Modifieringar

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Modifieringar

Inläggav peterg » söndag 2020-02-02 16:00

Lindh har gjort en hel del förbättringar på sin Bm som även inspirerat mig till några modifieringar. Jag har en Bm10 som jag vid bryggning laddar med 2,8kg malt och14 liter vatten och vid lakning med ytterligare 4 liter vatten. Jag får fram ca 14,3 liter vört med en effektivitet på ca 90%.

Mina moddar:

1. Vid inmäskning använder jag en liten betongblandare och borrmaskin.

2. På mittröret har jag ett 19cm stålrör som förhindrar att malten trycks ihop. När jag sedan lakar förhindrar den även att vattnet rinner ner i hålet som mittpinnen lämnar samt stoppar malt från att komma i vörten. För att få plats med den övre silen har jag kortat tappen till 1cm annars går det inte att få på vingmuttern.

3. För att få bort tomrummet mellan den övre silplattan och maltpipan har jag satt på en slitsad silikonslang runt kanten.

4. För en effektivare värme under mäskningen har jag först en Brygg-Olle och sedan ett tillskuret liggunderlag runt Bm. På locket lägger jag en kapockkudde(båtkudde). Efter koket tar jag bort liggunderlaget för annars blir koket för livligt.

5. Vid koket har jag Ikeas bestickhållare utan botten och Ikeas Teresiatyg som jag lägger humlepellets i.

6. Efter kylning silar jag vörten mha en stor tratt 25cm och Teresiatyg direkt tilll ett Corneliusfat där fermenteringen sker.

Ser fram emot att få höra era kommentarer och förbättringar.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Modifieringar

Inläggav Lindh » söndag 2020-02-02 17:22

Ett tips är våran Braumeistergrupp på Facebook om du inte redan är med där. Finns en hel del tips och inspiration att finna. Mina förbättringar och annat finns såklart på bloggen.
Mitt utvecklingsarbete med BM forsätter och det väntar ett paket med grejer på posten när jag kommer hem så ”stay tuned” för det kommer mer!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59


Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

cron