Snabbfråga BIAB

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Snabbfråga BIAB

Inläggav Flackovic » onsdag 2014-03-05 10:48

Känns som jag bombarderar detta forum,,,ska snart lugna mig :)

Två frågor:
1. När jag kör BIAB kör jag ju med hela vattenmängden från start. Men vad menas med "hela vattenmängden"?
Är det mängden vatten som normalt sker vid koket av vörten, eller den totala mängden vatten, mäskvatten, lakvatten och kokvatten sammantaget?
Tex kikar jag på lättare recept ur Hughes bok "Brygg ditt eget öl" där en batch som ger 23 L öl består av 33L vatten totalt men vid koket används 27L.
När jag använder motsvarande recept men tänker köra BIAB, är det då 33L eller 27L som ska vara i min gryta??

2. För att kolla om mäskningen är klar kan jag använda olika ämnen för att säkerställa detta. Vad är enklast och bäst att använda sig av som kontrollmetod? (behövs det?)

Tacksam för svar! :)
Användarvisningsbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 2014-02-25 22:24

Re: Snabbfråga BIAB

Inläggav Kapow » onsdag 2014-03-05 11:00

1. Totalt mängden vatten är den totala mängden vatten :D
33 liter i ditt fall. Detta förutsätter såklart att din gryta har utrymme för 33 liter vatten + malten.

2. Med ett jodtest kan du kontrollera så att all stärkelse har konverterats. Men nej, det "behövs" inte.
Kapow
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: måndag 2013-10-28 10:48

Re: Snabbfråga BIAB

Inläggav Flackovic » onsdag 2014-03-05 16:14

Kapow skrev:1. Totalt mängden vatten är den totala mängden vatten :D
33 liter i ditt fall. Detta förutsätter såklart att din gryta har utrymme för 33 liter vatten + malten.

2. Med ett jodtest kan du kontrollera så att all stärkelse har konverterats. Men nej, det "behövs" inte.


Tack för svar!

Ok! Men innebär inte detta att min bryggning blir mer utspädd eftersom jag kokar vört och humlegivor i 33L istället för receptets 27?
Beräkningen är ju på 23 l färdig öl vilket i detta fall skulle innebära att hela 10 l ska kokas bort eller försvinna med malten.
Detta är förmodligen en urbota dum fråga och en självklarhet för de flesta, men inte för en nybörjare som mig! :)
Användarvisningsbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 2014-02-25 22:24

Re: Snabbfråga BIAB

Inläggav Kapow » onsdag 2014-03-05 16:18

Flackovic skrev:Tack för svar!

Ok! Men innebär inte detta att min bryggning blir mer utspädd eftersom jag kokar vört och humlegivor i 33L istället för receptets 27?
Beräkningen är ju på 23 l färdig öl vilket i detta fall skulle innebära att hela 10 l ska kokas bort eller försvinna med malten.
Detta är förmodligen en urbota dum fråga och en självklarhet för de flesta, men inte för en nybörjare som mig! :)


Malten kommer suga åt sig en del av vattnet så du kommer inte ha 33 liter kvar när du ska börja koka. Jag vet inte hur mycket malt du kommer att använda så jag vet inte hur mycket vatten malten kommer absorbera. Men för att räkna ut hur mycket vatten du ska börja med så ta 27 liter + mängden vatten som kommer fastna i malten.
Kapow
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: måndag 2013-10-28 10:48

Re: Snabbfråga BIAB

Inläggav Flackovic » onsdag 2014-03-05 16:26

Kapow skrev:
Malten kommer suga åt sig en del av vattnet så du kommer inte ha 33 liter kvar när du ska börja koka. Jag vet inte hur mycket malt du kommer att använda så jag vet inte hur mycket vatten malten kommer absorbera. Men för att räkna ut hur mycket vatten du ska börja med så ta 27 liter + mängden vatten som kommer fastna i malten.


Ok kanon! Finns det någon tumregel för hur mycket vatten tex 1 kg malt drar?
Användarvisningsbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 2014-02-25 22:24

Re: Snabbfråga BIAB

Inläggav benghan » onsdag 2014-03-05 16:31

Ca en liter vatten per kilo malt.

EDIT: Tog en kik bland mina egna bryggprotokoll och jag själv hamnar ner mot 0,5-0,6 L per kg malt, men då klämmer jag ut vörten ordentligt från påsen.
Användarvisningsbild
benghan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 52
Blev medlem: fredag 2011-10-21 22:17
Ort: Göteborg

Re: Snabbfråga BIAB

Inläggav Flackovic » onsdag 2014-03-05 18:00

benghan skrev:Ca en liter vatten per kilo malt.

EDIT: Tog en kik bland mina egna bryggprotokoll och jag själv hamnar ner mot 0,5-0,6 L per kg malt, men då klämmer jag ut vörten ordentligt från påsen.


Tack benghan, ska brygga i helgen, är riktigt taggad. Blir säkert en massa mankemang men det ska bli kul att komma igång och lära sig! :)
Användarvisningsbild
Flackovic
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 189
Blev medlem: tisdag 2014-02-25 22:24


Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster