Kategorisering av stout

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2015 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategorisering av stout

Inläggav Karl R » måndag 2015-03-30 22:53

Ve och fasa! insåg i samband med registrering av vår stout att den inte passar in i nån kategori.

Är det i övriga i den kategorin som vi kan peta in den eller är vi utom tävlan med den här?

mvh
Karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Kategorisering av stout

Inläggav ekstedt » tisdag 2015-03-31 12:48

Det beror väl på hur den avviker mot befintliga öltyper.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kategorisering av stout

Inläggav Karl R » tisdag 2015-03-31 15:59

mjo. så är det väl.
Lite låg IBU, 5 pinnar lågt, och lite låg alkoholhalt (beroende på hur det räknas, antar jag) mot tänkta imperial stout.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Kategorisering av stout

Inläggav ekstedt » tisdag 2015-03-31 16:14

Är det små avvikelser kan man "avrunda uppåt" vid registreringen om man är nöjd med den för övrigt. Det är upp till domarna att hitta avvikelserna mot typdeffen. Om den matchar någon "klassisk stil" som inte finns med i typdeffarna kan man lämna in den i "övriga klassiska". Däremot är den inte att betrakta som "modifierad" bara för att IBU och Abv avviker en smula mot gränsvärdena.

Rent generellt tycker jag annars att det inte är en så bra metod först att brygga först och sedan kolla om ölen passar i någon lämplig stil. Om man vill tävla i domartävlingen är det mycket bättre att kolla in typdeffen först, och försöka pricka den så långt som möjligt. Jag tror man får ut mer av detta på alla sätt och vis.
Senast redigerad av ekstedt tisdag 2015-03-31 16:31, redigerad totalt 1 gång.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kategorisering av stout

Inläggav Karl R » tisdag 2015-03-31 16:28

Tack för bra svar.

Det är ju sant att man bör ha gränserna klart för sig först och sen brygga, snarare än tvärt om. Denna gång blev det inte så, mest pga dålig koll.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Kategorisering av stout

Inläggav martinb » tisdag 2015-04-07 08:29

ekstedt skrev:Om den matchar någon "klassisk stil" som inte finns med i typdeffarna kan man lämna in den i "övriga klassiska". Däremot är den inte att betrakta som "modifierad" bara för att IBU och Abv avviker en smula mot gränsvärdena.

Förra SM fick vi in en Övrig klassisk Mild Ale med beskrivningen "Misslyckad Kölsch" då bryggaren hamnat utanför typdeffen. Vi valde att bedöma den som en vanlig Kölsch då "Misslyckad Kölsch" inte antogs vara en övrig klassisk mild ale.

ekstedt skrev:Rent generellt tycker jag annars att det inte är en så bra metod först att brygga först och sedan kolla om ölen passar i någon lämplig stil. Om man vill tävla i domartävlingen är det mycket bättre att kolla in typdeffen först, och försöka pricka den så långt som möjligt. Jag tror man får ut mer av detta på alla sätt och vis.
Håller helt och hållet med. I vårt bryggargäng har vi vid tillfällen valt att inte tävla med vissa öl då de inte blev 1. som vi ville och 2. ej enligt en passande typdef. Det är trots allt en tävling i typriktighet.

Om man primärt är ute efter feedback på sin öl finns det Medlemsölsbedömningen att använda. Den ger garanterat mer feedback än det man får på SM.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Kategorisering av stout

Inläggav Karl R » tisdag 2015-04-07 10:04

Ok, jag hör er.

Ska ta detta med mina bryggkollegor.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till SM 2015

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst