Förbättring av maltfiltret/filtren

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Förbättring av maltfiltret/filtren

Inläggav Rotsac » lördag 2016-03-19 15:43

Rostad malt tenderar vid krossning att skapa smala "stickor", vilka med lätthet tar sig igenom det nedre maltfiltret.

Jag har kommit fram till följande lösning på det problemet:

Köp "IKEA Stekstänkskydd, av rostfritt stål":

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/produ ... y=10112530

Tag upp ett 21 mm hål från undersidan. Börja med en mindre diameter på borren, och gå över till allt grövre borrar. Jag rekommenderar att man använder en "Stegborr", t.ex:

http://www.clasohlson.com/se/Stegborr/30-8747

Då räcker det att man borrar ett hål om 6 mm, för att kunna övergå till stegborren.
Använd sedan ett verktyg av typen "Dremel" för att ta bort metallnät för att få dess diameter att passa i maltbehållaren:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dremel

Montera det extra filtret ovanpå det vanliga nedre maltfiltret via röret och muttern.
Detta går utmärkt, då de rostfria "brickorna" i stekskyddets mitt är tunna.

Jag har inte testat filtret ännu, men jag skulle bli väldigt förvånad om det inte kommer att fungera utmärkt.
Jag funderar även på att skapa ett likadant filter att montera tillsammans med det övre maltfiltret (under detta).
I det fallet så skulle det hindra att skalrester flyter upp till ytan genom det vanliga övre maltfiltret, och åker ned i röret i mitten.
Jag tycker dock att det är viktigare att ordna med det nedre filtret.

Jag har fått stopp i vörtflödet när jag skulle kyla vörten. Jag trodde att det var stopp i filtret som sitter i kokkärlets vägg, eller i pumpen.
I kylaren finns det ju ingenting som kan stoppa flödet...

Jag monterade aldrig säkerhetsventilen med sin fjäder och kula, för att slippa sådant här.
Jag felsökte på fel plats, och på fel sätt. Det visade sig att det VAR stopp i kylaren!

Närmare bestämt i den nippel som sitter direkt efter den svarta plastratten.
Det visade sig att den invändigt har "vingar", som mynnar ut i en platta som är avsedd att trycka ned säkerhetsventilens kula.
Och arean i nippeln smalnar av betydligt på grund av detta. DÄR fastnade maltresterna, och täppte fullständigt till flödet.
Om jag hade kollat konstruktionen i förväg, så hade det tagit en minut att rensa bort det med en liten skruvmejsel, eller liknande.

Ännu bättre är att maltskrotet stannar i maltbehållaren.....
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Förbättring av maltfiltret/filtren

Inläggav Brewsnail » måndag 2016-03-21 11:15

Helt klart något att testa. Om flödet genom maltbädden sänks så kan man ju kompensera med att ha i lite mer vatten direkt.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Förbättring av maltfiltret/filtren

Inläggav patryt » tisdag 2016-03-22 13:13

En Biabpåse runt maltröret funkar fint det med.
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: tisdag 2014-07-15 18:01

Re: Förbättring av maltfiltret/filtren

Inläggav Rotsac » tisdag 2016-03-22 17:10

patryt skrev:En Biabpåse runt maltröret funkar fint det med.


Men....

En sådan har ju ett alldeles för grovmaskigt nät, som dessutom normalt är ännu grövre nedtill, med ännu större hål än i i det nedre maltfiltret:-(

Om man nu inte kan sy en av "Terieasityg", vilket har riktigt små maskor.
Frågan är hur sjutton man ska fästa en sådan påse på maltbehållaren?

Det enda sättet jag kan förstå, är att maltbehållarens stödfötter ska kunna hindra en påse att glida av med hjälp av snöret man spänner runt behållaren.
Detta går nog bra med med BIAB-påse man köper, som har ett snöre för detta.
Om man syr en själv av "Teresiatyg", så behövs det syslöjdskunnande för att skapa en "fåll där ett snöre kan träs igenom.

Exakt hur har du själv gjort?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Förbättring av maltfiltret/filtren

Inläggav patryt » onsdag 2016-03-23 08:40

Allt stort fastnar i påsen, det fina grumset recirkuleras och fastnar i maltbädden.
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: tisdag 2014-07-15 18:01

Re: Förbättring av maltfiltret/filtren

Inläggav Rotsac » torsdag 2016-03-24 22:17

patryt skrev:Allt stort fastnar i påsen, det fina grumset recirkuleras och fastnar i maltbädden.


Hmm.... det där förstod jag inte.

"Allt stort" borde ju inte INTE ta sig igenom det vanliga filtret.

De maltpartiklar som är små nog (diameter cirka 1 till 2 millimeter) att ta sig igenom det nedre filtret fastnar ju inte i en vanlig BIAB-påse som har BETYDLIGT större maskor än så.

Vad är det för "stort som fastnar i påsen"?

Och hur kan det ta sig igenom det nedre filtret?

Kan du inte tydligt beskriva exakt hur din påse är utfört, och hur den är fäst i maltbehålaren?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Förbättring av maltfiltret/filtren

Inläggav patryt » fredag 2016-03-25 07:50

Hehe, då har vi olika sorters påsar för min är finmaskig i botten. Jag fäster den bara genom att dra åt snöret runt maltröret. Min påse är lite för liten så det går inte att kränga den över maltröret men jag brukar bara knyta upp den i en av klämmor på utsidan.

Ska nog syslöjda till något i bättre passform.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: tisdag 2014-07-15 18:01

Re: Förbättring av maltfiltret/filtren

Inläggav Rotsac » fredag 2016-03-25 10:59

patryt skrev:Hehe, då har vi olika sorters påsar för min är finmaskig i botten. Jag fäster den bara genom att dra åt snöret runt maltröret. Min påse är lite för liten så det går inte att kränga den över maltröret men jag brukar bara knyta upp den i en av klämmor på utsidan.


Ja, det stämmer.

Det är värdelöst att mala rostat korn i kaffekvarn (jag har ingen maltkvarn), och använda denna BIAB-påse.
MÄNGDER av det finmalda går rätt igenom botten:-(

Man skulle väl kanske kunna lägga i en stor bit Teresiatyg som "foder", det ska testas.
Var har du köpt din påse?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Förbättring av maltfiltret/filtren

Inläggav Drake » fredag 2016-03-25 11:07

Både storagrytor och MM har påsar med finmaskigt nät även i botten. Men akta dig för den minsta från MM, den är glesbottnad och det är den jag gissar att du har.
Jag maler fint som snus i min Corona men ingenting går igenom påsen.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Förbättring av maltfiltret/filtren

Inläggav Rotsac » onsdag 2016-08-17 10:52

Rotsac skrev:Rostad malt tenderar vid krossning att skapa smala "stickor", vilka med lätthet tar sig igenom det nedre maltfiltret.

Jag har kommit fram till följande lösning på det problemet:

Köp "IKEA Stekstänkskydd, av rostfritt stål":

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/produ ... y=10112530

Tag upp ett 21 mm hål från undersidan. Börja med en mindre diameter på borren, och gå över till allt grövre borrar. Jag rekommenderar att man använder en "Stegborr", t.ex:

http://www.clasohlson.com/se/Stegborr/30-8747

Då räcker det att man borrar ett hål om 6 mm, för att kunna övergå till stegborren.
Använd sedan ett verktyg av typen "Dremel" för att ta bort metallnät för att få dess diameter att passa i maltbehållaren:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dremel

Montera det extra filtret ovanpå det vanliga nedre maltfiltret via röret och muttern.
Detta går utmärkt, då de rostfria "brickorna" i stekskyddets mitt är tunna.


Uppdatering:

Med det extra filtret (IKEA stänkskydd) monterat ovanpå det vanliga nedre maltfiltret, så lyfts det extra filtret upp vid omrörning om man har en tjock mäsk.
Malt hamnar då mellan de båda filtren, så att verkan av extrafiltret delvis omintetgörs:-)

Detta problem löser man genom att köpa en silikonringstätning avsedd för originalsilplåten, och montera den på extrafiltret.
Därefter så monterar man extrafiltret *UNDER* det ordinarie nedre maltfiltret!

Montera båda filtren, det nedre gängade röret och muttern, utan att dra åt muttern.
Duscha ordentligt med vatten i maltbehållaren, samt på de båda filtrens silikontätningar, och tryck försiktigt ned dem genom maltbehållaren.
Titta sedan underifrån (vänd EJ på maltbehållaren, då lossnar filtren lätt....), och justera extrafiltrets placering så att silikontätningen sitter som den ska.
Drag därefter åt muttern med fingrarna.
Tryck sedan inifrån maltbehållaren ned på det ordinarie maltfiltret utmed silikontätningen som vanligt, så att allt ligger plant.

Med ett recept innehållande bland annat 4,5 Kg Maris Otter malt från MaltMagnus, så blir det en hel del maltmjöl som i vanliga fall faller direkt ned ned till botten av kärlet, och antingen bränns fast på botten, och/eller pumpas runt.

Med extrafiltret så fastnar rejält mycket av detta i extrafiltret.
Jag har inte märkt att flödet vid mäskning och lakning påverkas av det extra filtret.
Man kan dock gärna luta maltbehållaren åt sidorna några gånger *VID SLUTET* av avrinnning efter mäskning och lakning, för att skynda på att få ut den sista skvätten lite snabbare.

-->OBS! Detta ska INTE ske med full belastning av endast en av de fyra "krokarna" på endast EN bit av "ringen" de vilar på!!!
-->Det är bryggverket EJ konstruerat för.
-->En tendens att ringen börjar att släppa finns då!
-->Man håller naturligtvis ordentligt emot med maltbehållarens handtag, och *stödjer* endast en av maltbehållarens "krokar" på ringen!
-->Eller så låter man bli.....

http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... er-silplat
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Förbättring av maltfiltret/filtren

Inläggav patryt » tisdag 2016-08-30 13:29

patryt skrev:Hehe, då har vi olika sorters påsar för min är finmaskig i botten. Jag fäster den bara genom att dra åt snöret runt maltröret. Min påse är lite för liten så det går inte att kränga den över maltröret men jag brukar bara knyta upp den i en av klämmor på utsidan.


Uppdatering:
Jag syslöjdade till en påse av Teresia tyg (Ikea) lagom stor för att passa utanpå maltpipan.
Påsen borde göras lite längre än maltpipans längd för att det ska gå att kraga den över ytterkanten på bryggverket för förhindra spill utanför maltröret vid inmäskningen.
Min blev något för kort för att detta ska gå men den funkar ändå för att fixa det ursprungliga problemet (med maltrester som tar sig igenom botten).
Min påse har cirkulär botten, anledningen till detta är att jag inte vill riskera att tyg sugs fast runt filtret i botten av grainfathern.

Resultatet då, jo allt har funkat bra. Allt maltgrums som tar sig igenom silbotten fastnat i påsen (ca 1/2 dl som mest på de 3 bryggningar jag kört). Påsen brukar klistras fast på maltpipan av allt socker i vörten men med lite varmt vatten lossnar den lätt.
patryt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: tisdag 2014-07-15 18:01


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron