Vattenvolym vid infusionsmäskning i BIAB

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vattenvolym vid infusionsmäskning i BIAB

Inläggav FreddyM » onsdag 2019-06-05 12:16

Jag har hittat ett recept på en belgisk blonde som ska bli min första öl.

I receptet står det:

Volym innan kok: 26 liter
Volym efter kok: 23 liter

När jag knappar in detta i BeerSmith 3 med mängd malt etc. så står det att jag ska ha 29.25 liter vatten. Är osäker på programmet och undrar om det kan stämma att startvattnet innan mäskning är 29.25 liter för att bli 26 liter när man tar bort påsen med malt efter mäskning och att det är detta som blir "volym innan kok". Eller är "volym innan kok" den totala mängden vatten man har i från början?
FreddyM
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: måndag 2019-06-03 22:48

Re: Vattenvolym vid infusionsmäskning i BIAB

Inläggav martinb » onsdag 2019-06-05 13:02

Det låter rimligt. Malt suger åt sig rätt mycket vatten. 26 liter är vad du ska ha innan du kokar (när BIAB-påsen är uttagen) och efter 1h ska 3 liter ha kokat bort och du har 23 kvar.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Vattenvolym vid infusionsmäskning i BIAB

Inläggav FreddyM » tisdag 2019-06-11 10:54

martinb skrev:Det låter rimligt. Malt suger åt sig rätt mycket vatten. 26 liter är vad du ska ha innan du kokar (när BIAB-påsen är uttagen) och efter 1h ska 3 liter ha kokat bort och du har 23 kvar.


Tack!

I receptet står det även att man ska använda socker. Jag antog att man skulle hälla i sockret i samband med mäskningen men läste i någon bok att man med fördel kan hälla i sockret i slutet av koket.Finns det några generella riktlinjer?
FreddyM
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: måndag 2019-06-03 22:48

Re: Vattenvolym vid infusionsmäskning i BIAB

Inläggav Djonk » tisdag 2019-06-11 12:11

Ja, häll i sockret med 5-15 minuter kvar av koket. Direkt i jäskärlet efter några dagar är också populärt, särskilt om man gör ett riktigt starkt öl med tanken att jästen ska jobba på bättre.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Vattenvolym vid infusionsmäskning i BIAB

Inläggav skyking » tisdag 2019-06-11 12:17

Kan tilläggas att du får ta siffrorna med lite nypa salt. Främst hur mycket som kokar bort kan variera beroende på vilken utrustning man använder (men det kan tänkas att du får avvikelser i andra siffror också). Man får nog räkna med att det blir lite vad det blir innan man har siffror för sitt bryggverk så man kan korrigera recepten.

Skall jag tillsätta socker brukar det bli innan det börjar koka. Annars kan man tillsätta det lite när som, isht om det är vanligt strösocker det är frågan om (andra sockervarianter kan tänkas tappa arom under koket).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vattenvolym vid infusionsmäskning i BIAB

Inläggav FreddyM » lördag 2019-06-15 13:53

Tack för alla svar. Undrar om jag kan få lite feedback på mitt recept som jag har bifogat som .jpg skapat i BeerSmith här nedan nu när jag ändå har några på tråden. Jag har försökt följa ett recept men har fått tweaka till det lite för att få rätt siffror i BeerSmith.

1.

I original receptet används 9 g Magnum 13% för att ge 17 IBU men analysen för alfasyra var lägre på den batchen jag fick (9.3%) så jag kompenserade upp. I original receptet används även 15 g Styrian Golding 4.5%. Samma sak här, min hade mycket lägre analys av alfasyra. Nu blir det knepigt för mig. Styrian används i original receptet som aromgivare snarare än bittergivare. För att få samma IBU med Styrian Gold med min analys jämfört med den i orignal receptet måste jag lassa på nästan mer än dubbla mängden, men eftersom det inte är alfasyran man jagar i denna giva som bara ska koka i 5 minuter enligt recept så undrar jag om jag bara ska låta mängden vara samma som i original receptet (15g). Som ni ser i receptet nedan lastade jag på dubbla mängden.

2.

Beräknade OG't enligt original recept är 1.062. För att få detta enligt BeerSmith3 fick jag addera 0.2kg malt (från 5.1 kg till 5.3 kg pilsnermalt). En ganska odramatisk ändring och som nybörjare är det väl normalt att få lägre OG än väntat, så lite extra kanske inte är sådan fara?

3.

Slutligen, 29,4 liter vatten ber den mig om. Detta har också gjort mig lite fundersam angående en specifik parameter i beräkningen. Man ska räkna med 4% förlust vid nedkylning. Men om man måttar upp vattnet i rumstemperatur så borde man få en 4% ökning när man vandrar upp till kokande volym. Jag tycker denna kalkylation är märklig för i slutändan borde det ju bli +/- 0 om man inte måttar vattnet nära kokpunkt.

EDIT: Vattenvolymen är nu 30.3 L då jag ändrade koktiden till 90 minuter efter att ha läst att vörtkok baserat på pilsnermalt bör vara 90 minuter för minskad risk för DMS.

Belgisk.jpg
FreddyM
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: måndag 2019-06-03 22:48

Re: Vattenvolym vid infusionsmäskning i BIAB

Inläggav Djonk » lördag 2019-06-15 22:52

1. Jag har tänkt ungefär som du, att man inte behöver justera fullt ut för humle med lägre %AA. Bara en gissning dock. Däremot är det redan en blygsam mängd och Styrian Golding är gott så skadar inte att använda lite extra.

2. Det är normalt att man behöver justera både malt- och vattenmängd lite.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Vattenvolym vid infusionsmäskning i BIAB

Inläggav Djonk » söndag 2019-06-16 00:28

Vad jag har hört kan man förresten ta rapporterad alfasyra med en nypa salt, inte säkert att den stämmer helt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Vattenvolym vid infusionsmäskning i BIAB

Inläggav FreddyM » söndag 2019-06-16 01:36

Djonk skrev:1. Jag har tänkt ungefär som du, att man inte behöver justera fullt ut för humle med lägre %AA. Bara en gissning dock. Däremot är det redan en blygsam mängd och Styrian Golding är gott så skadar inte att använda lite extra.

2. Det är normalt att man behöver justera både malt- och vattenmängd lite.


Tack. Kör lite extra styrian då.

Sen det här med att ha i socker. Sockret måste ju utan tvekan påverka OG. Jag har blivit tipsad om att addera sockret i slutet av koket men för att kunna justera korrekt mängd vört just innan kok enligt formeln (vörtvolym * SG/beräknat OG i recept) så måste väl sockret vara i redan innan uppkok för att kunna göra en korrekt korrigering.

Eller har jag missuppfattat någonting på den fronten?
FreddyM
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: måndag 2019-06-03 22:48

Re: Vattenvolym vid infusionsmäskning i BIAB

Inläggav Djonk » söndag 2019-06-16 12:28

Mja, sockret vet man ju hur mycket det tillför, ingen mäskning som krånglar till det.. så mät bara att du får rätt SG räknat utan socker så är du på banan. Sen kanske bortkoket inte blir exakt som man tänkt och lite spädning eller så kan bli aktuellt, i slutändan är det inte hela världen om man missar målet med några pinnar hit eller dit kan jag tycka.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster