Huva till Grainfather

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Huva till Grainfather

Inläggav Humlegatan » fredag 2018-03-02 12:39

Går i tankarna om att skaffa mig en GF, men innan köp måste jag lösa bortledning av ånga från koket. Jag kommer kunna brygga strax under ett fönster i källaren så jag har goda förusättningar att leda ut ånga med hjälp av huva och rör.

Nu undrar jag dock om det är någon här som har installerat en huva till sin GF? Braumeistern har ju en huva till sin 20L, kanske är det någon som testat den till GF?
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Huva till Grainfather

Inläggav ecmik » fredag 2018-03-02 19:05

De flesta jag känner köper en IKEA-lampskärm med 50cm diameter och ett vent-rör till den:

https://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/80125812/
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Huva till Grainfather

Inläggav Calle H » fredag 2018-03-02 23:17

Humlegatan skrev:Går i tankarna om att skaffa mig en GF, men innan köp måste jag lösa bortledning av ånga från koket. Jag kommer kunna brygga strax under ett fönster i källaren så jag har goda förusättningar att leda ut ånga med hjälp av huva och rör.

Nu undrar jag dock om det är någon här som har installerat en huva till sin GF? Braumeistern har ju en huva till sin 20L, kanske är det någon som testat den till GF?
Jag köpte en komplett köksfläkt från IKEA och drog ut röret genom källarfönstret. Jag kör fläkten på låg fart när jag mäskar så det luktar ingenting i källaren. Sen kör jag på hög fart under koket.Bild
Calle H
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: måndag 2016-08-22 14:59

Re: Huva till Grainfather

Inläggav Humlegatan » söndag 2018-03-04 15:42

ecmik skrev:De flesta jag känner köper en IKEA-lampskärm med 50cm diameter och ett vent-rör till den:

https://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/80125812/



Känns som en billig och kreativ lösning. Är den rostfri?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Huva till Grainfather

Inläggav Humlegatan » söndag 2018-03-04 15:43

Calle H skrev:[quote="Humlegatan"]Går i tankarna om att skaffa mig en GF, men innan köp måste jag lösa bortledning av ånga från koket. Jag kommer kunna brygga strax under ett fönster i källaren så jag har goda förusättningar att leda ut ånga med hjälp av huva och rör.

Nu undrar jag dock om det är någon här som har installerat en huva till sin GF? Braumeistern har ju en huva till sin 20L, kanske är det någon som testat den till GF?
Jag köpte en komplett köksfläkt från IKEA och drog ut röret genom källarfönstret. Jag kör fläkten på låg fart när jag mäskar så det luktar ingenting i källaren. Sen kör jag på hög fart under koket.Bild[/quote]

Snyggt! Hur upplever du utsuget?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Huva till Grainfather

Inläggav Calle H » måndag 2018-03-05 13:48

Humlegatan skrev:[quote="Calle H"][quote="Humlegatan"]Går i tankarna om att skaffa mig en GF, men innan köp måste jag lösa bortledning av ånga från koket. Jag kommer kunna brygga strax under ett fönster i källaren så jag har goda förusättningar att leda ut ånga med hjälp av huva och rör.

Nu undrar jag dock om det är någon här som har installerat en huva till sin GF? Braumeistern har ju en huva till sin 20L, kanske är det någon som testat den till GF?
Jag köpte en komplett köksfläkt från IKEA och drog ut röret genom källarfönstret. Jag kör fläkten på låg fart när jag mäskar så det luktar ingenting i källaren. Sen kör jag på hög fart under koket.Bild[/quote]

Snyggt! Hur upplever du utsuget?


Skickat från min iPhone med Tapatalk[/quote]Jag tyckter att utsuget funkar riktigt bra. Jag kör på låg fart när jag mäskar och då slipper jag lukten i hela källaren. Sedan när jag full fart under koket. Det verkar hålla borta all ånga. Jag har en avfuktare i källaren med hygrostaten ställd på 45% och den går inte mer än vanligt när jag brygger, så fläkten gör sitt jobb.

Grainfathern står på en liten platta med hjul (som man har till stora blomkrukor) så att man lätt kan skjuta in den under fläkten.
Calle H
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 16
Blev medlem: måndag 2016-08-22 14:59


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst