och få ett jämnare resultat. Långsam reglering är bättre än snabb, då överslängarna minimeras.

Jag har varit så insnöad på att mäta temp på ölet som en förbättring att jag inte ens tänkt tanken. Ibland behöver man ta ett steg tillbaka för att se helheten :)
Med en sensor på ölet bara för att kunna jämföra så borde det bli finemang.
Trasselknut
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: onsdag 2021-12-22 21:09


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 101 gäster