SM 2015 - feedback

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2015 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: SM 2015 - feedback

Inläggav Olsvamlarn » tisdag 2015-05-19 15:37

assistredo skrev: Jag och andra har samma fråga i annan tråd. Självklart och viktigt att få besvarat tycker jag.

Den här Folkets Val-tävlingen kanske har blivit lite väl dödsviktig och krånglig. Litet förenklingsförslag - skippa alla klasser (back to basic) och inför att man får bara rösta på max. tre öl utan rangordning. Det är väl fortfarande så att arrangören för året väljer hur Folkets Val ska se ut, hur röstningsystemet ska vara etc.?


Vad skulle det lösa? Förutom att det skulle göra Folkets Val mindre intressant förstås och då kanske leder till färre deltagare. Jag tycker det har varit framsteg att FV delats in i fyra klasser och efter alkoholhalt. Ett följdproblem blir dessutom att låg alko-ölen troligtvis skulle falla bort igen.

Angående valdeltagandet så kan jag ta fram den siffran ikväll om jag får antalet besökare (inkl bryggare). Jag konverterade PDF-filen till Excel igår.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: SM 2015 - feedback

Inläggav Weinkeller » tisdag 2015-05-19 20:06

Tycker folkets val på nuvarande sätt är bra men kanske max en eller kanske två öl per bryggare och större mängd är en bättre idé? Om det då halverar antalet öl men inte totalvolymen kanske både ölkvalité och "rättvisan" i röstningen går upp ett snäpp. Samtidigt som man kanske klarar sig igenom 30-50% av ölen man är intresserad av.
En öl och 35 l kanske kan vara ett bra riktmärke när tävlingen blivit så stor.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: SM 2015 - feedback

Inläggav ekstedt » onsdag 2015-05-20 09:29

Weinkeller skrev:Tycker folkets val på nuvarande sätt är bra men kanske max en eller kanske två öl per bryggare och större mängd är en bättre idé? Om det då halverar antalet öl men inte totalvolymen kanske både ölkvalité och "rättvisan" i röstningen går upp ett snäpp. Samtidigt som man kanske klarar sig igenom 30-50% av ölen man är intresserad av.
En öl och 35 l kanske kan vara ett bra riktmärke när tävlingen blivit så stor.


Håller med om att en öl per bryggare vore det bästa sättet om man känner att man måste begränsa tävlingen på något sätt.

En liten undran då jag funderar på att försöka få med mig såväl min lekamen som något öl till nästa års SM. Vilken åtgång var det på ölen i år? Räckte 20 liter? Jag kan känna att redan 10 liter är i mesta laget, men jag skulle kunna sträcka mig till 20.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: SM 2015 - feedback

Inläggav martinb » onsdag 2015-05-20 09:36

ekstedt skrev:En liten undran då jag funderar på att försöka få med mig såväl min lekamen som något öl till nästa års SM. Vilken åtgång var det på ölen i år? Räckte 20 liter? Jag kan känna att redan 10 liter är i mesta laget, men jag skulle kunna sträcka mig till 20.

Gränsen för året var satt till 16 liter vilket ju i praktiken blir mängden kvar ifall man brygger 20, skickar 2l till DT och resten faller bort med jäst och annat slabb. Gemene man klarar sig nog bra på 18/20 liter per sort. Klart att vissa öl går mer än andra men vi hade slut på våra "vanliga" öl på 1 fat och slut på vår DIPA med 1.5 fat minst en halvtimme innan evenemanget var slut.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SM 2015 - feedback

Inläggav Weinkeller » onsdag 2015-05-20 09:42

Jag hade med mig en öl på 17l och det tog slut strax efter kl 16.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: SM 2015 - feedback

Inläggav ekstedt » onsdag 2015-05-20 10:07

Åkej, det låter som man får sikta på cirka 20 liter då.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: SM 2015 - feedback

Inläggav Jonas » onsdag 2015-05-20 11:03

Det beror också på vilken sorts öl du har, och hur du serverar den. 16 liter HallonChokladPorter räckte rätt bra när kranen var snålställd. Hade folk kunnat ta halva glas hade den varit slut på två timmar.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: SM 2015 - feedback

Inläggav VsX » onsdag 2015-05-20 12:59

Hur mycket som går åt beror också på om man har självservering eller inte. Vi som serverade åt besökarna istället fick över en hel del öl. Gick åt 13,5 l Florida Weisse, 14 l IPA, 10,5 l Imperial Stout med bourbon och 8 l Imperial Stout med kaffe. Då snålade jag ganska rejält med upphällningen, framförallt Florida Weissen eftersom den var väldigt populär. Låter man folk ta själva så tar de för mycket och vaskar hälften.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: söndag 2010-09-19 18:43
Ort: Stockholm

Re: SM 2015 - feedback

Inläggav Jonas » onsdag 2015-05-20 13:45

VsX skrev: Låter man folk ta själva så tar de för mycket och vaskar hälften.


Det beror väl på hur bra ölet är... :D :D :D
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: Sv: SM 2015 - feedback

Inläggav Bee » torsdag 2015-05-21 15:01

Jonas skrev:[quote="VsX"] Låter man folk ta själva så tar de för mycket och vaskar hälften.


Det beror väl på hur bra ölet är... :D :D :D[/quote]
Ja.. Inte fan vaskar man en hallon-choklad Porter!
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: SM 2015 - feedback

Inläggav mattias hellstrom » fredag 2015-05-22 21:10

Med mer öl än vad som går att dricka i folkets val, så ser jag inga problem i att öl "som låter goda" tar slut, det ger öl som inte låter så kul chansen att visa sin förträfflighet.
Jag ser snarare att totala mängden öl per besökare har en vettigt nivå så att det finns öl till alla men att besökarna samtidigt blir "tvungna" att prova annat än säkra kort.

Jag använde appen och det blev en del scrollande för att markera öl som provats men i övrigt fungerade det fint. Det var dock rätt jobbigt att flippa mellan appen och röstsidan när det skulle röstas, då önskade jag att jag noterat i programmet istället.

+lokalen, snabbt insläpp, mängden bord att sitta vid, frukt till utställare, prisutdelningen, folketsvalklassindelning, mat utan oändliga köer, lätt att hitta det öl man var ute efter
-musik i ljudanläggningen, vaskhinkar, vatten, förändringarna i röstnings programmet
mattias hellstrom
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 2011-04-11 21:09

Föregående

Återgå till SM 2015

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron