Få slangen torr efter rengöring?

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Få slangen torr efter rengöring?

Inläggav sladdbarn » måndag 2017-09-25 12:20

Jag tänkte göra så som många andra gör vid rengöring nämligen att cirkulera ca 60 gradigt vatten tillsammans med rengöringsmedel.
Efteråt så sköljer jag rent med vatten men jag tänker på vätskan som blir kvar i slangen, det borde vara stor risk för mögel i den?
Hur gör ni?
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33

Re: Få slangen torr efter rengöring?

Inläggav skyking » måndag 2017-09-25 12:25

Jag hänger upp slangar på klädtorken. Vi har aldrig värme på den, men det är ett praktiskt ställe att hänga upp slangar på tycker jag.

Risk för mögel är en sak, det kan man nog räkna med (och det har inte så mycket med vattnet att göra som att de kan spridas i luften). Men använder du rent vatten så skall det inte finnas speciellt mycket förutsättningar för att möglet skall växa. De stackars förvirrade svampar och bakterier som råkar finnas där till nästa bryggning får sig en omgång av starsan eller värme.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Få slangen torr efter rengöring?

Inläggav Bee » måndag 2017-09-25 12:45

Jag hänger också mina slangar på tork. Har en avsedd krok för detta i bryggeriet. Korta hängs i camlock kopplingen och långa hängs på mitten, allt för att eventuellt vatten ska kunna droppa ur. (Tar inte många timmar att få torrt. )
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Få slangen torr efter rengöring?

Inläggav sladdbarn » tisdag 2017-10-03 19:56

Hällde lite kokande vatten i genom och blåste torrt med hjälpa av kompressorn, borde bli bra.
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: torsdag 2012-11-01 13:33

Re: Få slangen torr efter rengöring?

Inläggav Olsson87 » söndag 2017-11-19 22:31

Blåser alltid igenom motströmskylaren med gastuben då jag inte vill skaffa kompressor i lägenhet :) och hänger upp slangar på tork :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Olsson87
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: lördag 2017-08-19 13:36

Re: Få slangen torr efter rengöring?

Inläggav Rotsac » tisdag 2017-11-21 16:53

sladdbarn skrev:Jag tänkte göra så som många andra gör vid rengöring nämligen att cirkulera ca 60 gradigt vatten tillsammans med rengöringsmedel.
Efteråt så sköljer jag rent med vatten men jag tänker på vätskan som blir kvar i slangen, det borde vara stor risk för mögel i den?
Hur gör ni?


Du lär väl med "slangen" avse RÖRET av koppar.
Om det blir mögel i den röda eller blå kylvattenslangen är ju oviktigt.

Dock inte i kopparröret, eller silikonslangarna där vörten rinner.

Håll upp kylaren, och se till att de båda slangarna för kylvatten, samt silikonslangarna hänger ned, så att vatten kan flöda ned på lämpligt ställe (diskhon).
Vrid sakta kylaren runt med en bibehållen vinkel om 45 grader.

Då kommer vattnet i kylslangarna, och kopparröret att rinna nedåt för varje varv.
Då kommer alltså en mindre eller större mängd vatten att rinna ut.

Utför detta ungefär 20 varv, eller tills att det inte längre kommer något vatten ur någon slang.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster