DIY Dräneringsventil

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

DIY Dräneringsventil

Inläggav Bee » fredag 2017-01-06 01:33

Hej,
Efter en del umbäranden fick jag ordning på min dräneringsventil och så här gjorde jag.
Edit: Som @Lindh påpekar nedan är detta inte helt lätt och har man inte vana att demontera/montera rörkopplingar ska man ta det försiktigt. Det är inte en operation som nybörjare ska göra utan ordentliga förberedelser. Det är lätt att skada eller dra sönder mässingsgängor så tänk igenom alla steg först och ta det lugnt. Själv har jag byggt två RIMS bryggverk till mig själv och hjälpt vänner med deras grytor så jag har relativt bra erfarenhet av kopplande.

Det som behövs är
2st 1/2" (R15) nipplar
1st 1/2" (G15) T-rör
1st 1/2" kulventil
Totalt 227kr på hornbach.
Loctite vvs-tätning (samma som 577) 169kr på hornbach.
(1st R-206 1/2" (DN15) nippel) 55kr på lokal VVS butik.
Eftersom pumphuset är i mässing körde jag på det för allt det andra också.

Det färdiga resultatet:
Bild
Som ni ser så är det här lite annorlunda mot den som t ex @Lindh gjort på sin.
Oavsett vilken nippel jag hade så fick jag inte de koniska klämkopplingarna att passa ihop. Det diffade några millimeter. Troligen beror det på att de t-rör jag hade var inte gängade tillräckligt långt in.
Ska man göra "original" modifikationen så behöver man en R-206 1/2" (DN15) nippel för att komma tillräckligt nära med t-röret mot pumphuset.


Jag började med att montera loss pumpen och arbeta med pumphuset
Bild

Alla kopplingar sitter med gängtätningslim, så först använde jag våran köksbrännare för att hetta upp pumphuset och limmet och ta loss 90° böjen och därefter gjorde jag samma sak med den koniska kopplingen. Det är nästan omöjligt med bara kraft.

Bild

Jag monterade ihop pumphuset, t-rör och den koniska kopplingen och såg till att de koniska kopplingarna blev på samma höjd.
Det gör man lättast genom att skruva in den koniska kopplingen till max och därefter hålla ner den på andra sidan så den står flat på den kopplingen. Skruva därefter ut den andra tills dess att den tar emot bordsskivan. Om man släpper allt borde nu hela rasket stå av sig självt och in/ut på pumphuset vara i samma höjd.
Bild

Ta en vattenfast penna och rita ett streck på t-rör och kon kopplingen. Se till att det kommer färg på alla synliga gängor. Då vet du hur långt den ska skruvas in när det är dags att montera.
Bild

Nu är det dags att passa in på BM. Anpassa med nippeln så att de koniska klämkopplingarna hamnar så centrerade det bara går. För mig gick det lättast genom att skruva in nippeln hela vägen i t-röret och sen skruva in den lagom i pumphuset. Se till att den koniska kopplingen är på rätt höjd mha strecket, annars blir det svårare.
Bild

På samma sätt som tidigare, rita ett streck så att man ser hur långt man ska skruva ihop vid montering.
Bild

Ta isär allt applicera gängtätningslim och montera ihop. Skruva fast allt i BM under tiden tätningarna torkar. Det är mycket svårare att montera rätt och få tätt med gängtejp så lägg pengarna på gängtätningslim. Det är väl värt pengarna då det blir tätt på en gång och du sparar massor med tid.

Montera kran eller vad ni nu vill i t-röret, själv återanvänder jag 90° böjen som satt original och sätter en kulventil med camlock där. Jag kommer köra rengöring genom att cirkulation med chuggerpump och CIP boll genom locket

Tack @Lindh @Judgecc och @niklas_n för supporten.
Senast redigerad av Bee fredag 2017-01-06 12:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: DIY Dräneringsventil

Inläggav Judgecc » fredag 2017-01-06 01:39

Ah. Fyfan va nice. Tack själv @bee

https://www.facebook.com/Alevagenshembryggeri
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: DIY Dräneringsventil

Inläggav Lindh » fredag 2017-01-06 10:12

Jag vill återigen understryka att detta är en ganska svår modifikation som man inte gör på en kvart. Allt sitter stenhårt, man måste använda våld, inpassningen är verkligen millimeterprecision och att få det tätt med gängtejp är väldigt svårt. Jag körde sommBee skrev en annan variant som inte står ut får undersidan och det fungerar mycket bra. Jag hr sett andra modifikationer där man sätter sitt t-rör på utgående pumpriktning istället för ingående som min och Bee's. Då kan man använda pumpen för recirkulation men det kan vara bra att kunna stänga av andra pumpen då. Det går då att pumpa till jäskärl den vägen om man känner för det.
Jag har min ventil till tömning vid diskning. Undviker en del tråkiga lyft men inte det sista, dvs vända uppochned för pumprengöring.

