Maxi BIAB calculator

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Maxi BIAB calculator

Inläggav Charlemagne » måndag 2016-01-25 23:18

Hej!

Har nu suttit så huvudet nästan gått sönder och försökt fixa i både BeerSmiht 2 och BIAB Calculator 2.0 så jag kan använda Maxi BIAB till min Bielmeier, men jag får verkligen inte till det. Känns som jag letat rätt på alla instruktioner som finns...

Så kan någon vänlig själ som har någon liknande utrustning förklara hur jag ska göra eller kanske till och med länka sin profil, så blir jag överlycklig.

Det jag framförallt är ute efter är att kunna mata in ett recept, och sen kalkylerar programmet om det så jag kan använda det med MAXI-BIAB och ändå få precis samma öl!

Stort tack på förhand!
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: Maxi BIAB calculator

Inläggav Drake » tisdag 2016-01-26 00:15

BS2 klarar inte maxi-biab såvitt jag vet, jag satt också och försökte tills jag höll på att bli galen.
Det slutade med att jag köpte en större gryta istället. :lol:

Enklast är väl att bara göra ett större vanligt biab-recept och sedan ta undan lagom mängd av vattnet i ett separat kärl som du doppar påsen i. Borde inte vara så noga med proportionerna, men jag körde med ca 10 liter vid sidan av och då kunde jag göra fulla kok i min 25-liters kastrull.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Maxi BIAB calculator

Inläggav Lindh » tisdag 2016-01-26 07:38

Skillnaden mellan maxibiab och batchsparge (förutom att man inte recirkulerar) är hur mycket vätska som blir kvar i malten dvs grain absorbtion. Du kan gå in under preferences, kopiera grain absorbtion från biab till den vanliga. Sen väljer du en batchspargeprofil. Gå in under mash staps och skriv in hur mycket vätska du vill mäska med, bs ger dig sen rätt mängd lakvatten.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Maxi BIAB calculator

Inläggav Nisse » tisdag 2016-01-26 08:40

Jag tycker att biabcalculator som man kan ladda ner från biabrewer.com funkar bra. Simidigt att mäta volym med avstånd från kanten av grytan mm


Skickas från min iPad via Tapatalk
Nisse
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: söndag 2016-01-03 13:18

Re: Maxi BIAB calculator

Inläggav Charlemagne » tisdag 2016-01-26 10:26

Nisse skrev:Jag tycker att biabcalculator som man kan ladda ner från biabrewer.com funkar bra. Simidigt att mäta volym med avstånd från kanten av grytan mm


Skickas från min iPad via Tapatalk



Hur gör du för att få det att fungera då? Skulle du vilja skicka en bild på din setup?
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: Maxi BIAB calculator

Inläggav Charlemagne » tisdag 2016-01-26 10:26

Nisse skrev:Jag tycker att biabcalculator som man kan ladda ner från biabrewer.com funkar bra. Simidigt att mäta volym med avstånd från kanten av grytan mm


Skickas från min iPad via Tapatalk



Hur gör du för att få det att fungera då? Skulle du vilja skicka en bild på din setup?
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: Maxi BIAB calculator

Inläggav Nisse » tisdag 2016-01-26 12:28

Bild

Så ser det ut för mig, använder Google calc även om de inte rekommenderar det. Smidigt att ha access till recept. Kalkylarket räknar ut "allt"


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nisse
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: söndag 2016-01-03 13:18


Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster