Påse av Ikeas teresia
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Påse av Ikeas teresia
Snabb fråga till er om tillverkat BIAB-påsar av teresiatyg. Tillverkar ni påsen med dubbelt lager eller bara ett lager?
Re: Påse av Ikeas teresia
Ett lager kör jag och kör sömmarna med sicksack ett par gånger.
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Jag har kört ett lager och det funkar bra. Dock tror jag det är viktigt att sy flera sömmar så att det håller
Jag kör också ett lager. Fungerar bra.!
- Christian C
- Torrhumlare

Har bara sytt humlepåsar av tyget, köpte en färdig BIAB-påse. MEN, det jag skulle tipsa om är att inte sy den som en rektangel så att du får hörn längst ned. Försök att göra den rund i botten om du kan. Det kommer underlätta hur det rinner när du lyfter ur påsen ur kastrullen. Med två hörn så blir det lätt att det rinner utanför kanterna. En rund rinner rakt ned från den lägsta punkten - dvs mitt i grytan.
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
Vad använder man lämpligast för tråd?
Syr ni för hand eller ki maskin, tänker mest på trådvalet, syr man för hand kan man kanske ta tandtråd, eller?
Tål den att kokas, någon som testat?
Syr ni för hand eller ki maskin, tänker mest på trådvalet, syr man för hand kan man kanske ta tandtråd, eller?
Tål den att kokas, någon som testat?
Polyester tråd, med maskin, sicksack och gärna två eller tre sömmar omlott.
Man behöver inte ens sy en påse, det är bara att vika tyget över kanten och dra ett snöre eller liknande runt kastrullen så tyget spänns fast. Fördelen är att det blir sååå mycket lättare att göra rent än om man har en påse. När jag hissade upp mitt tyg gjorde jag bara en löpsnara som allt fick hänga i. Funkade klockrent!
Perfekt!Drake skrev:Man behöver inte ens sy en påse, det är bara att vika tyget över kanten och dra ett snöre eller liknande runt kastrullen så tyget spänns fast. Fördelen är att det blir sååå mycket lättare att göra rent än om man har en påse. När jag hissade upp mitt tyg gjorde jag bara en löpsnara som allt fick hänga i. Funkade klockrent!
Klockren...
https://klockren.nu/