Mäsknings temp och pump problem?

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Mäsknings temp och pump problem?

Inläggav Berra » måndag 2018-04-09 19:32

Har kört ett 20-tal bryggningar I min GF nu och är på det hela taget nöjd.

Men är det någon annan som har noterat följande:

1. GF connect (blåtands styrenheten) har problem att inom rimlig tid nå du olika mäsknings temperaturerna. Den går snabbt upp till en eller två grader ifrån satt temp sedan ser man hur procenten på heat går ner och tiden går och går och går tillslut går värme procenten upp igen men det tar alltså för lång tid. Så det jag har börjat göra är att manuellt öka tempen till två grader över med pilarna för att sedan sänka direkt när temp uppnåtts. Då sparar jag minst 10min på varje steg...... Blir dock inte så automatiskt längre.

2. Under koket vid sista bryggningen gick inte pumpen igång när jag skulle köra igenom motströmskylaren för att decinfectera den. Efter att ha stängt värmen med heat knappen gick pumpen igång...... Vid mäskningen gick pump och värme utan problem samtidigt

Ska tillägga att jag har en GF modell som kom innan connect som jag uppgraderat styrenheten på och connect enheten är bytt på garantin en gång.

Hälsningar
Björn

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Berra
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: söndag 2017-03-05 12:42

Re: Mäsknings temp och pump problem?

Inläggav MCMLXXXII » måndag 2018-04-09 20:53

1. Detta har jag också irriterat mig på. Har dock bara accepterat faktum såhär långt.
2. Jag kontaktade tillverkaren angående detta. Det är ett fullt medvetet designval. Man ska inte kunna köra pumpen vid kok. (För att desinficera kylaren räcker det gott och väl med att cirkulera vörten några minuter efter avslutat kok.)
Jag har modellen där connect följde med från start, så det är inte bara din som beter sig som beskrivet.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Mäsknings temp och pump problem?

Inläggav Berra » onsdag 2018-04-11 22:53

Ok ja det var ju skönt att höra att det inte är något fel på min utrustning

Hade ju varit intressant att få någon lösning på första problemet som dom bör kunna justera via mjukvaran med lite aggressivare temperatur reglering.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Berra
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: söndag 2017-03-05 12:42


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster