Snabba frågor om BM

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Snabba frågor om BM

Inläggav HakanO » torsdag 2019-03-21 20:28

Är på väg att ta steget till ett bryggverk och det som känns bäst är en maskin från Brumeister.

Det som känns bäst är 50 liters varianten.


1). Fungerar det bra att köra maskinen med det korta maltröret, har egentligen inte så ofta behov av 50 liter färdig öl men vill ha valet att kunna göra större satser.

2). Är det värt extra kostnaden att köpa plus varianten, har inte riktigt fattat skillnaden bortset från att den är dubbelmantlad men kylspiral rekommenderas ändå om jag fattat rätt?

3). Vad är det mer som man måste köpa mer en maskinen (har alla vanliga prylar för att brygga öl) eller får man med allt viktigt?



Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Snabba frågor om BM

Inläggav niklas_n » fredag 2019-03-22 10:58

1. Ja det funkar bra, jag har läst om någon som klagade på minskad effektivitet. Men annars funkar det utan problem.
2. En stor fördel är också att den har en dräneringsventil, som underlättar väldigt när man ska diska den. Vilket är lite bökigt annars p.g.a. storleken.
3. Nej, den är komplett. Isoleringen till den är dock rätt bra att införskaffa.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Snabba frågor om BM

Inläggav HakanO » fredag 2019-04-26 19:13

Nu har jag bestämt mig att köpa en BM 50, måste bara städa ut och bygga om garaget lite innan annars kommer det inte att bli av, tänkte bygga ett fundament med ben och en hylla under typ som Lindh har, vilken höjd är lämplig om man har någon form av lyft för malt röret, kommer säkert lite fler frågor senare.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Snabba frågor om BM

Inläggav Lindh » lördag 2019-04-27 20:29

Beror på hur du tänkt kyla. Det är smidigt att kunna få in en jäshink under kranen.
Efter detta inlägg har bänken byggts om lite med de två smala stödplankorna längst ut istället så nu klarar bänken lätt 1000 kg. Sen lite färg på bara.
Se mer här: http://www.lindhcraftbeer.com/2016/06/b ... umeistern/
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59


Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron