No-sparge i Grainfathern?

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

No-sparge i Grainfathern?

Inläggav victornorell » lördag 2016-03-19 10:43

Hallå ja,

Nu när jag (äntligen) gått över till fat, tänkte jag komma igång och brygga lite oftare eftersom det är diskandet och flaskandet som jag tycker är absolut tråkigast.
Eftersom jag bara får plats med 9L fat (kanske 11), så behöver jag bara brygga mindre batcher, tänkte motsvarande 11-12 liter i hink för att kunna ta lite prover och kunna tappa 9 liter utan att få med något grums.
Har läst lite här och det verkar vara en del som kört mindre batcher, men att de ändå har lakat. Någon borde ha testat att köra en no-sparge för detta ändamålet?

Jag tänker mig följande:
12 liter i hink + 2 liter i botten av GF som inte går genom kylspiralen (trub) + 4 liter bortkok (en dryg timmes kok) = 18L innan kok

Vid 18 L i grytan, säger Beersmith att en maltnota på 2.65 kg ger mig 1.051 i OG. Tidigare har malten sugit åt sig en dryg liter per kg, vilket gör att jag tänker mig ca 3 liter till här..

Alltså borde jag värma 21 liter, mäska på och sen köra koket direkt utan lakning.. Tankar?

Som vanligt kommer jag på sådana här saker precis innan jag ska brygga, så jag kör på detta, så får vi se hur det går :)

//Victor
victornorell
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: onsdag 2013-08-07 19:55
Ort: Malmö

Re: No-sparge i Grainfathern?

Inläggav victornorell » lördag 2016-03-19 17:48

Inga svar, så jag kan ju bara skriva hur det gick.. Började ganska bra, men det funkar inte så bra med den övre silplåten som någon skrev i ett tidigare inlägg i den här kategorin. Tappade ner det i vörten när jag skulle sänka det lite och var tvungen att ta upp maltröret och ta bort plåten.
Fick löjligt låg effektivitet, kan bero på att jag malde rätt så grovt, även på vetemalten, som jag körde 50% av maltnotan på (körde en Hefeweizen).
Effektiviteten hamnade någonstans runt 60%.. Så jag fick kompensera lite med brödsirap i slutet.
Volymerna stämde väldigt bra! Fick ner ungefär 12 liter i jäskärlet efter 75 min kok och kylning. Ordentligt kok när man kör mindre volymer!
Har lite funderingar hur jag ska höja effektiviteten, men vi får se hur den här ölen blir! Kul att testa i vilket fall som!

//Victor
victornorell
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: onsdag 2013-08-07 19:55
Ort: Malmö

Re: No-sparge i Grainfathern?

Inläggav Brewsnail » måndag 2016-03-21 11:13

Jag brygger visserligen 20 liter i taget, men jag lakar väldigt lite. Har i mer av vattnet från början, lakar med fyra liter och fyller sen upp till kokvolym.
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron