Vattenåtgång vid kylning?

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Vattenåtgång vid kylning?

Inläggav Rotsac » måndag 2019-04-22 12:43

Jag har normalt inga problem med vattentillgång, och låter det uppvärmda vattnet ur den röda slangen rinna ut i vasken.

Jag kommer dock under sommaren att brygga utomhus.
Då kan man antingen låta detta vatten rinna ut på gräsmattan/i rabatten, eller samla upp det i en lämplig -tillräckligt stor- behållare för rengöring eller att användas för en mera kontrollerad bevattning. Vid torr jord så kan vattnet samlas i en pöl, och kanske leta sig nedåt husgrunden, etc.

1) Hur mycket vatten går det åt under kylning av 20 Liter vört? Jag har ingen aning....
Jag har hyfsat tryck på kylvattnet, och pumpar vörten ganska långsamt.

2) Behöver man bekymra sig över insekter som blir intresserade av vörten vid bryggning utomhus?
Området är ett bostadsområde 3 Mil utanför Stockholm, utan fårhage och gödselstack:-)
Behöver man kanske spänna över ett lager tyg under utsätta moment, där man inomhus ej brukar lägga på locket, som 15 minuters väntan efter whirlpool?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Vattenåtgång vid kylning?

Inläggav ecmik » måndag 2019-04-22 19:54

Rotsac skrev:1) Hur mycket vatten går det åt under kylning av 20 Liter vört? Jag har ingen aning....


Hmm, det beror ju såklart vilken temp du vill nå ner till, men nånstans runt 80-100L gissar jag om du håller på i 15-20 min på fullt vattenflöde. Mät din krans flöde i L/min och multiplicera med antalet minuter du brukar kyla vörten så har du ett hyfsat mått.

Rotsac skrev: 2) Behöver man bekymra sig över insekter som blir intresserade av vörten vid bryggning utomhus?
Området är ett bostadsområde 3 Mil utanför Stockholm, utan fårhage och gödselstack:-)
Behöver man kanske spänna över ett lager tyg under utsätta moment, där man inomhus ej brukar lägga på locket, som 15 minuters väntan efter whirlpool?


Insekter vet jag inte, men använd locket efter koket också. Det gör jag varje gång utan några problem alls (DMS gissar jag?). Whirlpool 5 min, 15 min väntan med lock på och en bit folie över hålet, sedan överföring till nästa kärl.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Vattenåtgång vid kylning?

Inläggav skyking » tisdag 2019-04-23 04:17

Hur mycket vatten som går åt beror också på hur kallt ditt kylvatten är och hur du kyler (kylspiral eller motflödeskylare). Tänk på att första kylvattnet kan ha för hög temperatur när det kommer ut (så det kanske inte är så lämpligt att använda direkt).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vattenåtgång vid kylning?

Inläggav Perwaste » tisdag 2019-04-23 17:54

Jag brygger alltid utomhus, året runt.

Varma delen av året, då drar jag fram trädgårdsslagen och koplar till kylspiralen, och vidare till regnvattentunnan. Mina ca 23 l bryggningar brukar dra sådär 200 l kylvatten. Första varma kylvattenlitrarna hamnar i en grta att använda för div rengöring.

Ja, någon mygga kan nog ramla i vid koket, men inte är det vanligt. Getingarna kan vara lite mer intresserade vid mäskningen, men det är överkomligt. Vid whirlpool är det locket på, eller på glänt i alla fall.

Värst är nog den blåsiga hösten när på något obegripligt sätt alltid ska blåsa runt en massa barr och skräp, det är klurigast att se efter hos mig i alla fall
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster