SM 2015 - feedback
Postat: tisdag 2015-05-12 11:04
Jag har suttit och väntat på att tråden ska startas så jag gör det själv. Jag hoppas ni vill ta in feedback för att kunna utveckla framtida arrangemang.
Överlag tyckte jag arrangörerna gjorde ett bra jobb. Men det finns saker att förbättra och sånt som kommande arrangörerna kan dra lärdom av. Här är min feedback som delvis är ett resultat av diskussioner med besökare och andra utställare:
- Uppdelningen i två hallar. Det här hade kunnat göras mycket bättre. T.ex. genom att ha all öl i B-hallen och bord/stolar, scen, kommersiella aktörer, mat o.s.v. i A-hallen. Alternativt ställa utställarna så att de syns från A-hallen. Att sätta ett gäng bryggare i "avbytarbåset" är inte snyggt gjort, speciellt när man inte får chansen att själv påverka sin placering.
- Brist på vatten. Förra året var det här en guldstjärna. Det fanns vatten överallt men i år var det en relativt lång och krånglig promenad för att komma åt vatten. Samma sak med glassköljar som bara fanns i A-hallen.
- Sorteringen i häftet var väldigt rörig, man fick bläddra fram och tillbaka för att hitta rätt. Ett betydligt enklare sätt hade varit att sortera efter klass (1-4) och sen nummer. Ölstil kan finnas med som en variabel istället. Då slipper man bläddra fram och tillbaka för att hitta rätt. Svårt när sorteringen i häftet inte är den samma som i hallen. En bonus med att inte sortera efter ölstil är att tabellerna blir kortare och får plats på färre sidor. Färre sidor = mindre bläddrande.
- Många jag pratade med hade missat deadline för röstning. Annonserades detta i högtalarsystemet eller på något annat vis? Mitt förslag är att ropa ut vid t.ex. 15:30, 15:45 och 15:55.
- Bakgrundsmusiken/reklamen var helt onödig och väldigt störande. Jag bad några av arrangörerna att stänga av den eller åtminstone dra ned till minimum. Vissa utställare stod precis vid en högtalare, var nästan omöjligt att prata med dem.
- Etikett-tävlingen gömdes undan. Många besökare kom fram och frågade om den. Hade varit bättre att ställa den i A-hallen där allt folk var eller precis vid entrén så att den syns.
- Endast guld annonserades i etikett-tävlingen men man kunde rösta på guld, silver och brons. Borde givetvis delas ut tre priser här och inte ett. Här får förra årets SM en guldstjärna.
- Presentationstävlingen var kul förra året. Synd att den skrotades i år.
- Information till utställare. Det hade varit bra att gå ut med allmän information via högtalarsystemet till utställarna innan SM drog igång. Ett exempel: Det ställdes ut frukt och tilltugg men det var många utställare som inte förstod att det var tänkt för utställarna. De trodde det var någon annan utställares. (Denna punkt fick jag från en annan utställare då jag själv fick veta detta). Edit: Fick veta att informationen gick ut i högtalarsystemet och givetvis går det inte att nå ut till all info till alla.
Jag vill avsluta med att tacka alla arrangörer som tar av sin egna tid för att anordna detta. Samt alla utställare för deras fantastiska presentationer och goda öl. Det var väldigt kul att gå runt och provsmaka både öl och tilltugg. Skål!
Överlag tyckte jag arrangörerna gjorde ett bra jobb. Men det finns saker att förbättra och sånt som kommande arrangörerna kan dra lärdom av. Här är min feedback som delvis är ett resultat av diskussioner med besökare och andra utställare:
- Uppdelningen i två hallar. Det här hade kunnat göras mycket bättre. T.ex. genom att ha all öl i B-hallen och bord/stolar, scen, kommersiella aktörer, mat o.s.v. i A-hallen. Alternativt ställa utställarna så att de syns från A-hallen. Att sätta ett gäng bryggare i "avbytarbåset" är inte snyggt gjort, speciellt när man inte får chansen att själv påverka sin placering.
- Brist på vatten. Förra året var det här en guldstjärna. Det fanns vatten överallt men i år var det en relativt lång och krånglig promenad för att komma åt vatten. Samma sak med glassköljar som bara fanns i A-hallen.
- Sorteringen i häftet var väldigt rörig, man fick bläddra fram och tillbaka för att hitta rätt. Ett betydligt enklare sätt hade varit att sortera efter klass (1-4) och sen nummer. Ölstil kan finnas med som en variabel istället. Då slipper man bläddra fram och tillbaka för att hitta rätt. Svårt när sorteringen i häftet inte är den samma som i hallen. En bonus med att inte sortera efter ölstil är att tabellerna blir kortare och får plats på färre sidor. Färre sidor = mindre bläddrande.
- Många jag pratade med hade missat deadline för röstning. Annonserades detta i högtalarsystemet eller på något annat vis? Mitt förslag är att ropa ut vid t.ex. 15:30, 15:45 och 15:55.
- Bakgrundsmusiken/reklamen var helt onödig och väldigt störande. Jag bad några av arrangörerna att stänga av den eller åtminstone dra ned till minimum. Vissa utställare stod precis vid en högtalare, var nästan omöjligt att prata med dem.
- Etikett-tävlingen gömdes undan. Många besökare kom fram och frågade om den. Hade varit bättre att ställa den i A-hallen där allt folk var eller precis vid entrén så att den syns.
- Endast guld annonserades i etikett-tävlingen men man kunde rösta på guld, silver och brons. Borde givetvis delas ut tre priser här och inte ett. Här får förra årets SM en guldstjärna.
- Presentationstävlingen var kul förra året. Synd att den skrotades i år.
- Information till utställare. Det hade varit bra att gå ut med allmän information via högtalarsystemet till utställarna innan SM drog igång. Ett exempel: Det ställdes ut frukt och tilltugg men det var många utställare som inte förstod att det var tänkt för utställarna. De trodde det var någon annan utställares. (Denna punkt fick jag från en annan utställare då jag själv fick veta detta). Edit: Fick veta att informationen gick ut i högtalarsystemet och givetvis går det inte att nå ut till all info till alla.
Jag vill avsluta med att tacka alla arrangörer som tar av sin egna tid för att anordna detta. Samt alla utställare för deras fantastiska presentationer och goda öl. Det var väldigt kul att gå runt och provsmaka både öl och tilltugg. Skål!