Hög OG - metoder och tips

Utbyte och utvidgande om hur man brygger öl i påse - Brew In A Bag (BIAB). Har kan man fördjupa sig i processen, dess egenskaper, möjliga förbättringar etc. "Livet är som en påse, det blir tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något."

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Hög OG - metoder och tips

Inläggav Jonas Johnsson » torsdag 2015-03-26 10:57

Jag har kört BIAB nu ca 20 batcher och tycker det är fantastiskt praktiskt. Jag ligger runt 80-83 % effektivitet vid bryggning av öl där OG ligger under 1.075, men så fort jag ska upp till 1.090 sjunker effektiviten drastiskt (ibland till 68%), så därför tänker jag att en sån här tråd kan vara bra för oss BIAB.

Jag ska i helgen brygga en klon av Yeti, där OG ska hamna på just 1.090. De tips jag läst om för att hjälpa vid hög OG BIAB är

- Kompensera med maltextrakt (känns inte så kul tycker jag, men självklart praktiskt)
- Skölja ur malten ordentligt.
- Mäska ur med mer vätska och få en vört med lägre densitet och koka ner vätskan.

Jag tänkte försöka mig på det sistnämnda här. Jag vill få ut 12 L i jäshinken, så frågan är hur mycket mer vätska man ska ta? Och hur länge man kan tänka sig koka ner den?

Finns det några andra bra tips ni BIAB-bryggare har?
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Drake » torsdag 2015-03-26 11:11

Jag tror att malningsgraden är en av dom viktigaste faktorerna.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Bee » torsdag 2015-03-26 11:43

Det är naturligt att effektiviteten sjunker vid högre SG.

Lakar du mer kan du köra en partigyle och ta den första vörten till den starka ölen och "second runnings" till en mellis/folkis.
Om du gör en partigyle, så skulle jag själv mäska basmalten och stöpa specialmalterna separat i vatten för att sen blanda till de olika satserna vid respektive kok.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Weinkeller » torsdag 2015-03-26 12:18

Enklast tycker jag det är att mäska som vanligt och dränera påsen. Flytta den till en hink och fylla på med ytterligare vatten. På så sätt hamnar du ungefär på din vanliga effektivitet. Du kan få slå på 0,5 -1h på koket för att träffa rätt volym. Det är heller inte fel att koka länge för sådana öl. Skulle du komma fel så går det utmärkt att komplettera med lite maltextrakt eller i vissa fall socker.

Drake har en poäng med finkrossad malt och enzymmalt kan även hjälpa till något.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Brewsnail » torsdag 2015-03-26 14:47

Ja, effektiviteten ska gå ner, eftersom du använder mindre vatten per kg malt.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Jonas Johnsson » torsdag 2015-03-26 18:59

Vad menas med enzymmalt @weinkeller :shock:
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Weinkeller » torsdag 2015-03-26 20:37

Jonas Johnsson skrev:Vad menas med enzymmalt @weinkeller :shock:

En malt som innehåller mer enzymer än vanlig basmalt. Används tex när man har stor andel omältat i mäsken. Men det kan hjälpa något även på öl med mycket specialmalt i också.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Jonas Johnsson » lördag 2015-03-28 20:05

Idag bryggde jag min Yetiklon. Jag mäskade ur med mer vatten än vanligt och dränerade malten i mer vatten efteråt. Koket tog 2,5 timme istället för en timme, men min effektivitet gick i alla fall upp till 82 %, så jag är nöjd :)
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Jonas Johnsson » söndag 2015-03-29 16:32

Ska man låta hög OG-öl stå längre på sekundären?
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Weinkeller » söndag 2015-03-29 16:57

Jonas Johnsson skrev:Ska man låta hög OG-öl stå längre på sekundären?

Jag använder sällan sekundärt kärl men jag låter ölen jäsa klart precis som vanligt och det brukar ta lite längre tid.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Jonas Johnsson » söndag 2015-03-29 17:08

OK tack weinkeller. Jag har aldrig bryggt impstout förr. :D
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Jonas Johnsson » torsdag 2015-04-02 22:50

Jag provmätte densiteten nu någon dag efter att den kraftiga jäsningen stannade. OG var 1.093 och nu ligger den på 1.033 efter fem dagars jäsning. Är det normalt om man räknar med att den ska ner till runt 1.020? Den har jäst i typ 18*C. Bör jag ställa den varmare ett tag?
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Brewsnail » fredag 2015-04-03 00:09

Ja, ställ den varmare nu, så att jästen håller igång. Det är viktigast att ha koll på temperaturen de tre första dagarna, när jästen växer, sen spelar det inte lika mycket roll för smaken.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav Jonas Johnsson » onsdag 2015-04-08 16:45

Hmm min Yeti verkar inte vilja komma under 1.030, vilket i sig inte är någon större fara.

Men jag har tänkt lite på det här med att göra en större vört och koka ner det. Visst måste det vara så att om OG ökar så ökar ju FG motsvarande? Det finns ju lika mycket ojäsbart socker kvar i vörten men nu fördelat på mindre volym --> FG ökar. Så om jag kokar ner en vört från säg OG 1.080 till 1.090 då måste väl det hypotetiska FG också öka tio pinnar? Så om man ska använda denna metod så måste man i så fall mäska på betydligt lägre temperatur. Eller tänker jag fel?
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Hög OG - metoder och tips

Inläggav ekstedt » onsdag 2015-04-08 16:56

Jonas Johnsson skrev:Hmm min Yeti verkar inte vilja komma under 1.030, vilket i sig inte är någon större fara.

Men jag har tänkt lite på det här med att göra en större vört och koka ner det. Visst måste det vara så att om OG ökar så ökar ju FG motsvarande? Det finns ju lika mycket ojäsbart socker kvar i vörten men nu fördelat på mindre volym --> FG ökar. Så om jag kokar ner en vört från säg OG 1.080 till 1.090 då måste väl det hypotetiska FG också öka tio pinnar? Så om man ska använda denna metod så måste man i så fall mäska på betydligt lägre temperatur. Eller tänker jag fel?


Du tänker nästan rätt; FG följer med OG men inte på det additiva sätt du tänker dig utan snarare på ett multiplikativt sätt, d.v.s. att FG ökar procentuellt lika mycket. Detta gäller mellan tummen och pekfingret.

Och jämfört med att få samma OG med ett kortare kok (och mer malt) så kan jag inte se att det skulle påverka sammansättningen på sockerarterna på något uppenbart sätt. D.v.s. du borde landa på samma FG oavsett metod.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till BIAB

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster