Udda smak vid BIAB?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
Udda smak vid BIAB?
Vet inte om det beror på BIAB-processen, men jag anar allt som oftast en fadd bismak på mina öl. Svårt att närmare beskriva, jag upplever det inte som oxidation, snarare en avsaknad av friskhet.
Kör uteslutande BIAB (oftast dunk sparge) med satser om ca 15l i jästunnan. Aldrig lager. Brukar följa med en hel del drav till jäsningen, men ölet är efter jäsning kristallklart. Jäsning i adekvat temperatur för respektive jäst(16 grader i tunnan för den calif common som nu jäser).
Jag har funderat på om felsmaken kan bero på BIAB-processen i sig, ffa mycket drav i tunnan. Eller kanske för kort lagring, då jag ibland blir lite otålig...
Vad tror ni? Har ni upplevt samma sak?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kör uteslutande BIAB (oftast dunk sparge) med satser om ca 15l i jästunnan. Aldrig lager. Brukar följa med en hel del drav till jäsningen, men ölet är efter jäsning kristallklart. Jäsning i adekvat temperatur för respektive jäst(16 grader i tunnan för den calif common som nu jäser).
Jag har funderat på om felsmaken kan bero på BIAB-processen i sig, ffa mycket drav i tunnan. Eller kanske för kort lagring, då jag ibland blir lite otålig...
Vad tror ni? Har ni upplevt samma sak?
Re: Udda smak vid BIAB?
Kör BIAB, inga problem.
Har du koll på mäsk pH?
Är det skillnad på felsmaken om det är humlen eller malten som tyngden ligger på?
Har du koll på mäsk pH?
Är det skillnad på felsmaken om det är humlen eller malten som tyngden ligger på?
Samma här!
Tvivlar på att det är metoden i sig som gör det. Det finns ju många som vunnit tävlingar med biab-öl.
Om du är orolig för att druven ska ge smak så prova att sila bort den då. Jag har provat både med och utan druv men märker ingen större skillnad förutom att den med druv jäser bättre , men när jag lät humlepelletsen följa med till jäshinken så tyckte jag att ölen fick en liten tråkig bismak.
Tvivlar på att det är metoden i sig som gör det. Det finns ju många som vunnit tävlingar med biab-öl.
Om du är orolig för att druven ska ge smak så prova att sila bort den då. Jag har provat både med och utan druv men märker ingen större skillnad förutom att den med druv jäser bättre , men när jag lät humlepelletsen följa med till jäshinken så tyckte jag att ölen fick en liten tråkig bismak.
Är det druv eller drav du menar följer med till jästunnan?
Om det är drav, (maltrester) , så kan det vara boven. Det vill du helst inte ha med till koket ens. Du borde inte få drav kvar i koket då all malt är i påsen.
Är det druv så är det bara koagulerade proteiner och de brukar inte vara något problem.
Har aldrig haft problem med fadd smak vid biab-bryggning.
Om det är drav, (maltrester) , så kan det vara boven. Det vill du helst inte ha med till koket ens. Du borde inte få drav kvar i koket då all malt är i påsen.
Är det druv så är det bara koagulerade proteiner och de brukar inte vara något problem.
Har aldrig haft problem med fadd smak vid biab-bryggning.
Bra påpekande! Har inte riktigt förrän nu förstått skillnaden iom att många verkar använda uttrycken lite felaktigt ibland. Draven ska stanna i påsen annars är det något som är fel.Bee skrev:Är det druv eller drav du menar följer med till jästunnan?
Om det är drav, (maltrester) , så kan det vara boven. Det vill du helst inte ha med till koket ens.
Skaffa en finare påse om du får drav med till koket. MM:s påse är alldeles för grov i botten tycker jag. Eller sy upp en av Ikeas Teresia-tyg. Jag maler fint som fan men får ändå ingen drav med till koket.
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
Tack för svaren.
Druv menade jag, sorry. Ingen drav med alls. Smaken är tydligast vid maltdrivna öl. Kollar inte pH, men brukar behandla med Kalciumsulfat enl Beersmiths rekommendationer (utifrån min vattenprofil). Jag ska testa nästa sats och dels mäta pH, dels se om det helt enkelt är en 'omogen' smak som försvinner med längre lagring
Druv menade jag, sorry. Ingen drav med alls. Smaken är tydligast vid maltdrivna öl. Kollar inte pH, men brukar behandla med Kalciumsulfat enl Beersmiths rekommendationer (utifrån min vattenprofil). Jag ska testa nästa sats och dels mäta pH, dels se om det helt enkelt är en 'omogen' smak som försvinner med längre lagring
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
... Minimala mängder humle i jästunnan, använder humlepåsar
- Weinkeller
- Maltrostare

Boven är troligen högt pH. Kan ge en lite skalkärv och fadd smak. Anledningen är stor mängd vatten i förhållande till malt. Malten förmår inte sänka pH tillräckligt på egen hand så mjölksyra eller liknande behövs i många fall.
Kör med kalciumklorid till maltdrivna öl istället. Kloriderna framhäver malten och sulfaterna humlen.
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
Ok, tack för tips. Bättre kontroll på pH och CaCl testas vid nästa bryggning!
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
Körde drygt en ml mjölksyra (av någon anledning stod inte %-satsen på flaskan). Mäsk-pH 5.0-5.2, svårt att se på stickorna. Helt annan öl vid provsmak innan flaskning! Den fadda Bismaken är som bortblåst. Tack för tipsen
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
Hej igen!
Vid ny provsmakning (närmare två veckor efter flaskning) smakar ölen bedrövligt. Torr, syrlig och kärv. En antydan fanns av detta även vid flaskning, men inte i samma nivå, då snarast gott. Jag tror själv på infektion, men finns det någon möjlighet att mjölksyran kan ge dessa bismaker på 1ml/ 20-literskok?
Vid ny provsmakning (närmare två veckor efter flaskning) smakar ölen bedrövligt. Torr, syrlig och kärv. En antydan fanns av detta även vid flaskning, men inte i samma nivå, då snarast gott. Jag tror själv på infektion, men finns det någon möjlighet att mjölksyran kan ge dessa bismaker på 1ml/ 20-literskok?
Undrar om du har kommit till rätta med smaken på ölen? Har samma smakproblem men kör med recirkulerande bryggverk, det är så frustrerande!
-
dynamitharry
- Torrhumlare

- Kontakt:
Hej,
Efter att ha börjat vattenbehandla på ett mer strukturerat sätt (vattenprofiler, salter och bättre våg) har problemet försvunnit.
Den öl jag tidigare skrev om blev successivt vidrigare med lagring. Sent omsider erkände min bryggkollega att han råkat doppa handen i vörten, så i det fallet var det infektion
Efter att ha börjat vattenbehandla på ett mer strukturerat sätt (vattenprofiler, salter och bättre våg) har problemet försvunnit.
Den öl jag tidigare skrev om blev successivt vidrigare med lagring. Sent omsider erkände min bryggkollega att han råkat doppa handen i vörten, så i det fallet var det infektion
Och av det, bästa hembryggarvänner, lär vi oss att vi kan nojja om infektioner från vatten, luft och bryggutrustning... men den största bakteriehärden är alltid, och kommer alltid att vara, vi själva....Sent omsider erkände min bryggkollega att han råkat doppa handen i vörten, så i det fallet var det infektion
/rili ("hygienkillen")