Vad är detta?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vad är detta?

Inläggav Hövdingen » torsdag 2021-11-25 02:04

Hallå!
Detta hände i min förkultur häromsistens. Har aldrig sett något liknande och då har jag ändå gjort en och annan förkultur. Det ser inte ut som jäst, inte en pellikel och inte mögel. Jag är jätteförvirrad. Britterna verkade inte veta vad det var för något. Är det någon här som vet? Någon i det forum jag postade från början föreslog att det var nypitchad torrjäst som flockulerat. Tyvärr är det inte fallet. Det är en förkultur WLP833 som fått sig en uppväckningsstarter på 250ml á 1.020 efter upptining. Kör fattigmansautoklav (kokar vörten i flaskan) både innan nedfrysning och vid vitalitetskulturen så någonting måste gått riktigt snett om det är en infektion.

https://www.thehomebrewforum.co.uk/atta ... jpg.57982/
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Vad är detta?

Inläggav Kenneth » torsdag 2021-11-25 21:44

Tycker det ser ut som jästklumpar.
Men bilden är lite otydlig...
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Vad är detta?

Inläggav Hövdingen » fredag 2021-11-26 15:46

Tycker inte det ser ut som jäst. Snarare tvådimensionella rispuffar eller något. Har gjort en ny vitalitetskultur på det (för att den stått för länge) och inte sett några tecken på infektion än. Tror att det blir att brygga med det ändå.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 127 gäster