Lakning med biab

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lakning med biab

Inläggav Pistol_76 » lördag 2017-06-10 20:49

Hej. Känner att jag behöver fråga om lite olika metoder när det kommer till lakning när man använder biab. Hur gör ni?
Själv lyfter jag påsen från vörten till ett annat kar, sedan häller jag lakvatten över vörten ff i påsen. Sedan försöker jag tvätta ur så mycket socker som möjligt. Är inte nöjd med mitt utbyte. Tacksam för svar om hur ni gör eller hur man skall göra


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pistol_76
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: söndag 2016-07-10 20:52

Re: Lakning med biab

Inläggav PutteP » lördag 2017-06-10 22:02

Jag kör biab men lakar inte. Efter jag mäskat lyfter upp påsen kramar ur den försiktigt sen kokar jag vörten. Har dock inte jättebra utbyte (ca 70%) men det är stabilt.

Vad har du för utbyte och varför vill du ha högre?

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Användarvisningsbild
PutteP
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2014-01-22 20:09

Re: Lakning med biab

Inläggav Drake » lördag 2017-06-10 22:18

Meningen med biab är ju att man inte behöver/ska laka. Du har missat själva poängen!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Lakning med biab

Inläggav Pistol_76 » söndag 2017-06-11 07:50

Det är ju ff en massa socker kvar i malten även när man använder biab. Varför skall man inte laka då?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pistol_76
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: söndag 2016-07-10 20:52

Re: Lakning med biab

Inläggav Bee » söndag 2017-06-11 09:42

Drake skrev:Meningen med biab är ju att man inte behöver/ska laka. Du har missat själva poängen!

Ehm...
Meningen med biab är ju ändå att man ska kunna ha ett enda kärl, sen hur man gör är en smaksak.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Lakning med biab

Inläggav simse » söndag 2017-06-11 13:21

Jag kör MAXI-BIAB mest för att min gryta bara är 27l. Lyfter upp påsen och sätter den på ett galler ovanför grytan sen lakar jag tills den är full, oftast 8-9 liter.
Jag häller på 1.5 liter åt gången och väntar tills det runnit igenom innan jag tillsätter 1.5 liter till. Har legat stabilt på 81% BE sedan min bryggbutik ändrade så jag kan krossa finare (0.9-1mm). Innan dess låg jag oftast runt 70-72% med samma teknik.
simse
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: tisdag 2016-07-12 13:43
Ort: Stavanger

Re: Lakning med biab

Inläggav mattias hellstrom » söndag 2017-06-11 19:17

Det är väl ingen tävling och malten är ju inte dyr direkt. Olakad malt är dock väldigt kletig att hanetera så jag tycker ändå att lite lakning är på sin plats.

Har du verifierat konverteringen, hur länge lakar du?
mattias hellstrom
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 2011-04-11 21:09

Re: Lakning med biab

Inläggav simse » söndag 2017-06-11 22:27

Håller med dig, det viktigaste är att man kan få samma resultat varje gång. Sen om det är 65% eller 90% skiljer inte många kronor.
Jag är väldigt nöjd nu eftersom jag träffar 81-82% varje gång och därför alltid rätt OG. Tidigare hade jag alltid problem så fort vete var inblandat då krossningen i butiken va för grov men nu gör det ingen skillnad om jag har 60% vete.
simse
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: tisdag 2016-07-12 13:43
Ort: Stavanger

Re: Lakning med biab

Inläggav Drake » måndag 2017-06-12 16:53

Bee skrev:Ehm...
Meningen med biab är ju ändå att man ska kunna ha ett enda kärl, sen hur man gör är en smaksak.


