no sparge - hur mycket volym?

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

no sparge - hur mycket volym?

Inläggav Karl R » måndag 2021-08-16 09:15

Hej

Har kört några gånger utan att laka, men då fyllt som vanligt, till 22-23 liter. Hur många liter vatten har ni erfarenhet av att det funkar att ha i utan att pumpen minskar sin förmåga att recirkulera. Det har förstås med maltmängden att göra också. I detta fall tänkte jag göra en best bitter, så det är bortåt 4 kg malt, inte mer. Men ändå, 25-26 liter?

just ja, har en BM 20, köpt 2016ish. Det är med den svängda kontrollpanelen.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: no sparge - hur mycket volym?

Inläggav aletorp » måndag 2021-08-16 21:19

Vätskenivån brukar ligga några centimeter från kanten när jag har kört no-sparge (lodo). Det blir drygt 31 liter vatten i mitt fall (BM20). När jag skall laka brukar jag fyll först upp till 25 liters markeringen för mäskningen och laka med resten av vattnet.

Pumpen behöver utföra ett större arbete om du använder lite vatten då nivåskillnaden blir större mellan nivåerna innanför och utanför maltpipan. Fyller man på med vatten så att maltpipan dränks så behöver inte pumpen ta han om någon statisk tryckskillnad.
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33

Re: no sparge - hur mycket volym?

Inläggav Karl R » tisdag 2021-08-17 08:19

ok, tack! Det låter rimligt.
Blir till att testa lite.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: no sparge - hur mycket volym?

Inläggav peterg » torsdag 2021-08-19 11:07

Har ni haft problem med att vattnet smiter ut mellan maltrörets övre kant och stödringen i lodo-kitet vid mäskning? Det blir ibland så kraftigt att vattnet sprutar över kanten och hamnar på golvet. Inget roligt alls! Jag har Bm20 från 2017.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: no sparge - hur mycket volym?

Inläggav Lakens » torsdag 2021-08-19 15:05

peterg skrev:Har ni haft problem med att vattnet smiter ut mellan maltrörets övre kant och stödringen i lodo-kitet vid mäskning? Det blir ibland så kraftigt att vattnet sprutar över kanten och hamnar på golvet. Inget roligt alls! Jag har Bm20 från 2017.


Ja så blir det för mig med. Inte kul alls blir ett jävla söl på golvet. Har köpt bacbrewings topfilter och plåt den är mycket tjockare i godset. Den funkar mycket bättre. Vad kör du för kross storlek?
Lakens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: fredag 2018-11-30 12:39

Re: no sparge - hur mycket volym?

Inläggav aletorp » torsdag 2021-08-19 17:50

Jag använder Backbrewings 1,5x1,5 mm filter istället för BMs originalfilter. Detta funkar fint.
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33

Re: no sparge - hur mycket volym?

Inläggav peterg » torsdag 2021-08-19 18:21

Jag har BacBrewings filter 0,9x0,9mm och krossar med 1mm. När jag kontaktade Speidel fick jag rådet att sänka hastigheten på pumpen som jag inte kan pga att den inte har den funktionen. Då fick jag rådet att krossa 1.5mm som jag inte har lust till pga sämre utbyte och sämre öl.

Egentligen borde Speidel byta ut min pump mot en ny med funktion att sänka hastigheten. Vad tycker ni? Det finns ingen information om att lodo-kitet inte funkar med den äldre Bm20.
Har ni något annat tips hur man ska få det att funka utan att köpa skiva från Bacbrewing för 60 euro?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: no sparge - hur mycket volym?

Inläggav aletorp » torsdag 2021-08-19 19:31

Jag bytte till Bacbrewingfilter mest för att de är lättare att hantera. I kombination med lodo-kittet från BM fungerar de bra. Tyvärr har jag aldrig provat lodo-kittet med original filtren. Min kross har jag justerat så att det blir en krossning liknande det som BM rekommenderar på deras hemsida https://www.speidels-braumeister.de/en/ ... ricks.html. Med min kross, en MattMill, använder jag då 1,6 mm. En annan kross kan mycket väl behöva ett annat avstånd. Vill du använda en finare krossning så kanske en lösning kan vara att tillsätta risskal.
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33

Re: no sparge - hur mycket volym?

Inläggav Rennstam » lördag 2021-08-21 09:43

Jag har aldrig haft det här problemet trots att jag har originalfilter från 2016. Kanske dum fråga men jag antar att du/ni sätter på LODO-kitet rätt (först stödringen, sen det fina filtret, sen det hårda filtret med pipen nedåt, sen skruvar åt med muttern), och att du fyller på vatten så att det täcker toppen på maltröret, och sedan lägger på det flytande locket?
Rennstam
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 122
Blev medlem: lördag 2016-10-22 11:18
Ort: Malmö

Re: no sparge - hur mycket volym?

Inläggav Lakens » lördag 2021-08-21 11:48

Rennstam skrev:Jag har aldrig haft det här problemet trots att jag har originalfilter från 2016. Kanske dum fråga men jag antar att du/ni sätter på LODO-kitet rätt (först stödringen, sen det fina filtret, sen det hårda filtret med pipen nedåt, sen skruvar åt med muttern), och att du fyller på vatten så att det täcker toppen på maltröret, och sedan lägger på det flytande locket?



Det går väll inte att montera på något annat sätt då ramlar filtren ner i maltpipan.
Har du en Bm20? För på Bm50 verkar det inte vara ett problem.
Lakens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: fredag 2018-11-30 12:39

Re: no sparge - hur mycket volym?

Inläggav peterg » lördag 2021-08-21 19:39

Lakens, använder du inte alls Bm orginal silplåt eftersom du har kit från Bacbrewings?
Jag funderar på att investera i Bm pump till det facila priset av 1790kr så att jag kan justera hastigheten men blir utbytet sämre då?
Eller är det bättre att beställa plåt/toppfilter från Bacbrewings som du har?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: no sparge - hur mycket volym?

Inläggav Lakens » söndag 2021-08-22 06:43

peterg skrev:Lakens, använder du inte alls Bm orginal silplåt eftersom du har kit från Bacbrewings?
Jag funderar på att investera i Bm pump till det facila priset av 1790kr så att jag kan justera hastigheten men blir utbytet sämre då?
Eller är det bättre att beställa plåt/toppfilter från Bacbrewings som du har?


Nej jag använder inte original plåten. Jag kan inte svara vad som händer med utbytet om man sänker hastigheten på pumpen. Men om jag killgissar så borde det inte bli sämre.
Lakens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: fredag 2018-11-30 12:39

Re: no sparge - hur mycket volym?

Inläggav peterg » söndag 2021-08-22 10:35

Blir det aldrig någon sprut på sidan? Hur många mm på krossen? Vilket filter från Bacbrewing har du?
Jag antar att du inte kan justera hastigheten på pumpen?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: no sparge - hur mycket volym?

Inläggav Lakens » torsdag 2021-08-26 12:57

peterg skrev:Blir det aldrig någon sprut på sidan? Hur många mm på krossen? Vilket filter från Bacbrewing har du?
Jag antar att du inte kan justera hastigheten på pumpen?



Jag har bägge filterna men jag har bara hunnit testa 1.5mm filtret med 1.5mm kross. Ska prova 0.9mm filtret nästa gång med 1.2mm kross. Inget sprut på sidan än så länge.
Lakens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: fredag 2018-11-30 12:39

Re: no sparge - hur mycket volym?

Inläggav peterg » torsdag 2021-08-26 14:20

Lakens skrev:
peterg skrev:Blir det aldrig någon sprut på sidan? Hur många mm på krossen? Vilket filter från Bacbrewing har du?
Jag antar att du inte kan justera hastigheten på pumpen?



Jag har bägge filterna men jag har bara hunnit testa 1.5mm filtret med 1.5mm kross. Ska prova 0.9mm filtret nästa gång med 1.2mm kross. Inget sprut på sidan än så länge.


Rapportera när du testat 0.9mm filtret.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm


Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster