Isoleringsväst till Grainfather?

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav Rotsac » torsdag 2016-02-11 15:33

Jag tänkte på lägenheter, där man inte har en lokal varmvattenberedare, utan får vattnet från någon central plats, där det förhoppningsvis är en större omsättning på vattnet.

Jag har idag testat att värma upp 21,5 Liter kallvatten från kranen (7-8 grader).
Locket på, och pumpen igång.
Det tog 49 minuter.

Motsvarande test med 18 Liter 52-gradigt vatten tog 35 minuter.

Jag har även läst vad Livsmedelsverket rekommenderar vad gäller varmt vatten från kranen.

I fortsättningen så kammar jag till mig, och använder kallt vatten:-)
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav niklas_n » torsdag 2016-02-11 15:42

Rotsac skrev:Jag tänkte på lägenheter, där man inte har en lokal varmvattenberedare, utan får vattnet från någon central plats, där det förhoppningsvis är en större omsättning på vattnet.



I lägenheter har man antingen en stor beredare eller en värmeväxlare som är kopplad till kommunala fjärrvärmenätet. Det är i första hand inte omsättningen som är problemet utan tungmetallerna som man tar med sig. Bara en parentes.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav falke » torsdag 2016-02-11 16:54

Rotsac skrev:Jag har även läst vad Livsmedelsverket rekommenderar vad gäller varmt vatten från kranen.
I fortsättningen så kammar jag till mig, och använder kallt vatten:-)


Det är det som är det häftiga med forum som detta... man lär sig något nytt nästan varje dag om man bara har rätt inställning och är lite ödmjuk ;o)
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav Bee » fredag 2016-02-12 10:56

Rotsac skrev:Dessutom rekommenderar jag att man pumpar runt vattnet under uppvärmning för mäskning, samt även vörten för kokning (koppla bort strax före kokning).

+1 på det. Fysikens lagar gäller såväl vid uppvärmning som vid avkylning.

Angående varmvatten från kran till mäskning/lakning, så tog jag upp alternativet genomströmningsvärmare förra gången det fördes på tal. Vet inte om någon införskaffade en sån då. Har för mig att det gick att få ut 5l/minut med 60-70°C ur den.

Edit: hittade posten http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?p=53285#p53285
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav Reine » måndag 2016-03-28 20:41

Kör inte varmvatten i mitt kärl, dock kopplar jag varmvatten till CFC för att snabba upp uppvärmingen i början. Hoppar snabbt upp till +40° men sedan så får man återgå att invänta att elementet jobbar sig upp till 66° :-)
Reine
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: måndag 2016-03-28 20:32

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav 13Gastar » söndag 2016-08-07 18:55

Jag köpte ett 10mm tjockt liggunderlag från Stadium för 79 riksdaler. Ca trekvarts arbete med kniv, sax och silvertejp (liggunderlag sliter dock tydligen hårt på egg) och det räckte till två lager, vilket borde ge en mycket god isolering. Kanske inte lika snyggt, men borde göra ett lika bra eller bättre jobb än Graincoatens knappa 7mm skum.

Edit: Provkörde och mellan tummen och pekfingret, jag har inte mätt speciellt exakt, sparar jag ca 20% i tid. Lätt värt det.
13Gastar
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: söndag 2016-08-07 18:42

Re: Isoleringsväst till Grainfather?

Inläggav Rotsac » söndag 2016-08-14 14:40

13Gastar skrev:Jag köpte ett 10mm tjockt liggunderlag från Stadium för 79 riksdaler. Ca trekvarts arbete med kniv, sax och silvertejp (liggunderlag sliter dock tydligen hårt på egg) och det räckte till två lager, vilket borde ge en mycket god isolering. Kanske inte lika snyggt, men borde göra ett lika bra eller bättre jobb än Graincoatens knappa 7mm skum.

Edit: Provkörde och mellan tummen och pekfingret, jag har inte mätt speciellt exakt, sparar jag ca 20% i tid. Lätt värt det.


Jag använde ett 14 mm liggunderlag (100 Kronor) från Clas Ohlsson: http://www.clasohlson.com/se/Liggunderl ... tt/31-8259

Bakom kontrollådan stoppade jag in ett 10 mm liggunderlag, då 14 mm var för tjockt.

Det gick PRECIS att få in ett spännband bakom kontrollådan.
Den sitter ju inte fastskruvad, så jag säkrade den med tejp.

http://www.abc.se/~m5790/gf/Modifiering_av_bryggverket_1

Bagagerem Asaklitt (30 Kronor):

http://www.clasohlson.com/se/Bagagerem-Asaklitt/31-5517

Kängband överst:-)
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Föregående

Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster