BIAB funderingar

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: BIAB funderingar

Inläggav Drake » måndag 2016-01-18 21:58

Tycker att du ska fokusera på att hålla rätt och stabil jästemperatur och rätt pitchrate med rehydrerad jäst, det gör underverk för ölen, speciellt om du mäskar i rätt temperatur och med rätt ph också. Skulle mäsktemperaturen bli ett par grader fel eller om du missar OG med några pinnar gör bara att ölen blir lite annorlunda jämfört med vad du tänkt dig, men om du stressar jästen eller jäser för varmt kommer det att straffa sig direkt med oönskade felsmaker.
Låter som att Maxi-biab är rätt metod för dig, oftast kan man få lite bättre effektivitet då också. Och var inte rädd för att mala malten riktigt fint, det gör inget och det utvinns inte några tanniner hur finmalt det än är så länge du ligger under 6,0 i ph. I själva mäsken är runt 5,2 optimalt och då kommer du att få bäst utbyte.
Kommer det lite trub ner i jäshinken gör inte så mycket tycker jag, faktum är att det jäser lite bättre om lite får följa med. Men akta dig för humlen, det blir betydligt bättre om du inte låter den följa med till jäshinken.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » måndag 2016-01-18 22:11

Tack för ditt snabba svar. Kan du kort förklara pitchrate och rehydrerad jäst? Är så att jag skall se till att få ut mina 23 liter då istället för att landa på rätt OG? Effektivitet är för mig inte jätteviktigt nu. Har läst en del inlägg och en del verkar vara lite smått besatta av detta för att få ut så mycket de bara kan. För min del är det bryggningen som är rolig och att få ett bra öl. Sen om jag behöver 5 kg malt för 23 liter eller det bara blir 15 liter. Bara ölen blir bra. Är du med hur jag tänker? Om vi tänker malningen så är det givetvis beroende på storleken på malten men räcker 1 mm med bladmåttet! Eller skall jag kanske minska detta för att få en högre krossgrad?
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

Re: BIAB funderingar

Inläggav Drake » måndag 2016-01-18 22:31

Förstår hur du tänker och jag skiter också i effektiviteten men det är surt om man hamnar helt fel. Dåligt krossad malt och lite fel ph gör ju att den kan sjunka rejält, riktigt rejält!
En mäskeffektivitet över 75% brukar inte vara något problem alls om man bara tänker på några saker. Om 1 mm spalt i din kross räcker vet jag inte för jag mal med min Corona som funkar på ett annat sätt. Men problemet med för fint krossad malt brukar ju vara att maltbädden sätter igen sig vid lakningen. Det problemet har du ju inte med biab så en kvalificerad gissning är att du kan krossa ännu finare eller åtminstone dubbelkrossa. En del kvarnar funkar tydligen dåligt om man har för litet avstånd så kornen inte går igenom. Ditt og kan du ju justera till viss del genom att koka längre eller späda med vatten. I värsta fall kan du ha i lite DME om du hamnar helt fel. Det tar inte så många bryggningar innan man får koll på lagom mängder om man bara ser till att förutsättningarna är lika varje gång och främst ph då. Mät ph i rumstempererad vört för bästa resultat.
Vad gäller jästen så är min erfarenhet att överpitch är bättre än underpitch (förutom om man vill experimentera med belgare då). Till en vört på 1.056 använder jag oftast 2 påsar rehydrerad torrjäst och minst en rehydrerad eller 2 direktpitchade. Rehydrerad betyder alltså att man löser upp jästen i kokat avsvalnat vatten en halvtimme innan den ska tillsättas. Detta för att stärka cellväggarna som annars inte klarar av en så söt vätska som vörten är. Det sägs att upp till 50% av jästcellerna dör om man häller dom direkt i vörten.
Om jag ska vara ärlig så har jag inte gjort ett jämförande pitch-experiment på 40-50 batcher utan gör det av ren rutin numera. Men när jag fick tipset om att dubblera mängden så hände det något med mina öl. Där tog jag ett jättekliv till bättre öl helt enkelt och vill inte chansa även om en del säger att det funkar att bara strö en påse direkt i vörten.
Senast redigerad av Drake tisdag 2016-01-19 01:38, redigerad totalt 1 gång.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » måndag 2016-01-18 22:50

Ok. Då är jag med mer nu. Skall på detta imorrn kväll tänkte jag och tog några påsar extra sist jag beställde. Så det blir klart att jag pitchar denna då. Har ingen DME hemma så får hoppa över den justeringen. pH har jag mätt en del i tidigare bryggningar och stannar på 5.4 och mäter alltid i rumstemp. Skall man mäta i början av koket eller slutet? Köpte med ett stänkskydd på IKEA och tänkte kapa till fyra kopparrör så får jag ett falskbotten till BIAB påsen med. Även om jag inte tror det påverkar direkt eftersom jag inte kommer ha värmen på så mycket ju när man väl mäskar så det att malten och påsen kall brännas är jag inte så säker på.


Skickat från min iPad med Tapatalk
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

Re: BIAB funderingar

Inläggav Drake » måndag 2016-01-18 23:01

Ph är ju viktigast att du mäter direkt när du mäskat in och justerar därefter. Mjölksyra funkar bra. Jag kör min induktion på 3500 watt om jag behöver värma på och påsen har inte tagit stryk ännu. Tror det är mer känsligt om man har en vanlig kokplatta.
Ett tips till om du ska jäsa med 05:an. Se till att temperaturen på vörten inte går över 17-18 grader de första 3-5 dagarna, det gör en enorm skillnad!!! Omgivningstempen bör alltså vara ytterligare ett par grader lägre.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » måndag 2016-01-18 23:05

Okej. Tack! Nu känns det tryggt! Återkommer med mer om jag behöver hjälp. Skall man försöka somna med....ligger hela kvällarna nu och brygger virtuellt.


Skickat från min iPad med Tapatalk
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

Re: BIAB funderingar

Inläggav Weinkeller » tisdag 2016-01-19 10:03

Förstår inte varför du siktar på 23l i jäskärlet när du har en gryta på 27l och använder BIAB-teknik? Vill du göra det enkelt för dig så satsa på max 17l i jäskärlet istället.
23l vatten + 4kg malt mäsk
23-2l = 21l kok
21-4l förluster och bortkok = 17l öl.
Detta är bättre anpassat efter storlek och effekt på din utrustning. Dessutom ger det dig bättre marginal beträffande jästmängd. En annan positiv sak är att du behöver brygga oftare för att producera samma mängd öl.

Själv har jag 36l gryta men satsar aldrig på större volym än 22-23l som jämförelse.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » tisdag 2016-01-19 11:01

Tack Weinkeller för ditt svar. Har läst dina inlägg på många forum och recept men de är på lite större batcher och är väl lite feg att skala om. Men nu klarnar saker mer. Som du också skriver så är 17 liter inga problem. Kör jag ändå med samma maltmängd som receptet har? 4 kg Pale Ale, 1 kg Munich och 600 gr CaraPils.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

Re: BIAB funderingar

Inläggav Weinkeller » tisdag 2016-01-19 11:46

magnuswid skrev:Tack Weinkeller för ditt svar. Har läst dina inlägg på många forum och recept men de är på lite större batcher och är väl lite feg att skala om. Men nu klarnar saker mer. Som du också skriver så är 17 liter inga problem. Kör jag ändå med samma maltmängd som receptet har? 4 kg Pale Ale, 1 kg Munich och 600 gr CaraPils.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Du skalar om receptet linjärt map alla ingredienser utom jästen. För 23l till sjutton så multiplicerar du alltså med (17/23).
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » tisdag 2016-01-19 20:02

Nu hade jag det som så att all malt låg i samma påse. Så då lakar jag kanske efter mäsk som Maxi-BIAB till rätt OG. För nu blev ju 5,6 kg malt på 22 liter vatten.


Skickat från min iPad med Tapatalk
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

Re: BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » tisdag 2016-01-19 23:17

Nu är bryggningen klar. Som jag anade blev det ett högre OG än förväntat och det på grund av för mycket malt såklart.... Innan kok var det på 1.056 som det skulle och innan kylning hade det stannat på 1.063. Så det är ju klart att jag skall ned i maltmängd för att matcha min BIAB mot det recept jag körde på. Vad händer nu tro? Kommer ju säkert få ett starkare öl. Men mina humlegivor och den torrhumling jag skall lägga i om en vecka. Bör jag justera dessa 40 gram Amarillo för att rädda min öl? Tänker mest om jag har ett högre OG så kommer väl jästen jobba på annat sätt och kanske ta bort en del humle? Eller är jag helt ute och cyklar?


Skickat från min iPad med Tapatalk
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

Re: BIAB funderingar

Inläggav Weinkeller » tisdag 2016-01-19 23:24

Ölen blir troligen någon procent starkare. Visst kan du lägga på lite extra torrhumling om du vill. Öl blir det oavsett.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » tisdag 2016-01-19 23:54

Ok. 80 gram kanske. Det blev 14.5 liter i jästunnan.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

Re: BIAB funderingar

Inläggav magnuswid » fredag 2016-01-22 16:38

Satte för jäsning i frysbox med tempkontroll till 17 grader. Jäser fint. Skall jag kanske öka på lite nu när det lungat ner sig? Tänkte tappa över till ny jäshink inför torrhumling. Tack för er tips - det känndes bra att ha fått svar på detta innan jag gick igång den kvällen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
magnuswid
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: torsdag 2015-10-22 12:27
Ort: Kristianstad

Re: BIAB funderingar

Inläggav Drake » fredag 2016-01-22 17:03

Det är nog bara en fördel att höja tempen några grader när det börjat jäsa ut. Vad gäller torrhumlingen så behöver du väl egentligen bara tappa om om du ska återanvända jästkakan. Jag kör med pellets och dom sjunker till botten vid en kallkrasch. Humlepåsar är ju ett annat alternativ. Har aldrig tappat om och tycker det blir bra ändå.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

FöregåendeNästa

Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron