Sida 2 av 2

Re: SM 2016 - Feedback

InläggPostat: torsdag 2016-05-05 15:53
av fredrik.stahl
Bara för att förtydliga - ljudet har nog blivit bättre men tyvärr har min egen hörsel blivit sämre...

Re: SM 2016 - Feedback

InläggPostat: torsdag 2016-05-05 22:52
av carlotto
+ Mycket bra insläpp för tävlande
+ Bra plats för tävlande
+ Bra lokal

- Dåligt ljud på planen, bättre på läktarna. Men jämfört med tidigare SM, kanonbra.
- Att en konferencier på scen outar att man ska gå och smaka på en viss öl!
- Dåligt med röstare, kändes att det var mera "gratis öldrickare" som sket i röstningen än tidigare SM.

Re: SM 2016 - Feedback

InläggPostat: fredag 2016-05-06 10:56
av assistredo
carlotto skrev:- Dåligt med röstare, kändes att det var mera "gratis öldrickare" som sket i röstningen än tidigare SM.


Om det nu är så att andelen röstare är färre än förr så kanske det är logiskt här.

Länge sedan ett SM i Malmö så många bevistade ett slags evenemang som de kanske inte hade erfarenhet av tidigare. De kanske såg det som en ölfestival med hembrygder och tävlandet som något i periferin. Inte så Folkets Val-inriktade som de med tidigare erfarenheter.

En faktor som kanske hämmar röstandet är att det är så många öl att välja på nu. Man hinner helt enkelt inte med att rösta. Tävlingsdetaljerna drunknar i minglet och bruset.

Re: SM 2016 - Feedback

InläggPostat: fredag 2016-05-06 13:21
av jcstroh
Tack för att ni tar er tid att skriva ner ris och ros!

I går träffades arrangörsgruppen för att börja sammanfatta våra egna tankar kring hur det gick. Resultatet av era värdefulla synpunkter och våra egna erfarenheter är ett dokument som hjälper kommande SM bli ännu bättre.

Jag har ett par korta kommentarer som kanske besvarar eventuella frågor. Delvis är det mina egna reflektioner och definitivt inte på något sätt tänkt som någon ursäkt för misstag utan snarare en inblick i hur vi som arrangörer tänkt före, under och efter SM.


* Hur många var vi?
Den officiella siffran är 1050 personer vilket är rapporterat av vaktbolaget till Polismyndigheten. I det ingår samtliga sponsorer, funktionärer, bryggare och besökare. Det är troligt att vi totalt var något fler, siffran rapporterades innan jag hade dagsaktuell försäljningsstatistik (866 biljetter) och gästlistorna uppdaterades också på plats under dagen. Om jag säger 1250 totalt kanske jag får på tafsen av farbror blå så jag har inget sagt.


(+) Det var väldigt välarrangerat (och en hel rad andra positiva kommentare som värmer våra hjärtan)
Jag tror nyckeln ligger i att sedan tidigare år veta hur ett bra SM fungerar, vad som måste finnas på plats såsom toaletter med mera och sedan använda ett system som hjälpte oss följa upp. Checklistor, kravspecifikation, riskanalyser och annat som är vardag i våra yrkesliv. Att sedan ha gott om funktionärer på plats fredag-söndag var ovärderligt. För den nyfikne använde vi Trello som projektstöd, kompletterat med Google Drive för distribution av alla dokument. Kommande SM får givetvis ta del av hur vi arbetat, jag har personligen lovat att stötta 2018 års SM om de vill det, 2017-gruppen har kört SM i så många år att jag tror sådan hjälp är överflödig.


(-) Man var tvungen att rösta på tre öl i Folkets val
Vi resonerade kring detta i planeringen och har ett konkret förslag till förbättring av röstningssystemet så att man inte måste fylla i varje medaljplats men hade tyvärr inte tiden att implementera det innan årets SM. Det är upp till nästa års arrangörer att avgöra om Martin skall hjälpa till att fixa det.

(-) Appen gjorde att det var krångligt att rösta
Det verkar råda förvirring kring appen och webbröstningen. Som det beskrivs i programmet sker all röstning via http://www.shbf.se/vote och appen är ett komplement till programmet. Om man i appen klickar "Rösta" öppnas webbsidan i telefonens webbläsare. Det finns alltså ingen annan koppling mellan de två systemen och på samma sida i programmet finns en QR-kod som tar dig direkt till webbsidan utan att installera appen.
Konkret kring alternativen: att gå tillbaka till manuell räkning av inlämnade röstblanketter var inte aktuellt för oss och lär inte bli det för kommande SM. Varje besökares röst måste då registreras av funktionärer, något som försenar våra möjligheter att annonsera vinnarna. Däremot krävs som sagt inte appen och den som inte har en telefon med webbläsare var välkommen till SHBF:s monter där man kunde använda surfplattor för att rösta.
Angående appens funktioner generellt har vi redan lite förbättringsförslag inför nästa år och som sagt gör vi gärna röstningssidan bättre. Vi ska också försöka få fram statistik kring röstning tidigare år, före och efter webbsystemet.

(-) Ljudet var inte tillräckligt bra
Några har skrivit detta, andra har skrivit att ljudet var bra. Jag själv noterade att ljudet under första timmen inte var tillfredsställande men blev bättre. Vi hade stor hjälp av lokala ljudtekniker som menade att tekniken i hallen är väldigt väldimensionerad men främst anpassad för besökare på läktarna. Det skulle gå att förbättra men kostnaden skulle vara flera gånger högre än hyra av hela hallen. Vi hade fått öka biljettpriset ordentligt vilket troligen skulle minska intresset bland allmänheten. I mina öron (och jag har en lätt hörselskada) var ljudet acceptabelt och jag ångrar inte att vi valde att använda befintlig utrustning. Rick och Ida kämpade hårt för att få allas uppmärksamhet, det var rätt mycket sorl i lokalen och att höja volymen skulle bidra till mer sorl. Att vi skippade musik är jag extra glad över.

(-) En bildskärm med information vore bra
För att göra en kort historia lång var vi från början fem personer i projektet. Utan förvarning hoppade en person av och vi fick på slutet jobba rätt hårt med dennes arbetsuppgifter. Det gjorde att vi prioriterade bort bildspelet som under hela SM skulle presentera fakta (om röstning m.m.) och samtliga vinnare. Jag kan inte annat än beklaga det men alternativet hade varit att skippa det tryckta programmet samt ha sämre möjlighet under SM-dagen att hantera annan service, det var inte aktuellt. En stor projektorduk ovanför ena långsidan skulle ha hjälpt många som missade utrop i högtalarna.

(-) Mer information i programmet vore bra, t.ex. beskrivning och öltyp i klartext
I en tidigt utkast av programmet fanns öltyperna med i klartext för varje öl och med bibehållen läsbarhet skulle det öka i omfång med 4 sidor (med en lista i liggande format). Att ge varje öl 1-2 rader fritext skulle utöka med ytterligare 10 sidor och jag är personligen tveksam till om det skulle värdesättas av alla. Det är ett bra förslag som jag är övertygad om att kommande SM tar ställning till men jag skulle personligen hellre lägga den sortens information i appen.

(-) Enstaka personer (jag har hört om 2) kunde inte använda sin kod vid röstning
Så skall det självfallet inte vara och jag har ingen förklaring till det. Den jag mötte på plats fick en ny kod att använda och jag känner att vi hade tillräckligt med personal som kunde hjälpa till att lösa den sortens problem som troligen har tekniska missöden som förklaring.

(-) Schemat höll inte, det blev ett abrupt slut
SM är generellt en medaljorgie utan dess like, jag har personligen aldrig varit särskilt road av de två timmarna med medaljörparad och prisutdelning. Samtidigt är det viktigt för den som hyllas. Vi hade ett par fasta hållpunkter att utgå från - rimlig tid för besökare att rösta, lagom tid för domare att bedöma grönöling och INKA samt den tid vi kände var lagom att stänga SM. Möjligheterna att ge mer tid för varje punkt var svår och i backspegeln borde vi nog ha haft öppet 30-60 minuter ytterligare för att slippa stressa fram en tidplan.

(-) Färre klasser i FV efterfrågas
Jag tror frågan tas upp efter varje SM; fler klasser, färre klasser, annan indelning, möjligheterna är många. I år tittade vi på hur vi och andra uppfattade FV 2014 och 2015 och vi kände att jämfört med äldre SM eller förslag om att utöka till klasser liknande öltyperna var det mest balanserade att kopiera de senaste åren rakt av. Jag känner fortfarande att beslutet var rätt men jag är medveten om att det finns fler åsikter.

(---) Matköerna var oacceptabla
Jag håller helt med och det är framfört till de som tvingade oss välja den leverantör vi hade. Vår önskan var foodtrucks från flera ställen med allt Malmö har att erbjuda, men det finns ett avtal mellan hallens ägare och de som hanterade matförsäljningen. Vi blev utlovade ytterligare en plats i hallen där det åtminstone skulle gå att köpa kioskvaror men så blev det inte. Enligt uppgift dök det upp en kortläsare till för att hantera betalningar men jag är inte nöjd med vare sig köer eller tillgång till matalternativ och det påverkar ev andra arrangemang jag blir inblandad i. Samtidigt är jag medveten om att det är svårt att förutsäga hur många besökare som kommer att köpa mat. Mitt råd till alla som arrangerar evenemang där det finns mat är att välja flera samarbetspartners, för att balansera riskerna för kö eller slutförsäljning.

I övrigt påbörjar jag under helgen utskick av priser till de medaljörer som inte var på plats i Malmö.
Martin kommer att summera ekonomin, våra direktiv från SHBF:s ledning var att inte gå plus och jag tror vi lyckas.
Vi kommer också att skicka ut inbjudan till en tackmiddag för samtliga funktionärer och information om de utlovade medlemskapen i Sällskapet Malte samt SHBF.

Tack!
/Jonas
SM-general 2016

Re: SM 2016 - Feedback

InläggPostat: måndag 2016-05-09 16:13
av jakobw
Mycket bra arrangemang, kudos till samtliga inblandade.

Appen är en gigantisk förbättring jämfört med pappersröstandet. Tycker också att appen funkar bra även efter man provat sig genom en stor mängd öl.... :) Men skulle också gärna se att man inte behövde sätta alla placeringarna. I vissa klasser kanske man bara tycker att ett eller två öl är bra nog för en pallplats av dom man provat och då blir det orättvist mot dom öl man inte hunnit prova att sätta ett öl man kanske egentligen inte tycker är så bra på silver/bronsplatsen.

Det hade underlättat om öltypen var utskriven i häftet vid ölet. Förslaget med bryggarens egen (korta) beskrivning är inte så dumt. Något öl missades av oss före röstningen eftersom det inte riktigt gick att förstå vad det var för öl utifrån namn och klass (särskilt klass 11 kanske).

Otroligt skönt att slippa slösa tid i toalettköerna....

Re: SM 2016 - Feedback

InläggPostat: tisdag 2016-05-10 07:53
av t_m_jansson
Har en liten kommentar som inte har med arrangemanget utan som kanske vore en bra rekommendation: Servera inte 10 cl utan snarare 5 och om någon vill ha mer kan dom få lite till. Att servera 10 cl resulterade i att många svepte i sig det dom hade i glaset för att testa nästa ganska omgående.

Re: SM 2016 - Feedback

InläggPostat: tisdag 2016-05-10 13:26
av MickeEklund
Angående appen så skulle jag uppskatta mycket om man kunde sätta poäng på varje öl och sedan visa betygskolumn sorterat efter klass när det ska röstas. Provar man 25-45 öl så räcker det inte med ett "Testad!" där man själv måste komma ihåg vilken öl man gillade bäst (eller gå in på varje kommentar och kolla)!

Re: SM 2016 - Feedback

InläggPostat: tisdag 2016-05-10 17:26
av ecmik
Tack för ett mycket snabbt utskick av domarprotokoll! Det uppskattas!

Re: SM 2016 - Feedback

InläggPostat: tisdag 2016-05-10 20:57
av eric
Tänkte precis skriva detsamma, väldigt snabbt!


Min sida: http://alnemar.com

Re: SM 2016 - Feedback

InläggPostat: tisdag 2016-05-10 22:28
av ekstedt
Det var sannerligen imponerande, synd att poängen inte var lika imponerande.

Re: SM 2016 - Feedback

InläggPostat: onsdag 2016-05-11 15:31
av martinb
Det får ni tacka DK för :)