Tider för SM

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2016 i Malmö

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Tider för SM

Inläggav assistredo » tisdag 2016-02-09 21:13

Hur man än vänder sig så har man ändan därbak. Förvisso - SM har arrangerats en gång mitt i Sverige (Östersund) - idealet? :wink:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav fredrik.stahl » söndag 2016-02-14 11:22

Ja Östersund är förstås perfekt! För mig som bor här blir det mycket resande för det mesta. Och flyg är ju inget alternativ om man ska ha med öl.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav svensson.lu » söndag 2016-02-14 13:43

Varför så mycket gnäll om tiden, när man kan invända mot datumet! ;)
Har ni verkligen inga andra planer för Valborg?
Vi kanske ses på SM 2017 istället, suck :(
Användarvisningsbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav Kavallin » måndag 2016-02-15 11:37

svensson.lu skrev:Varför så mycket gnäll om tiden, när man kan invända mot datumet! ;)
Har ni verkligen inga andra planer för Valborg?
Vi kanske ses på SM 2017 istället, suck :(

Ja, det är ju datumet som är det värsta.
Men vi passade på att göra en helhelg av det hela.
Åker ner på fredag och hem på söndag. :)
/Simon
Kavallin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav Kostir » måndag 2016-02-15 21:04

Datumet är lite tråkigt lagt faktiskt. Valborg är en av de största dagarna i Lund (10 min bort) och kollektivtrafiken går alltid åt skogen, krogarna fylls på kvällen, både i Malmö och Lund. Så jag kan tycka datumet är lite taskigt lagt.
Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav victornorell » måndag 2016-02-15 21:47

Kostir skrev:Datumet är lite tråkigt lagt faktiskt. Valborg är en av de största dagarna i Lund (10 min bort) och kollektivtrafiken går alltid åt skogen, krogarna fylls på kvällen, både i Malmö och Lund. Så jag kan tycka datumet är lite taskigt lagt.

Håller helt med!
victornorell
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav martinb » tisdag 2016-02-16 07:14

Att välja ett datum handlar mer om än att folk kan tycka det hamnar på ett "tråkigt" datum, även om just Valborgsmässoafton detta år infaller på en vanlig lördag och inte ger en halvdag ledigt med klämdag eller liknande för de flesta.

Den största punkten om datum för SM-dagen handlar om att hitta en lokal som kan rymma väl över 2000 personer som inte har serveringstillstånd, som inte ligger för svåråtkomligt till med lokaltrafik, som har parkeringsmöjligheter, har handikappanpassning, som inte kostar hutlöst med pengar med mera, med mera. Sedan skall helst inte datumet infalla när ett större öl-relaterat evenemang äger rum på någon annan plats i Sverige (eller Danmark med). Sedan skall det ligga på ett datum som möjliggör att själva SM (huvudtävlingen) som arrangeras av DK skall fungera med registreringar, inlämningar, sortering, logistik, bedömning osv.

Som SM-besökare kan man nog både hinna med ett par timmar på evenemanget innan man drar sig vidare för att elda bål, fira kungen eller vad man nu vill göra därefter.

Datumet för SM-dagen annonserades för 4 månader sedan så som deltagare i Folkets Val så borde man haft väl med tid på sig att fundera ifall man vill eller kan delta just denna lördag, som råkar vara Valborgsmässoafton detta år.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig

Inläggav aenima » tisdag 2016-03-15 16:17

Jag ber om ursäkt om jag ställer en fråga som redan finns besvarad någonstans men jag hittar inte just nu svaret så därav frågan.

Om man skall tävla i folkets val, när skall man vara på plats för insläpp i hallen? Tänkte åka från göteborg på morgonen men behöver veta mer vilken tid som jag skall anlända till hallen.

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav alekks » onsdag 2016-03-16 08:41

aenima skrev:Jag ber om ursäkt om jag ställer en fråga som redan finns besvarad någonstans men jag hittar inte just nu svaret så därav frågan.

Om man skall tävla i folkets val, när skall man vara på plats för insläpp i hallen? Tänkte åka från göteborg på morgonen men behöver veta mer vilken tid som jag skall anlända till hallen.

/Peter

Är osäker på om det besvarar din fråga, men så här står det på SHBF.se:
29 april
Inlämning av utrustning och ölfat i kylcontainer utanför SM-lokalen klockan 19-22.

Men jag vet inte om det är så att man inte kan lämna in sin utrustning senare än detta. Men det framgår också att mer detaljerad tidsplan för SM-dagen kommer att publiceras på SHBF.se inom kort. :)
Användarvisningsbild
alekks
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav t_m_jansson » onsdag 2016-03-16 09:17

Räkna med att kunna komma in vid 10 har för mig att detvar så i Stockholm sist.
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
Användarvisningsbild
t_m_jansson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav martinb » onsdag 2016-03-16 10:52

Bryggare kommer att släppas in från kl 10. Kl 11.30 ska bryggare vara färdiga med sin riggning då information kommer ges och en inspektionsrunda av alla bord kommer att ske samt att vi ej vill ha som tidigare år att folk släntrar in 11.45 och står och riggar medan besökare är i lokalen. Mer detaljerad information kommer i mail till de anmälda i FV när anmälan har stängt.
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig

Inläggav Kavallin » lördag 2016-04-16 12:04

martinb skrev:Bryggare kommer att släppas in från kl 10. Kl 11.30 ska bryggare vara färdiga med sin riggning då information kommer ges och en inspektionsrunda av alla bord kommer att ske samt att vi ej vill ha som tidigare år att folk släntrar in 11.45 och står och riggar medan besökare är i lokalen. Mer detaljerad information kommer i mail till de anmälda i FV när anmälan har stängt.

Är det bara 1 bryggare/bryggd som får komma in tidigare?
Vi är tre och har två brygder.
Den tredje av oss är inte registrerad på själva brygderna när vi anmälde dem men hon har varit med och hjälpt till och ska hjälpa till och servera.
/Simon
Kavallin
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inläggav martinb » lördag 2016-04-16 12:09

Det kommer vara separat entré för bryggare och hjälpredor där det även kommer att finnas en biljettscanner. Så ni kan alla komma in samtidigt.

Skickat via Tapatalk
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig

Inläggav Weinkeller » söndag 2016-04-17 15:40

Hur är det med inlämning av fat till kylcontainern? Det vore fint om man kunde lämna in fat under eftermiddagen istället för på kvällen när bussarna kommer från Stockholm. Det skulle bli smidigare för alla.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inläggav martinb » måndag 2016-04-18 13:07

Weinkeller skrev:Hur är det med inlämning av fat till kylcontainern? Det vore fint om man kunde lämna in fat under eftermiddagen istället för på kvällen när bussarna kommer från Stockholm. Det skulle bli smidigare för alla.

Alla, nja, men vissa :)
Det handlar lite om när vi har tillgång till container, lokalen och ström samt funktionärer på plats som kan hantera inlämningen. Ändras tiden kommer det uppdateras både här och på hemsidan.
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2016