Stålrör på mittpinnen

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Stålrör på mittpinnen

Inläggav peterg » tisdag 2019-09-24 21:30

Jag har läst på Lindhs blogg om ett stålrör med stora hål som sitter på mittpinnen och som ska fördela vörten genom maltbädden. Någon som kan förklara hur den i teorin ska funka?

Jag har sedan tidigare ett stålrör utan hål på mittpinnen vid lakning för att förhindra att malten kommer i vörten när jag lyfter maltpipan samtidigt som lakvattnet förhindras rinna genom hålet.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Stålrör på mittpinnen

Inläggav Lindh » onsdag 2019-09-25 06:56

Tanken är att om maltbädden blir för kompakt nedifrån och upp så kommer pinnen att med minsta motståndets lag pressa vört in i maltbädden från sidorna istället. Tanken är en mer homogen mäskning.
Jag har kört både med och utan och har svårt att avgöra hur stor skillnad det gör. Första 2 gångerna gav det 2-3 ö extra tyckte jag men sen sjönk det några gånger. Speidel själva är inte heller övertygade utan testar fortfarande.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Stålrör på mittpinnen

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2019-09-25 08:24

Intressant.
Har köpt en variant på CB5 som jag tänker modifiera, originalutförandet är ju inte speciellt genomtänkt. Att använda flödet för att röra om i malten är en av ombyggnaderna som jag funderar på men har fastnat lite på hur flödesröret ska byggas. Ett rör i mitten är väl inte det optimala eftersom vätskan tar den enklaste vägen om man inte styr riktningen, men det skulle kanske funka om man kan riktar flödet som en whirlpool fast med motflöde i centrum för att undvika konen. Kräver en bättre pump än vad som normalt sitter i bryggverk.
Kanske något för BM också?

Det bör inte vara omöjligt att få samma effektivitet i ett bryggverk som på BIAB, det är ju bara varmt vatten och malt :)
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Stålrör på mittpinnen

Inläggav peterg » onsdag 2019-09-25 16:20

Fattar jag riktigt. Eftersom vörten pressas nerifrån och upp och det är mindre motstånd inne i stålröret kommer vörten som letar sig in i stålröret snabbare upp och sedan ut högre upp och detta medför ett bättre utbyte?

Mittröret på min bm10 är 10mm och vad bör stålröret med hål ha för innerdiameter för att få bra effekt?
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Stålrör på mittpinnen

Inläggav Lindh » onsdag 2019-09-25 21:15

Pilsnerkokaren skrev:Det bör inte vara omöjligt att få samma effektivitet i ett bryggverk som på BIAB, det är ju bara varmt vatten och malt :)


Absolut inte. Biab är en av de med sämst utbyte i min bok. Allt under
80% är mat till hönsen brukar jag säga...
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Stålrör på mittpinnen

Inläggav Lindh » onsdag 2019-09-25 21:16

peterg skrev:Fattar jag riktigt. Eftersom vörten pressas nerifrån och upp och det är mindre motstånd inne i stålröret kommer vörten som letar sig in i stålröret snabbare upp och sedan ut högre upp och detta medför ett bättre utbyte?

Mittröret på min bm10 är 10mm och vad bör stålröret med hål ha för innerdiameter för att få bra effekt?


Ja det är tanken. Om det faktiskt sker är det ingen som vet i dagsläget...9
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Stålrör på mittpinnen

Inläggav Djonk » onsdag 2019-09-25 23:01

Lindh skrev:Absolut inte. Biab är en av de med sämst utbyte i min bok. Allt under
80% är mat till hönsen brukar jag säga...


Brukar ligga på 83-89% utbyte med BIAB..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Stålrör på mittpinnen

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2019-09-25 23:37

Lindh skrev:
Pilsnerkokaren skrev:Det bör inte vara omöjligt att få samma effektivitet i ett bryggverk som på BIAB, det är ju bara varmt vatten och malt :)


Absolut inte. Biab är en av de med sämst utbyte i min bok. Allt under
80% är mat till hönsen brukar jag säga...


Håller med dig fullständigt, att acceptera ett dåligt utbyte är ett nederlag.
Har ingen erfarenhet av bryggverk hitintills men min uppfattning av vad jag läst är att man får vara glad om man kommer över 70-75%. Grovt krossat malt verkar vara vad som fungerar bäst, vilket inte kommer att fungera för min del.
Brygger men vad jag gissar är en variant på BIAB och ligger sällan under 90% i effektivitet så vi verkar ha olika erfarenheter gällande bryggeffektivitet.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Stålrör på mittpinnen

Inläggav assistredo » torsdag 2019-10-03 12:06

Det finns ju bryggverk som helt brygger på den här principen. Hur bra de är låter jag vara osagt.

https://www.brew-boss.com/
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Stålrör på mittpinnen

Inläggav Karl R » torsdag 2019-10-10 14:34

men Pilsnerkokarn, du lakar ju. Det är ju fusk!
=)
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster