Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inläggav falke » måndag 2015-10-12 08:54

När jag gjorde min andra brygd igår med Grainfathern var fastbränning ett mycket mindre problem eftersom jag försökte skrapa bottenplattan mellan mashout vid 75° och upp till koket. Jag måste säga att jag redan efter två försök börjar känna mig ganska bekväm med Grainfather. :D

Så för att återgå till trådens rubrik.... Ja, Grainfather bryggverk är verkligen något att ha!
Nu är det kanske dags att vi skapar några andra trådar kring användning och tips! Nästa steg för min del blir att byta ut STC200 mot STC1000+.
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inläggav timm » torsdag 2015-10-15 09:50

Jag som nybörjare (enbart bryggt 1 gång någonsin, och det i min Grainfather) tycker definitivt att Grainfather är något att ha. Väldigt enkelt att komma igång, skönt att få ett bryggverk med "allt i ett" bara packa upp, snabb montering och sedan är man redo att börja brygga. Tycker det gick ganska fort att få upp vatten i temperatur och det var smidigt att göra rent efter bryggning.

Det enda "problem" vi hade var att det i slutet av överföringen till jäskärlet i princip tog stopp. Filtret var nästan helt igensatt och då hade vi ändå kört humlen (pellets) i humlepåsar från MM. Nästa gång testar vi nog Whirlpool och blandar ev pellets och kottar.
timm
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: torsdag 2015-10-15 08:51

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inläggav Strebern » torsdag 2015-10-15 10:02

timm skrev:Jag som nybörjare (enbart bryggt 1 gång någonsin, och det i min Grainfather) tycker definitivt att Grainfather är något att ha. Väldigt enkelt att komma igång, skönt att få ett bryggverk med "allt i ett" bara packa upp, snabb montering och sedan är man redo att börja brygga. Tycker det gick ganska fort att få upp vatten i temperatur och det var smidigt att göra rent efter bryggning.

Det enda "problem" vi hade var att det i slutet av överföringen till jäskärlet i princip tog stopp. Filtret var nästan helt igensatt och då hade vi ändå kört humlen (pellets) i humlepåsar från MM. Nästa gång testar vi nog Whirlpool och blandar ev pellets och kottar.


Enligt Grainfather-instruktionsvideorna ska man inte köra humlepåsar, då tanken är att humlen ska sätta sig som extra filter över bottensilen, huruvida detta påverkar en blockering eller ej, och om de menar kottar eller pellets kommer jag inte ihåg, men jag körde kottar (100g) rakt i grytan, och jag hade inga problem med igensättning av filtret. Ska köra 200g nästa gång rakt i grytan, får se om det blir blockering
Strebern
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2015-08-19 19:45

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inläggav timm » torsdag 2015-10-15 10:20

Strebern skrev:Enligt Grainfather-instruktionsvideorna ska man inte köra humlepåsar, då tanken är att humlen ska sätta sig som extra filter över bottensilen, huruvida detta påverkar en blockering eller ej, och om de menar kottar eller pellets kommer jag inte ihåg, men jag körde kottar (100g) rakt i grytan, och jag hade inga problem med igensättning av filtret. Ska köra 200g nästa gång rakt i grytan, får se om det blir blockering


Jag vill minnas att jag hört/sett det men av någon anledning ignorerade jag det :roll:. Däremot förstår jag inte riktigt varför mycket humle i form av pellets skulle fungera som ett extra filter medan bara lite humle som läckt från påsarna (som fiskades upp innan kylning) inte gör det. Men jag kommer köra utan nästa gång så får vi se hur det går! Ska också komma ihåg att skrapa botten vid uppkok för att slippa de svarta brännmärkena i botten.
timm
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: torsdag 2015-10-15 08:51

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inläggav falke » torsdag 2015-10-15 10:37

Jag har också kört både pellets och kottar i påsar och senaste gången blev jag tvungen att skrapa filtret för att få snurr på pumpen igen. Jag kommer nog inte att satsa på att köra utan påsar men kanske i första hand på kottar som verkar fungera bättre. Jag funderar också på att testa med de där stora "thé-kulorna" som ett alternativ. Är det någon som redan har testat dom?
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inläggav Splix » torsdag 2015-10-15 12:41

Jag körde humlepåsar i början men har slutat med det. Tog bort kulan efter kulventilen som stoppade upp cirkulationen och köpte det nya filtret, efter det har det inte varit några problem med stopp!
En varning bara: om man tar bort kulan (och fjädern) måste man vara noga med att stänga kulventilen och inte köra pumpen utan något påkopplat, annars har man en het vörtvulkan!

Vill jag snabba på uppvärmningen av lakvattnet fyller jag några liter och låter grainfathern värma det samtidigt som jag kokar upp vatten på induktionsspisen och häller på. Funkar ju även med vattenkokare...

Brukar aldrig skrapa i botten men däremot blanda runt lite då och då med mäskrodret, det hjälper absolut till för att motverka fastbränning i botten. Har det ändå bränt är det lätt att gnugga loss med lite maskindiskmedel eller rengöringsmedlet som följde med och en vanlig diskborste.

Berätta gärna om du får till en bra whirpool och om konan "håller" när du pumpar ur vörten!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2015-01-15 20:40
Ort: Göteborg

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inläggav st1 » torsdag 2015-10-15 13:47

Splix skrev:Tog bort kulan efter kulventilen som stoppade upp cirkulationen och köpte det nya filtret, efter det har det inte varit några problem med stopp!


Var köpte du det nya filtret?
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inläggav Splix » torsdag 2015-10-15 13:48

Här: http://www.grainfather.co.uk/#!online-s ... y=12389140


Sent from my iPhone using Tapatalk
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2015-01-15 20:40
Ort: Göteborg

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inläggav Strebern » torsdag 2015-10-15 14:01

Kanske dags att låsa den här tråden och påbörja individuella nya trådar för alla små frågor och tips och trix?

Som någon tidigare sade: Det är nåt att ha.
Strebern
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 36
Blev medlem: onsdag 2015-08-19 19:45

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inläggav Splix » onsdag 2015-10-21 19:51

victornorell skrev:Hej,

Bryggde en IPA igår med ca 200 g humle i koket, men fegade ur på sista givan på 90 g och körde med humlesocka eftersom hopspidern inte är klar. Det funkade fint i alla fall med lite flöde genom filtret till slut. Kan bifoga lite bilder på hur det ser ut hos mig nu.

screen.JPG

Här är GF med den hemgjorda bazookan på gamla filtret och med STC1000..

hopspider.JPG

Och här är den tänkta hopspidern, som förhoppningsvis blir klar till nästa bryggning. Det är det tråkiga att sy i metallnätet som gör att det här projektet blir lite utdraget :)
Det är en bestickhållare från IKEA och lite gängstång, samt finmaskigt metallnät. Fick inspiration från forumet här!

Löjligt klar vört..
voert.JPG


//Victor


Hur har du kopplat in STC1000? Kopplat den både till pump och båda elementen?
Vilka temperaturer och tider har du ställt in?

//Andreas
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2015-01-15 20:40
Ort: Göteborg

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inläggav victornorell » onsdag 2015-10-21 20:15

Splix skrev:
Hur har du kopplat in STC1000? Kopplat den både till pump och båda elementen?
Vilka temperaturer och tider har du ställt in?

//Andreas


Hej,
Kommer faktiskt inte ihåg riktigt hur jag kopplade ihop det, men jag jämförde kopplingsscheman för stc-200 resp stc-1000.. Snabb googling:
Stc-200: http://www.newpages2u.com/images/141200040067417541664413b82b494f055d1dd024.jpg
Stc-1000: http://s905.photobucket.com/user/carlajefferies/media/stc1000.png.html

Körde rätt låg mäskning på ipan på 66 grader under 75 min, sen 76 grader sista 10 min.. Därefter laka med 76 tradigt vatten! Har kört en veteöl också och då blev det 4 raster har jag för mig (kommer inte ihåg vilka temperaturer)...

Edit: Jag kör inte pumpen på kylning, utan har endast värmeelementet inkopplat. Får fortfarande byta mellan 500/2000 W manuellt vid raster (om man inte har tid att vänta) :)

//Victor
victornorell
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: onsdag 2013-08-07 19:55
Ort: Malmö

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inläggav LuckyDuck » lördag 2016-08-20 14:51

Jag har bryggt med en Grainfather i drygt ett halvår och är mycket nöjd. Dels så spara jag två timmar jämfört med gryta på spisen och dels så blir resultaten mycket mer konsekventa.
I början hade jag problem med att filter och kulkoppingen täpptes igen. Lösningen var att ta bort filter, kula och fjäder samt att enbart använda kottar, i påse eller spider. Nu går det som på räls :D

Brew on!
Peter Nilsson

Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
LuckyDuck
Belgomästare 2009
 
Inlägg: 51
Blev medlem: söndag 2008-11-30 13:34
Ort: Linköping

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inläggav LuckyDuck » lördag 2016-08-20 20:05

Nytt rekord med Grainfathern i dag, 90% utbyte!
En enkel bitter med en planerad OG 1, 048 resulterade i 1,052 (90min mäskning vid 65C).
Fantastiskt!
Peter Nilsson

Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
LuckyDuck
Belgomästare 2009
 
Inlägg: 51
Blev medlem: söndag 2008-11-30 13:34
Ort: Linköping

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inläggav thella » fredag 2016-08-26 13:35

LuckyDuck skrev:Nytt rekord med Grainfathern i dag, 90% utbyte!
En enkel bitter med en planerad OG 1, 048 resulterade i 1,052 (90min mäskning vid 65C).
Fantastiskt!

Hur mycket lakvatten använde du?
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Grainfather bryggverk, är den nått att ha?

Inläggav LuckyDuck » fredag 2016-08-26 13:45

thella skrev: Hur mycket lakvatten använde du?


17 liter under 90-minutersmäskningen och 14 liter lakvatten.
En möjlig orsak kan vara vattenprofilen som jag lyckats få mycket nära Burton-vatten.
Peter Nilsson

Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
LuckyDuck
Belgomästare 2009
 
Inlägg: 51
Blev medlem: söndag 2008-11-30 13:34
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster