Öka beska i redan färdigjäst öl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Öka beska i redan färdigjäst öl

Inläggav Snow » lördag 2020-03-28 11:22

God morgon i stugorna!

Har ett litet dilemma, har gjort en stor batch, största jag gjort hittills, femtio liter.
Problemet är att jag tycker den är lite väl slätstruken skulle vilja ha lite mer beska, iallafall i hälften.

Hur bäst göra, eller är det direkt olämpligt att göra något?

Det jag klurat på är två sätt:
- Ta en av mina frusna vörtflaskor (1,5l) som jag normalt använder till förkultur, och koka ihop ett
humlekoncentrat
-Ta vatten och koka ihop ett koncentrat av.

Låt säga att man vill höja 7 IBU på 17 liter och späda till 18 liter, hur mycket humle och vatten ska man göra koncentrat av? Tänker
mig ca 10% Centennial.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Öka beska i redan färdigjäst öl

Inläggav Djonk » söndag 2020-03-29 17:21

Om det bara är så lite extra beska du önskar kanske en torrhumling räcker till? Beror på grundölets sammansättning visserligen om det ökar eller rent av minskar beskan visserligen: http://scottjanish.com/increasing-bitte ... y-hopping/

Ett till alternativ kan ju vara att tillsätta något annat som ökar beskan eller uppfattningen om beskan.

Annars skulle jag nog köra med humle-te och så mycket som du är beredd att sänka alkoholhalten med. Tryckkokare kan hjälpa dig att öka utbytet som ju blir lägre i en mindre mängd vätska.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Öka beska i redan färdigjäst öl

Inläggav Brewlikeaskunk » måndag 2020-03-30 12:04

Lite humleextrakt kan vara en bra backup när man har fått för lite beska.
Brewlikeaskunk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 20
Blev medlem: onsdag 2018-09-19 10:53

Re: Öka beska i redan färdigjäst öl

Inläggav martinb » måndag 2020-03-30 13:53

För många år sen hittat vi koncentrat av typ alfasyror i en butik. Det funkar och det var inte många droppar man behövde, men det var en den bästa karaktären på beskan. VArför gjorde vi det? Vi hade fått humle där det stod 11% alfa på. Det var på 3%...
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Öka beska i redan färdigjäst öl

Inläggav Snow » måndag 2020-03-30 19:54

Får klura lite och experimentera, det blev lite väl bra fäste i den oxå (8,1% nu, nere på 1,010 från 1.072). Det
känns ju lite väl för att vara en somrig APA....

Lite spädning och lite mer beska skulle den må bra av, skulle kunna testa att köra lite humle te.
Är det inte risk att få kvar lite av den där "vassa" beskan man känner i vört innan jäsning?
Eller är det kombon mycket sötma och nykokt vört som ger det där lite vassa?
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Öka beska i redan färdigjäst öl

Inläggav Djonk » måndag 2020-03-30 21:20

Det är inte små humlepartiklar dvs. "hop burn" som du tycker är vass i nykokt vört? Det lägger sig ju efter lite tid.

Kanske t.o.m. ligger på 8,5% - sägs att den "alternativa" formeln stämmer bättre på starkare öl.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Öka beska i redan färdigjäst öl

Inläggav Snow » måndag 2020-03-30 21:37

Djonk skrev:Det är inte små humlepartiklar dvs. "hop burn" som du tycker är vass i nykokt vört? Det lägger sig ju efter lite tid.

Kanske t.o.m. ligger på 8,5% - sägs att den "alternativa" formeln stämmer bättre på starkare öl.


Kan det mycket väl vara.

Ok, ja den är god inte tu tal om det, meeeen för bra fäste och jag tycker den är lite tam (frun håller inte med), men med 50 liter
finns ju möjlighet att göra två eller tre slutprodukter, vet bara inte i vilken ände jag ska börja....

Har bara gått dryga veckan så får klura lite, drar väl igång kallkrasch till helgen. Kanske ska dra i en rejäl torrhumling istället?
Har redan haft i en knippe, men tycker även att den har lite för lite effekt so far (varit i 4 dagar)

EDIT: Vad tror ni om att börja med att testa en spädning 1/3, ta en Sodastream och kolsyresätta tre dl vatten och sedan fylla upp försiktigt med öl, då borde man få ett kolsyrat smakprov som man kan utgå ifrån och sedan göra samma sak men med kolsyrat humlete om man nu kan kolsyra det i en Sodastream utan att får skumbomb :roll:
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Öka beska i redan färdigjäst öl

Inläggav Bee » lördag 2020-04-04 20:49

Sent svar, du kanske har löst det redan men annars kan du koka humle i vatten och tillsätta i ölet. Funkar utmärkt för justering.

Har gjort det två gånger tidigare, men numera justerar jag receptet till nästa gång om det behövs.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Öka beska i redan färdigjäst öl

Inläggav Snow » söndag 2020-04-05 09:11

Bee skrev:Sent svar, du kanske har löst det redan men annars kan du koka humle i vatten och tillsätta i ölet. Funkar utmärkt för justering.

Har gjort det två gånger tidigare, men numera justerar jag receptet till nästa gång om det behövs.


Tack för svar, det är inte löst, den står på kallkrash nu. Testade dock ett litet smakprov att späda 1/3 för att få ner fästet lite (%), men det
blev blaskigt tycker jag. Smakar inte starkt, med 8,5 ish är lite väl för en APA tycker jag, men får ju inte bli blaskig heller.

Delar nog batchen lite och testar olika i de olika faten
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster

cron