Alla "felröster"?

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2016 i Malmö

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Alla "felröster"?

Inläggav Kavallin » söndag 2016-05-01 19:48

Vad händer med alla röster som skrivs in i fel klass på folkets val?
Om man tittar på resultatlistan så ser man att i klass A så är det 47 olika öl som folk har röstat på.
Det är väldigt intressant eftersom det bara var 11 öl som tävlade i klass A.
Samma sak med klass B: 92 öl som fått röster men bara 47 som deltog i tävling.
Klass C: 104 öl som blivit röstade på men bara 54 som tävlade.
Klass D: 91 öl i protokollet men bara 50 öl som deltog.

Många av rösterna låg i fel klass.
Vad händer med dem? Flyttas dem över till rätt öl eftersom varje nummer är unikt.
T.ex om man röstade på öl 101 men råkade skriva in den i klass B, försvinner den då eller räknas den ändå in på klass A?

Sen är det många som skrivit fel siffror också, röstat på öl 400ish, de är ju helt fel så de kan självklart inte flyttas.

Skulle det vara jättesvårt att lägga till parametrar i appen att i klass A finns öl x,y,z och skriver du in något annat så säger appen till att man skrivit fel?

Då är det också lättare att gå till ett system där varje klass har ett eget "100" nummer.
100 för klass A
200 för klass B osv osv.

Ursäkta om det är osammanhängande men jag tycker det nästan är nån form av skandal eftersom hela röstningen verker helt åt helvete så jag är lite upprörd! :?
/Simon
Kavallin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Alla "felröster"?

Inläggav Klas Welin » söndag 2016-05-01 22:18

Hej, jag ska försöka reda ut det du reagerade över.

Den första upplagan av resultatlistan innehöll tyvärr felaktigheter, men den riktiga versionen finns tillgänglig nu:
http://www.shbf.se/46-shbf/439-vinnare-i-folkets-val-sm-2016
I den nya versionen har inget väsentligt förändrats vad gäller slutresultatet av Folkets val-tävlingen, men felaktiga röster har tagits bort.

Med det nuvarande röstningssystemet så protesterar tyvärr inte appen om man lägger en röst på ett startnummer i felaktig klass.
Det har under utvecklingsstadiet av appen diskuterats kring olika sätt att förhindra att röster läggs i fel klass, men enligt vad jag minns så har andra argument vägt tyngre och har gjort att det än så länge funkar bättre utan en sådan spärr i appen.

Röster som lagts i fel klass stryks. De flyttas alltså inte över till att bli en röst i rätt klass. Jag tycker inte att de som sköter rösträkningen ska försöka tolka intentionen med lagda röster. Det skulle öppna för tolkningar och feltolkningar, vilket skulle kunna ge ett osäkrare röstresultat. Men jag håller helt med om att det vore bra med en spärr som protesterar mot att röster läggs i fel klass. Däremot kan jag tycka att ansvaret för att "rätt" öl får våra röster i slutänden hamnar hos dig och mig som röstar.

Som du skriver så är det ganska många röster som hamnar i felaktig klass, men med en ganska jämn spridning av de felaktiga rösterna så att de felaktiga rösterna ändå har en låg totalpoäng. Men om däremot ett enstaka tävlingsöl skulle drabbas av väldigt många felaktiga röster så måste man från arrangörshåll givetvis undersöka varför det blivit så (t. ex. om det skulle ha blivit feltryck av klassindelningen på en enskild nummerlapp). Något sånt har än så länge inte inträffat vad jag vet.

Om jag får jämföra med tidigare röstningssystem på SM, så har man då röstat genom att skriva på papperslappar som räknades för hand. Det tog mycket tid och resurser i anspråk under SM-dagen, det var lång väntetid på resultatet och det var ganska besvärligt att få fram en fullständig resultatlista från folkets val. Även då ströks de röster som lagts i felaktig klass, eftersom rösträknarna annars måste välja att stryka en av de röster som lagts i "rätt" klass om röstsedeln varit fullständigt ifylld, vilket självklart skulle ha varit oacceptabelt.

Hoppas att den här förklaringen gjorde saken litet klarare...

Om du har kunskapen och är intresserad av att hjälpa till att utveckla och förbättra röstningsappen, så är du varmt välkommen att höra av dig till evenemang@shbf.se .
Som ideell förening är ju SHBF i slutändan beroende av sina medlemmars initiativ och energi!

MVH
Användarvisningsbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Återgå till SM 2016