Då är det kanske dags att uppdatera infon i bryggarwikin också? http://www.shbf.se/wiki/index.php/BIAB
Klart att man kan laka även om man använder biab-metoden men det är väl inte riktigt så det var tänkt från början och det kan ju vara bra att hålla isär de olika metoderna, eller åtminstone kalla dom för vad det är, biab, biab med lakning, maxi-biab etc. Speciellt när man skriver recept, räknar på vattenmängd, vattenbehandling etc. Ibland ser man en viss förvirring när folk försöker hjälpa till med recept till någon som säger att den biab:ar och inte talar om att den även lakar. I min värld är "äkta" biab i alla fall utan lakning.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Lakning med biab

Inläggav Bee » måndag 2017-06-12 17:14

Drake skrev:Ibland ser man en viss förvirring när folk försöker hjälpa till med recept till någon som säger att den biab:ar och inte talar om att den även lakar. I min värld är "äkta" biab i alla fall utan lakning.

Absolut det skulle underlätta och original är utan lakning men användandet ändras och maxi-biab är minst lika vanligt verkar det som. Jag körde själv maxi-biab och "high-gravity" kok för att få ut 25l ur en 20l gryta.

Drake skrev:Meningen med biab är ju att man inte behöver/ska laka. Du har missat själva poängen!

Min kommentar på detta var mest menat som jag en: "Jo, visst, men alla gör som dom själva vill."
Om någon kör hink-i-hink "No-sparge" är det ingen som säger.
Meningen med hink-i-hink är ju att man ska laka. Du har missat själva poängen!

Det var mina två korvören i saken.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Lakning med biab

Inläggav Drake » måndag 2017-06-12 17:28

Sure, alla gör som dom vill men det jag försökte förmedla var ju hur enkelt det är med biab utan lakning. Jakten på några få procents högre effektivitet gör att man missar hela poängen liksom. Tycker jag i alla fall.
Har varit med på några bryggningar med bryggverk, kört såväl maxi-biab som biab med lakning och även recirkulerande biab men är ett stort fan av vanlig klassisk biab. Låt gå för att man förlorar några procents effektivitet men man tjänar desto mer i tid och ärligt, vad kostar ett par hekto malt egentligen? Sitter man med för liten gryta så kan jag iofs förstå att man tar till andra metoder för att maxa mängden men man kan ju även späda efter mäskningen och under kok också. Dessutom får man nog lite bättre koll på ph-värdet då med tjockare mäsk.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Lakning med biab

Inläggav Pistol_76 » måndag 2017-06-12 22:37

Tack för alla svar. Det bar många olika tankar och idéer. Får ta mig en funderare haha


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pistol_76
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: söndag 2016-07-10 20:52

Re: Lakning med biab

Inläggav Viktor Persson » torsdag 2017-10-05 22:57

Jag brukar använda BIAB med lakning för att uppnå högra effektivitet, men kan hålla med om att det är aningen mycket jobb och att grejen med BIAB är att det ska vara enkelt och billigt. Dock har jag bytt till BIAB utan lakning framför allt för att jag har problem med att räkna på det. Är det någon som använder sig av BeerSmith som lyckats få en bra modell på BIAB med lakning? Jag har lite svårt att ställa in rätt parametrar vilket ofta sluter med att jag missar mitt önskade OG. Jag lakar med vatten tills jag har fyllt upp kärlet.
Viktor Persson
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: torsdag 2017-10-05 20:17

Re: Lakning med biab

Inläggav Lindh » fredag 2017-10-06 06:45

Drake skrev:Dessutom får man nog lite bättre koll på ph-värdet då med tjockare mäsk.


Enligt mina tester skiljer det bara 0.1 i pH mellan tjock och riktigt tunn mäsk. Det är en ganska liten skillnad jämfört med att ha en lite mörkare basmalt.

http://www.lindhcraftbeer.com/2016/10/e ... ranvatten/
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Lakning med biab

Inläggav Drake » fredag 2017-10-06 17:19

Men det beror väl till väldigt stor del på vilket vatten man har. Har inte jämfört men är tror nog att jag skulle få större skillnad än så.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Nästa

Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron