Lakning. Vänta på avrining, eller ej?

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Lakning. Vänta på avrining, eller ej?

Inläggav Rotsac » onsdag 2016-12-14 17:48

Jag brukar vänta på att att all vört har runnit igenom maltbädden, när man har lyft upp maltbehållaren efter mäskningen.

Det tar minst 20 minuter.

Jag har sett att vissa Grainfatheranvändare istället under avrinningen väntar cirka 5 minuter, och sedan börjar att hälla på lakvattnet.
Är det i praktiken någon skillnad mellan dessa två metoder, och vari består den skillnaden i så fall?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Lakning. Vänta på avrining, eller ej?

Inläggav fritte » onsdag 2016-12-21 22:31

När jag börja brygga för ett år sedan så börja jag med allgrain direkt.
Körde med metoden mäska i kylväska,sleva över till jäshink med hål i botten som var nedsänkt i en annan jäshink med tappkran.
Efter att recirkulerat ett par liter för att få en klar vört så fyllde man på med lakvatten.
Min ölbryggarmentor sa att det alltid skulle vara vatten över mäskbädden.
På så vis drar vattnet igenom hela bädden.
Kör man torrt och sedan fyller på med vatten är det inte 100% säkert att hela maltbädden genomströmmas av lakvattnet.
Jag gör likadant på Grainfathern har alltid någon cm lakvatten över övre silplåt.
Får alltid bra mäskeff.
Ibland pressar jag ner övre plåten för att få ut sista halvlitern.
fritte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: måndag 2015-10-05 16:47
Ort: Flen

Re: Lakning. Vänta på avrining, eller ej?

Inläggav sveN » tisdag 2017-01-31 22:50

jag gör också som fritte.
lyfter upp maltkorgen, pressar ner silplåten mot maltbädden (rinner det sedan för snabbt vid lakning pressar jag lite till för att packa ihop malten och få långsammare flöde), och sedan ser jag till att alltid ha ca 1cm vatten över silplåten. har läst att det borde ta ca en halvtimme att laka i grainfathern, så länge orkar jag inte hålla på, snarare ca 10-15min ger jag det, brukar komma upp i 80% effektivitet, vilket jag är nöjd med.
vill också tipsa om att slå på koket redan när du börjar laka för att snabbare komma till kok.
sveN
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 20
Blev medlem: torsdag 2016-08-25 14:02


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron