Mäsken fastnar lätt

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav 140cab » söndag 2019-01-27 11:43

1548582127883673.jpg


Bild på överhettningsskyddet.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav ecmik » söndag 2019-01-27 12:09

140cab skrev:Har också problem att mäsken bränns fast och att överhettningsskyddet skyddet löser ut. Sista gången blev rent sagt skogstokig så till slut tog jag och reglade fast återställningen.
Är det någon som har behövt lämna sin GF på reklamation pga av elementet ? Eller är det brukligt att man kopplar förbi denna funktion?


Är du verkligen säker på att det är maskinen som strular? Dom allra allra flesta som brygger med Grainfather behöver ju aldrig fundera på överhettningsskyddet, och det känns ju som en väldigt viktig säkerhetsfunktion.. Men, såklart kan du ju fått ett måndagsexemplar kanske?

Jag antar att du har sett över din krossning va? För mjölet bränner ju lätt. Sen tillsammans med stegmäskning blir det lättare fastbränt på botten har jag märkt. Inte så mycket så att skyddet löser ut dock.

Prata med Grainfathers support annars!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Mäsken fastnar lätt

Inläggav 140cab » söndag 2019-01-27 16:39

Antar att jag har lite väl mycket mjöl. Inväntar egen kvarn för bättre kontroll.
Är lite fundersam om sista föreglingen har gjort den mera känslig att lösa ut. Hmm får gå och koka lite vatten för att se hur den beter sig.

En liten modifikation som jag funderar kring är att sätta en effektreglering till värmelementet .
Har en sådan här liggande.
https://www.ebay.com/itm/5000W-SCR-220V ... ect=mobile

Nackdelen är ökad tidsåtgång.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Föregående

Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster