Rinnner över

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Rinnner över

Inläggav MikaelCarlsson » söndag 2017-04-02 22:35

Hej!

Jag har problem med att vörten rinner igenom säkerhetshylsan (overflow pipe). Alla säger att det inte är något problem och att det är helt i sin ordning. Men för mig blir inte sötvörten klar som jag ser på vissa bilder och filmer. Vidare så slutar det inte att rinna igenom hylsan, inte ens efter 60 minuter.

Vid senaste bryggningen lossade jag över perforerade plåten och rörde om i mäsken under pågående mäskning. Jag gjorde detta två gången, vid första tillfället kändes det som en kaka i botten på maltkorgen. Efter 60 minuter var sötvörten klar och det rann inte igenom hylsan. Jag rör normalt sett cirka 2 minuter vid inmäskning, känns som att det inte är några klumpar eller tjockare partier i mäsken då.

Är det fler som upplever detta? Vad göra jag för fel? Känns surt att behöva lyfta på övre plåten under pågående mäskning.
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 2015-07-16 14:51
Ort: Hammarö - Värmland

Re: Rinnner över

Inläggav patryt » måndag 2017-04-03 07:02

Jag skulle se över krossningen, låter som du har för fint krossad malt som gör att det sätter igen.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: tisdag 2014-07-15 18:01

Re: Rinnner över

Inläggav MikaelCarlsson » måndag 2017-04-03 07:07

1,2 mm, kollat med bladmått. Använder en Bulldog.
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 2015-07-16 14:51
Ort: Hammarö - Värmland

Re: Rinnner över

Inläggav ickmund » måndag 2017-04-03 10:57

Hur mycket malt kör du med?

Jag krossar oxå med bulldog, har dock tyvärr inget bladmått, utan kör på ett tunnt visakort.

Rinner konstant över, men blir klart ganska fort. Landar på 80-85% mäskeffektivitet.
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: söndag 2015-11-01 22:04

Re: Rinnner över

Inläggav patryt » måndag 2017-04-03 17:49

Låter lurigt, 1,2 är inte så värst långt ifrån mina 1,3 och har inga problem med att det sätter igen.
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: tisdag 2014-07-15 18:01

Re: Rinnner över

Inläggav MikaelCarlsson » måndag 2017-04-03 17:57

2,8 kg.

När ni säger kreditkort, är det inklusive bokstäver och siffror som bygger gissningsvis 0,2-0,3 mm?
MikaelCarlsson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 83
Blev medlem: torsdag 2015-07-16 14:51
Ort: Hammarö - Värmland

Re: Rinnner över

Inläggav tobbekarlsson » tisdag 2017-04-04 13:30

Jag brukar justera trycket med kranen så att det inte rinner över, ibland så väljer jag även att mäska lite längre tid om det rinner dåligt.
Första gångerna så tryckte jag ner den över silen för långt vilket gjorde att jag packade malten för hårt vilket gjorde det extra trögt att få det att rinna den "rätta" vägen.

/Tobbe
tobbekarlsson
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 2016-02-15 11:13
Ort: Nybro

Re: Rinnner över

Inläggav Rotsac » torsdag 2017-05-11 14:55

[quote=]Jag brukar justera trycket med kranen så att det inte rinner över /Tobbe[/quote]

Det är ingen bra ide, då flödet genom en "tät" maltbädd knappast påverkas av hur mycket vört som rinner ned i röret.

Vad som däremot kan observeras är att temperaturnivån varierar mer, om man stryper flödet.
En smula risskal, eller havreskal kan rekommenderas om man använder finkrossad malt med The Grainfather.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Rinnner över

Inläggav gurkburk » lördag 2017-06-03 00:03

I teorin så borde tiden man rör om i början påverka hur mycket av mjölet som löser upp sig eller bildar klump i botten. Kan det vara en faktor?
Peter Ström
Ordförande HBF Källarknut https://www.facebook.com/kallarknut
gurkburk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: söndag 2016-07-24 14:44
Ort: Örebro

Re: Rinnner över

Inläggav Rotsac » lördag 2017-06-03 14:05

gurkburk skrev:I teorin så borde tiden man rör om i början påverka hur mycket av mjölet som löser upp sig eller bildar klump i botten. Kan det vara en faktor?


Javisst.
Man kan gärna låta malten "svälla" en stund efter att man har tillsatt den, och sedan göra en sista omrörning.

Han skriver: "Jag rör normalt sett cirka 2 minuter vid inmäskning".

"2 minuter...."?
Så länge rör man ju om *VID VARJE SKOPA (EN STOR TEBALJA) MALT MAN TILLSÄTTER*....

Jag rekommenderar en ballongvisp av största restaurangmodell. Då kan man både röra om och lyfta upp malten, som lägger sig som en större klump i botten av vispen.

Senast tillsatte jag havreskal, för att luckra upp malten Maris Otter från MaltMagnus, som har alldels för mycket mjöl.
Då kunde jag öppna ventilen (där jag såklart aldrig monterde kulan och fjädern) för fullt, och få ett riktigt bra flöde.

Montera en eller två lager Teresiatyg på slangen.
Öppna ventilen LÅNGSAMT, så att det inte blir ett plötsligt sug, som möjligen kan packa maltbädden.
Det fastnar mycket mjöl i tyget, som man antingen kan kasta bort, eller låta vara kvar.
Det blir dock rätt fort täppt i tyget, så jag brukar kasta bort det.

Vid andra tillfällen så använder jag ett extra filter (IKEA stänkskydd, se tidigare inlägg) som effektivt samlar upp mjöl och små skalrester.
Om man har alltför mycket mjöl i malten, så bildas det en kaka på filtret, som hindrar flödet.

Något som man generellt kan använda för att samla upp maltskal (inte mjöl) är en löstagbar sil avsedd för diskho ("sink strainer") över rörstumpen i det övre filtret. Det är ett tips jag fick av David Heath. Han använder det vid alla bryggningar.
Se: https://www.youtube.com/channel/UCb3HYx ... W1Q/videos

Samt: http://www.ebay.com/itm/371327150915
Det är 11 cm-modellen som passar.

Jag beställde 2 stycken, och det visade sig att de var förpackade om 4 st.
Så jag har 8 st....
Leverantören finns i Kina, och det tog en månad att få dem till en kostad av 40:-
Om någon Grainfatherägare bor i området 3 Mil söder om Stockholm, så kan denne hämta ett exemplar utan kostnad:-)
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Rinnner över

Inläggav gurkburk » lördag 2017-06-03 16:07

Idag så körde jag min allra första batch. Har tidigare bara kört BIAB (och koncentrat, men det är preskriberat).
Malde 6,5 kg med min corona... Det blev mjöligt, ställde upp den och hela korn ramlar igenom, den liksom vobblar när spalten blir för stor (Får köpa en ny kross). Står där i valet att antingen få 25% okrossade korn i mäskningen eller mycket mjöl, Jag ställde in coronan så att allt blev krossat, men det blev MYCKET mjöl och trodde att jag skulle få samma problem med att det skulle rinna över... MEN... vattennivån var aldrig högre än halva avståndet mellan gallret och överrinningspipan! Jag rörde om som tusan när jag mäskade in!
Jag är nu ganska säker att det är arbetet vid inmäskning som är tricket eftersom jag lyckades lösa upp mjölet innan jag började mäska och inget klumpade ihop sig.
Sedan att jag totalt gjorde bort mig vid lakningen är en helt annan sak ;)
Peter Ström
Ordförande HBF Källarknut https://www.facebook.com/kallarknut
gurkburk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: söndag 2016-07-24 14:44
Ort: Örebro


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron