Jag har bryggt 50-100 gånger och måste nog medge att jag inte har någon som helst koll på det ändå!

Har visserligen bara bryggt i drygt ett år men gått in för det rätt ordentligt.
Nollkollen kanske beror på att jag är dålig på att skriva upp mina recept fast förmodligen beror det på att jag fått en släng av ölbryggarhybris och testar allt möjligt.
Inte för att jag behövt vaska någon men alla experiment är inte perfekta. Faktum är att det nog blev lite bättre förut när jag gick efter färdiga och utprovade recept. Visst har jag satt någon öl rätt perfekt (enligt mig alltså) men lika ofta har det blivit lite sisådär, alla har iofs blivit drickbara och många har blivit riktigt goda. En stor del av den här hobbyn är ju att det inte kostar så mycket att testa gränserna. Det som kan göra mig lite beklämd är att man rätt ofta läser om dom som gjort ett dussin batcher (i vissa fall mindre än så!) och sedan ska gå direkt vidare och registrera ett nytt bryggeri. Många verkar dessutom tro att dom ska kunna tjäna storkovan på det på nolltid.
Själv är jag av den uppfattningen att många (de flesta) av alla nya "craftbeers" som säljs på bolaget är rätt sunkiga. Och extremt oprisvärda!!!
Så kämpa på bara, öl blir det oavsett och oftast blir den skapligt god.