Funderingar kring LoDo

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Funderingar kring LoDo

Inläggav Hövdingen » torsdag 2021-10-14 13:02

Hej!
Har blivit ofrivillig LoDo-bryggare. Ska börja brygga i kvarten och var därför tvungen att skaffa flytande lock. Kände att jag lika gärna kunde gå hela vägen då och se om det faktiskt ger den positiva effekt många erfarar.

Först köpte jag ett 34cm patinalock som skulle agera flytande lock. Den var precis för stor för att kunna gå när i maltpipan. Tyvärr hade jag redan borrat i en genomföring och QD-kopplingar så den gick inte att returnera. Om det är möjligt kommer jag nog framöver att slipa ner kanten en aning för att få den att gå ner i pipan. Köpte istället ett 32 cm lock. Den går ner men det är ungefär 1-2 cm kontaktyta mellan locket och väggen på maltpipan.
1. Om vi utgår från att maltpipan har en diameter på 34 cm. Kommer den täckta arean räcka för att förhindra 1ppm syre i vörten?`Läste någonstans för 100 år sedan att det viktigaste inte är att helt täcka, utan att minska kontaktytan med luft så pass mycket att lika mycket syre inte löser sig i vörten. Det var som sagt länge sedan så vill bara få bekräftat att jag inte inbillat mig det.
2. Skulle det vara möjligt att lägga på ett lager silikon runt kanten för att minska kontaktytan ytterligare? Hur skulle man då göra det på bästa sätt?

Har också funderingar kring Brewtan B och Antioxin SBT:
1. Det står 2-4 g/hl på Brewtan B men man ska dels tillsätta det vid mäskning och kokslut. Är det 2-4 g/hl per tillfälle eller totalt fördelat på de två givorna?
2. Vad innehåller dessa grejer egentligen och är det något jag behöver ta hänsyn till när jag behandlar vattnet?
3. Läste någonstans att man bör vara försiktig med SBT för att det kan orsaka kraftig svavelkaraktär. Vad är era rekommenderade dos?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Funderingar kring LoDo

Inläggav SGP » torsdag 2021-10-14 14:40

Vilken sorts bryggverk använder du?
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Funderingar kring LoDo

Inläggav Hövdingen » torsdag 2021-10-14 19:22

Brewzilla 65. (Resten av texten är utfyllnad)
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Funderingar kring LoDo

Inläggav Saint » fredag 2021-10-15 08:21

Är lite nyfiken på den förbättring LODO tydligen ska ge. Det kräver ju ändå en del tid och energi så det bör vara en ordentlig skillnad innan jag hoppar på det.
Tyvärr har jag inte hittat ett enda inlägg/forum/artikel där en bryggare har bryggt två exakt lika öl. En med LoDo och en med "vanlig" metod för att sedan konstatera en förbättring.
Att anamma LoDo bara för att "många" säger det, känns lite tunt.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Funderingar kring LoDo

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2021-10-15 11:08

Ligger också i startgropen för att brygga med lodo.
För att bli klok på vad som skulle behöva ändras mot hur jag gör nu mätte jag upp syrehalten vid lite olika tillfällen förra gången jag bryggde.

Vad som förvånade mig mest var att mäskvattnet hade 4,0 ppm innan inmäskningen men 3,2ppm när mäskningen var klar. Hade bara locket på bryggverket vid mäskningen, ingen bricka på mäskytan. Jag krossar malten samtidigt som mäskvattnet värms för att malten inte ska hinna ta upp några större mängder syre.

Efter 1 timmes kok var där 1,0 ppm syre kvar och efter 1 dygn i stängt fat (kör NoChill) hade värdet bara stigit till 2,0 ppm.

Använde antioxin men ska testa utan nästa gång, har inte något belägg på att det hjälper lika mycket som det sägs. Brewtan har jag aldrig använt, men jag har inga problem med oxidering på den kalla sida som det är.

Störst vinst är nog att börja med så syrefritt mäskvatten det går.

Vad antioxin innehåller står på humles sida, men gissningvis är askorbinsyran av intresse, brukar stå som tillsats för antioxidering i olika innehållsförteckningar, från korv till läsk.
Senast redigerad av Pilsnerkokaren fredag 2021-10-15 19:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Funderingar kring LoDo

Inläggav assistredo » fredag 2021-10-15 12:27

Det handlar väl rent förenklat om att dels/antingen använda något som är surt eller få produkten att bli sur d.v.s. att sänka pH så att syret "ätes upp" dels/eller att försöka hålla syret i luften borta ex. med ett lock. Ex. askorbinsyra, svaveldioxid (som sänker pH när den löses i vatten - bildar svavelsyrlighet) är sådant som används i livsmedel. Sulfiter (salter av svavelsyrlighet) används på samma sätt. Det är väl bl.a. det som ingår i produkten Antioxin.

Själv gjorde jag jag ett lock av en rund metallbricka med rätt hög kant (för att minska risken med slagsida och sjunkande skepp i mäsken) som jag hittade på loppis. Det är dock av aluminium så nu har jag två likadana brickor av rostfritt - också loppisfynd - liggande för att senare sammanfogas mot varandra för att få ett osänkbart lock.

Ett problem var hur jag skulle lösa hur mäsken skulle cirkuleras genom locket samt hur det uppstickande röret i mitten från botten (som säkrar cirkulationen vid stopp i mäskbädden) skulle hanteras. I mitten på brickan satte jag en s.k. skottgenomgång i plast från båtavdelningen hos Biltema. Där kunde röret löpa fritt när locket rörde sig upp eller ned. I locket satte jag två nipplar för mäskcirkulationen.

Sen kan man ju fundera över hur mycket nytta det här med locket verkligen gör. Det finns ju fortfarande en yta i mellanrummet mellan maltpipan och kärlet i övrigt som inte är täckt.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Funderingar kring LoDo

Inläggav Hövdingen » fredag 2021-10-15 12:48

Saint skrev:Är lite nyfiken på den förbättring LODO tydligen ska ge. Det kräver ju ändå en del tid och energi så det bör vara en ordentlig skillnad innan jag hoppar på det.
Tyvärr har jag inte hittat ett enda inlägg/forum/artikel där en bryggare har bryggt två exakt lika öl. En med LoDo och en med "vanlig" metod för att sedan konstatera en förbättring.
Att anamma LoDo bara för att "många" säger det, känns lite tunt.


Alltså. Om jag ändå ska skaffa ett flytande lock är det inte så stor skillnad i processen, annat än att fixa lite med lakninsprocessen och pytsa i lite pulver. Det gör det inte så mycket mer krävande. Då kan jag lika gärna testa. Om jag inte märker någon kvalitetsförbättring kör jag bara med det flytande locket för luktens skulle och skiter i resten.

assistredo skrev:Ett problem var hur jag skulle lösa hur mäsken skulle cirkuleras genom locket samt hur det uppstickande röret i mitten från botten (som säkrar cirkulationen vid stopp i mäskbädden) skulle hanteras. I mitten på brickan satte jag en s.k. skottgenomgång i plast från båtavdelningen hos Biltema. Där kunde röret löpa fritt när locket rörde sig upp eller ned. I locket satte jag två nipplar för mäskcirkulationen.

Sen kan man ju fundera över hur mycket nytta det här med locket verkligen gör. Det finns ju fortfarande en yta i mellanrummet mellan maltpipan och kärlet i övrigt som inte är täckt.


Just det där med sjuknade skepp har jag också oroat mig lite över. Vi får se hur det går. Jag ska testköra imorgon. Skiter det sig får jag titta på en annan lösning. Har sett någon online som hade en platta av silikon med en metallplatta över och under plattan som var anslutna till en recirkulationsport.
Hur jag löst det med recirkulation är en QD-koppling i locket som jag kopplar till recirkulationsarmen. Jag har precis som du funderat kring metallpipen i mitten men har tänkt att "det löser sig". Men om det blir ett problem kommer jag köra på din lösning där.
Tomrummet mellan maltpipan och bryggverket tänker jag att jag försöker försluta med gladpack eller något. Det är väl inte optimalt men det ett svårt att lösa på ett bättre sätt.

Men vad tror ni. Kommer den täckta ytan att resultera i märkbart minskad löst syre i mäsken?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Funderingar kring LoDo

Inläggav SGP » fredag 2021-10-15 13:11

Hövdingen skrev:Brewzilla 65.


Jag brygger på Grainfather som är av liknande konstruktion. Jag ser inte riktigt hur det blir syrefritt genom att bara lägga ett lock i maltröret eftersom det finns en marginal runtom maltröret som assistredo var inne på. Dessutom ska man ju dra upp den och låta rinna av när mäskingen är över, det borde ju introducera gott om syre även om man kanske hoppar över att laka.

Personligen tror jag det här med LODO handlar mest om bias. Man har kämpat så hårt med alla steg för att få bort syret att det bara måste vara bättre. Som Saint skriver skulle det vara intressant med ett blindtest lodo vs icke-lodo, alla andra parametrar lika
SGP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: fredag 2020-06-19 10:28

Re: Funderingar kring LoDo

Inläggav Hövdingen » fredag 2021-10-15 14:06

SGP skrev:
Hövdingen skrev:Brewzilla 65.


Jag brygger på Grainfather som är av liknande konstruktion. Jag ser inte riktigt hur det blir syrefritt genom att bara lägga ett lock i maltröret eftersom det finns en marginal runtom maltröret som assistredo var inne på. Dessutom ska man ju dra upp den och låta rinna av när mäskingen är över, det borde ju introducera gott om syre även om man kanske hoppar över att laka.

Personligen tror jag det här med LODO handlar mest om bias. Man har kämpat så hårt med alla steg för att få bort syret att det bara måste vara bättre. Som Saint skriver skulle det vara intressant med ett blindtest lodo vs icke-lodo, alla andra parametrar lika


Nu handlar det för mig i första hand att eliminera lukten. Om det visar sig att jag får bättre öl på köpet är det ett plus. Annars blir det ju ingen större skillnad.
När det kommer till att avsilningen kan man med hjälp av reptalja höja maltpipan successivt för att hela tiden hålla korgen i samma nivå som vätskeytan. Men ja, som sagt. Ytan mellan maltpipan och kokkärlet är ett problem.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Funderingar kring LoDo

Inläggav Rennstam » fredag 2021-10-15 20:16

Jag har använt mig av en variant av LoDo där jag använder mig av jästätarmetoden, utan Antioxin (sen annan tråd: viewtopic.php?f=5&t=16905). Apropå Saints fråga så har jag inte bryggt LoDo och icke LoDo parallellt, men den absolut bästa pilsnern jag har bryggt var med jästätarmetoden. Jag tycker inte att det komplicerar processen särskilt mycket. Man tillsätter jästblandningen en timme innan inmäskning, men det kan göras även kvällen innan, och så behöver man ett lock. That's it. Sen finns det de som är renläriga och menar att man måste ha Antioxin, annars ökar syrehalten alldeles för mycket vid inmäskning. Jag är inte så säker på detta, om man mäskar in vid 44 grader, då jästen fortfarande är aktiv och kan ta hand om syret.

Hursomhelst, jag tycker att jästätarmetoden är en ganska enkel metod som inte lägger till särskilt mycket arbete, förmodligen minskar syrehalten i mäsken avsevärt, och eventuellt gör att Antioxin kan undvikas (jag undviker gärna att tillsätta saker i mitt öl). Lindh har beskrivit jästätarmetoden här: https://www.lindhcraftbeer.com/2019/12/ ... armetoden/
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: Funderingar kring LoDo

Inläggav Talnoy » fredag 2021-10-15 21:17

Om Brewtan B: Köpte ett halvkilo för några år sedan, så jag har ett hyggligt förråd som räcker livet ut och lite till. Nå, du frågade om doseringen, jag har tolkat det som att man doserar både i strike water före inmäskningen och en kvart före kokslut. Det brukar landa på ca 0,9 + 0,9 gram för en 5G batch. Kom ihåg att lösa upp pulvret i lite varmt vatten före du tillsätter det till din sötvört.
Användarvisningsbild
Talnoy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-12-17 20:15
Ort: Burvik


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 77 gäster