Bm 20 lodo kit problem.

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Bm 20 lodo kit problem.

Inläggav Lakens » tisdag 2020-10-20 16:59

Hej någon som kör lodo kitet till bm 20? Har köpt det och första bryggningen slutade med vört över hela golvet. Tror att jag hade för fint krossad malt. Gjorde om bryggningen med grövre krossad malt 1.1mm men provade att bara köra med 25l vatten men utan flytande lock och då pressas vattnet ut mellan nya plåtringen och maltpipan så det sprutar ut ur bryggverket. Är det någon som har fått det att funka på en bm 20? Eller måste man ha vatten så det täcker filter plåtarna för att det ska funka?
Lakens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: fredag 2018-11-30 12:39

Re: Bm 20 lodo kit problem.

Inläggav Talnoy » onsdag 2020-10-21 05:47

Jag använder det hela tiden utan problem, kan det vara som så att du inte dragit åt muttern tillräckligt? Min erfarenhet är också att man måste centrera ringen över maltpipan manuellt, då centrumhålet är större än pinnen
Användarvisningsbild
Talnoy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-12-17 20:15
Ort: Burvik

Re: Bm 20 lodo kit problem.

Inläggav Lakens » onsdag 2020-10-21 08:45

Talnoy skrev:Jag använder det hela tiden utan problem, kan det vara som så att du inte dragit åt muttern tillräckligt? Min erfarenhet är också att man måste centrera ringen över maltpipan manuellt, då centrumhålet är större än pinnen


Tycker att jag dragit åt ganska hårt och var väldigt noga med centreringen. Har du provat med bara 25 liter vatten? Vad kör du för krossgrad?
Lakens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: fredag 2018-11-30 12:39

Re: Bm 20 lodo kit problem.

Inläggav aletorp » onsdag 2020-10-21 21:32

Känns som en lite dum undran, men är du säker på att du har satt ringen och filtren i rätt ordning?
Ring, fint filter och till sist grova filtret upp och ner.
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33

Re: Bm 20 lodo kit problem.

Inläggav Lakens » torsdag 2020-10-22 04:59

aletorp skrev:Känns som en lite dum undran, men är du säker på att du har satt ringen och filtren i rätt ordning?
Ring, fint filter och till sist grova filtret upp och ner.



Ja det sitter i den ordningen.
Lakens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: fredag 2018-11-30 12:39

Re: Bm 20 lodo kit problem.

Inläggav Talnoy » torsdag 2020-10-22 06:11

Lakens skrev:
Talnoy skrev:Jag använder det hela tiden utan problem, kan det vara som så att du inte dragit åt muttern tillräckligt? Min erfarenhet är också att man måste centrera ringen över maltpipan manuellt, då centrumhålet är större än pinnen


Tycker att jag dragit åt ganska hårt och var väldigt noga med centreringen. Har du provat med bara 25 liter vatten? Vad kör du för krossgrad?

Japp, 25 liter vatten. Vill minnas krossen ligger på 1,2 mm. Btw, jag har alltid 2-3 hg risskal med, om det nu skulle göra någon skillnad
Användarvisningsbild
Talnoy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-12-17 20:15
Ort: Burvik

Re: Bm 20 lodo kit problem.

Inläggav aletorp » torsdag 2020-10-22 07:03

Använder man en mindre mängd malt så kan denna lägga sig på ena sidan i pipan (motsatta pumputloppet). Då kan vätskan strömma fritt upp till filtren. Det har hänt mig vid ett tillfälle. Efter det använder jag bara lodo-filtret vid mer än 4,5 kg malt
aletorp
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: lördag 2018-10-27 07:33

Re: Bm 20 lodo kit problem.

Inläggav Lakens » torsdag 2020-10-22 12:37

aletorp skrev:Använder man en mindre mängd malt så kan denna lägga sig på ena sidan i pipan (motsatta pumputloppet). Då kan vätskan strömma fritt upp till filtren. Det har hänt mig vid ett tillfälle. Efter det använder jag bara lodo-filtret vid mer än 4,5 kg malt



Det var med 4.3kg malt så det skulle kunna vara det som är problemet.
Lakens
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 32
Blev medlem: fredag 2018-11-30 12:39


Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

cron