Den övre filterplåten faller ned

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Den övre filterplåten faller ned

Inläggav Rotsac » måndag 2018-01-22 11:09

Efter att ha använt bryggverket sedan hösten 2015, så vrider sig nu den övre filterplåten som runt en axel vid två punkter ("pivotfunktion"), och ställer sig i 45 graders vinkel.
Alternativt, så faller den ned 20-25 cm i mäsken, och lämnar alltså hålet i mitten öppet.

Byte av silikonpackning har ej hjälpt, möjligen så kan en lätt avslipning med fin smärgelduk hjälpa?
Det verkar som om maltbehållaren ej är helt rund, och att utvidgning i samband med uppvärmning orsakar problet.
Vid ett test med en timmes "mäskning" med endast vatten, så uppstod ej problemet.
Hmm...
Det är väldigt irriterande:-)

Jag har flera funderingar på modifieringar för att lösa problemet.
En enklare sådan är att på något sätt fästa den övre filterplåten vid handtaget som används för att lyfta upp maltbehållaren.
Plåten skulle då hamna strax under handtaget.
Är det någon här som ser något problem med en sådan modifiering?

En mer omfattande modifiering för att kunna fixera filterplåten lätt mot maltbädden -eller strax ovanför- skulle vara att montere en tvärslå i hålen för handtaget, borra hål i den, och fästa två 8 mm rör i plåtens två "handtag", leda dem upp genom tvärslån, upp genom ett nytt lock.
Justering/fixering i höjdled skulle då åstadkommas med slangklämmor på de två 8 mm-rören, strax ovanför tvärslån.
Allt material i rostfritt stål, såklart.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Den övre filterplåten faller ned

Inläggav Snow » måndag 2018-01-22 18:33

Kan du inte bara borra och sätta i fyra (eller fler) maskinskruvar genom väggen i maltpipan, som sil-plåten kan vila på, dvs vila på skruvskallarna (insex) är nog bäst har hög skalle. Skruv med mutter på utsidan, korta skruv såklart.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Den övre filterplåten faller ned

Inläggav Rotsac » måndag 2018-01-22 19:55

Snow skrev:Kan du inte bara borra och sätta i fyra (eller fler) maskinskruvar genom väggen i maltpipan, som sil-plåten kan vila på, dvs vila på skruvskallarna (insex) är nog bäst har hög skalle. Skruv med mutter på utsidan, korta skruv såklart.


Förutom att jag bor i en litren lägenhet, och med föreslagen metod måste stå i hallen med en borrmaskin från 1969 i en area om 2,5 x 1,5 Meter, så gillar jag INTE att göra en sådan PERMANENT modifiering:-(

Dessutom så har jag varken en "maltpipa", eller en "sjöskumspipa":-)
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Den övre filterplåten faller ned

Inläggav MCMLXXXII » måndag 2018-01-22 21:48

Jag måste nog missförstå vad du menar. Låter du inte den övre plåten vila mot maltbädden vid mäskningen?
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Den övre filterplåten faller ned

Inläggav Snow » tisdag 2018-01-23 08:52

Oki, jag föredrar permanent (inte krulligt hår) lösningar, före halvmessyrer, men det e jag det


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Den övre filterplåten faller ned

Inläggav Rotsac » tisdag 2018-01-23 16:05

MCMLXXXII skrev:Jag måste nog missförstå vad du menar. Låter du inte den övre plåten vila mot maltbädden vid mäskningen?


Maltbädden har en tendens att rejält sjunka ihop när pumpen startas, på grund av alltför finmalen malt -med mängder av mjöl- som levereras till mig.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Den övre filterplåten faller ned

Inläggav MCMLXXXII » tisdag 2018-01-23 19:40

Rotsac skrev:Maltbädden har en tendens att rejält sjunka ihop när pumpen startas, på grund av alltför finmalen malt -med mängder av mjöl- som levereras till mig.

Ah, jo, det brukar märkas när det är dags att laka. För egen del hade nog lösningen blivit att försiktigt trycka ned filtret varteftersom behovet uppstod - vilket också går att "automatisera" genom att lägga en jämnt fördelad vikt ovanpå.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster