Giesinger Märzen - kikärtsspad

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Giesinger Märzen - kikärtsspad

Inläggav Djonk » söndag 2021-12-05 13:36

Tänkte kolla om någon annan har köpt https://www.systembolaget.se/produkt/ol ... r-1178101/ som tillfälligt finns på bolaget?

Den jag provade häromdagen påminde starkt om ett misslyckat rå-öl som jag jäste med (Sigmund Gjernes) Voss kveik och som fick en otrevlig smak av ärtpuré eller kikärtsspad.
Jag tänkte att det var någon form av svavelförening och försökte desperat bubbla bort med kolsyra genom stigröret och sen lagra bra länge, men inget hjälpte och till slut fick det bli vasken.

Det är spännande att få så taskig öl på systembolaget, väl värt 28,90:- :D

Men, nu undrar jag om någon vet varför det smakar sådär? Förhoppningsvis uppvisar inte samtliga av systemets hundratals eller tusentals flaskor samma problem..

Recept i mitt fall var:
38% pilsner zero
28% toasted wheat malt
22% vienna
8% torrified wheat

Potentiell felkälla: mäskning (1h) i så lite som 66C vilket kanske var i snålaste laget för pastörisering.
Nästa: hopstand i 30min (kan ha höjt temperaturen en aning för att råda bot på låg mäsktemp, kommer inte ihåg) med 2,3g/L Styrian Gold köpt av privatperson.
Jäst i 39->25 grader och SG 1,063->1,005 (7,8%ABV) på några dagar (tänker att amylas fortsatte att verka i jäskärlet)

Det var en split batch och den andra halvan kokades, syrades med proviva innan ett andra kok och fick annan humle men samma jäst.. Ett helt annorlunda öl, utan ärtsmak.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Giesinger Märzen - kikärtsspad

Inläggav ekstedt » söndag 2021-12-05 15:43

Jag köpte den och tyckte att den var så god att jag sedan köpte några till. Så jag kände inget av det du beskrev, men jag har emellanåt känt toner av grönsaker som kanske skulle kunna vara samma sak som du beskriver. Har alltid kopplat det till malten, men så behöver det förstås inte vara.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Giesinger Märzen - kikärtsspad

Inläggav Lindh » söndag 2021-12-05 17:59

Utan att ha doftat på din öl så låter det lite misstänkt DMS. Det uppstår ju dock först vid koket när SMM omvandlas till DMS men jag känner igen ärtor/kikärtsspadet rejält.
Din utjäsning är ganska ordentlig, det kan inte vara infektion eftersom du inte nådde paströiseringstemp? Varken beta- eller alfaamylas kommer vara verksam under 50c så det tvivlar jag på har fått ner sockerhalten så mycket.
OM du skulle har fått ner bakterier i vörten så kommer de stormtrivas i 39°C då det som blir som en infektioninkubator/infektionsförkultur.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Giesinger Märzen - kikärtsspad

Inläggav Djonk » tisdag 2021-12-07 00:30

ekstedt skrev:Jag köpte den och tyckte att den var så god att jag sedan köpte några till. Så jag kände inget av det du beskrev, men jag har emellanåt känt toner av grönsaker som kanske skulle kunna vara samma sak som du beskriver.


Skönt om flaskan jag köpte var undantaget :D

Lindh skrev:Utan att ha doftat på din öl så låter det lite misstänkt DMS. Det uppstår ju dock först vid koket när SMM omvandlas till DMS men jag känner igen ärtor/kikärtsspadet rejält.


Tack, det var hjälpsamt. Jag misstänkte också DMS i brist på annat, men har aldrig läst det beskrivet som just ärtor.
Enligt http://www.milkthefunk.com/wiki/Dimethyl_Sulfide börjar omvandlingen av SMM redan innan koket, men blir snabbare desto varmare vörten blir.

Jag har funderat en vända till över förloppet och tippar på att det fanns en rad faktorer:
  1. Pilsnermalt (mer SMM)
  2. Mäsk-kärl med lock
  3. Hopstand/whirlpool 30min (med lock) som antagligen hettades upp lite för att jag var orolig över pastöriseringen, utan att tänka på att mer DMS bildas då.
  4. Humle som inte kokades, dvs. bidrog med lite mer DMS.
  5. Högt OG
Sen lagrade jag ölet i ett stängt fat, så trots att det fick stå ett halvår antar jag att eventuell DMS inte hade någonstans att ta vägen, lite som när man har locket på mäsk eller kok.
Kanske kunde ännu längre lagring i ett lite porösare material ha hjälpt, som med lambic. Jag provade som sagt att bubbla bort med kolsyra men kanske gav upp för tidigt.
Om jag stöter på det igen skulle det vara kul att prova att värma på ölet för att se om smaken försvinner efter ett tag, även om det lär ändra karaktären på andra sätt också.

Lindh skrev:Din utjäsning är ganska ordentlig, det kan inte vara infektion eftersom du inte nådde paströiseringstemp? Varken beta- eller alfaamylas kommer vara verksam under 50c så det tvivlar jag på har fått ner sockerhalten så mycket.


Ja, det är teori 2. Diverse bakterier ska kunna omvandla DMSO till DMS och i mycket högre halter än vanlig jäsning. Men om man rör sig utanför brygglitteratur står det att α/β-amylas är aktivt i mycket lägre temperaturer än 50C och extrem utjäsning verkar vara ett vanligt fenomen även i rena rå-öl, så amylas är vad jag tror på. Just för mäskning med en massa malt som behöver förklistras och med ett visst pH gäller kanske vissa regler, men i den jäsande vörten och över betydligt längre tidsspann kan jag tänka mig andra.

Oavsett blir jag nyfiken på vad som kan ha hänt på Giesinger.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 54 gäster

cron