Nån som vet hur mycket stryk pump och impeller tar av att stå med vatten i en längre tid?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: DIY Dräneringsventil

Inläggav Judgecc » fredag 2017-01-06 11:48

Min tanke är förutom att underlätta rengöringen att fylla upp bryggverket med vatten genom dränerings kopplingen med. Några åsikter om det?
Bra att du varnar Lindh.
Jag har 2 månader på mig, för kallt att brygga i oisolerat bryggeri med Bm. Så kör biab fram till dess.
https://www.facebook.com/Alevagenshembryggeri
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: DIY Dräneringsventil

Inläggav Lindh » fredag 2017-01-06 17:08

Jag fyller bakifrån när jag inte kör mitt RO-vatten, t.ex. när jag kör Sous Vide. Fungerar superbra och skvätter inget. Jag har gardenakoppling på slangen jag har kopplat på dräneringsventilen. Se bara till att inte ha pumpen igång när du gör det...

Ska man bygga denna mod ska man ha gott om tid på sig, gärna flera dagar om man behöver ta en paus (för att lugna nerverna).
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: DIY Dräneringsventil

Inläggav Bee » fredag 2017-01-06 18:40

För mig tog det 4 dagar. Men effektivit arbetstid 2-3 timmar. Men då testade jag en massa grejer. Nästa gång jag gör det, (på kompisens BM) kommer jag att göra det under timmen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: DIY Dräneringsventil

Inläggav Judgecc » fredag 2017-01-06 18:42

Gött @lindh
Tid har jag gott om som sagt. Men först ska biab setupen få en uppgradering.

https://www.facebook.com/Alevagenshembryggeri
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: DIY Dräneringsventil

Inläggav Judgecc » onsdag 2017-03-29 19:14

Kommit någonvart med din cip-boll Bee?
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: DIY Dräneringsventil

Inläggav Bee » onsdag 2017-03-29 21:09

Judgecc skrev:Kommit någonvart med din cip-boll Bee?

Näpp, det har inte bryggts eller byggts något på en månad.
Kanske inte ens behöver ta hål i locket då jag kan hänga ner CIP bollen genom ånghuven.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: DIY Dräneringsventil

Inläggav Judgecc » torsdag 2017-03-30 07:03

Ok. Ja det funkar väl säkerligen, är inne på att testa liknande nu när jag köpt en topsflo pump som verkar kraftig och bra.
Helvete vad böjen satt rejält i klämringskopplingen, värmde som en tok och fick ta i så skjortan stod rätt ut. Men det gick ju bra tillslut, lite loctite ska handlas så kör vi montering..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: DIY Dräneringsventil

Inläggav Bee » torsdag 2017-03-30 09:36

Judgecc skrev:Ok. Ja det funkar väl säkerligen, är inne på att testa liknande nu när jag köpt en topsflo pump som verkar kraftig och bra.
Helvete vad böjen satt rejält i klämringskopplingen, värmde som en tok och fick ta i så skjortan stod rätt ut. Men det gick ju bra tillslut, lite loctite ska handlas så kör vi montering..

Ser fram emot bilder. :-)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: DIY Dräneringsventil

Inläggav Judgecc » torsdag 2017-03-30 13:26

Det ska jag allt klara av. Har lite väntetid innan jag får tag i rätt loctite bara, men sen kör vi igen..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: DIY Dräneringsventil

Inläggav Judgecc » onsdag 2017-05-24 17:58

Äntligen har jag fått tummen ur och monterat detta. Torktid? Tänkte vänta tills imorgon och köra ett vattentest.. Spännande och långdraget GÖTT..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: DIY Dräneringsventil

Inläggav Judgecc » torsdag 2017-05-25 19:30

@bee man. Mitt klet e fortfarande kletigt. Whats up with that? Vågar inte vattenfylla blött limm. Insight?
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: DIY Dräneringsventil

Inläggav Bee » torsdag 2017-05-25 20:47

Min yttersta del går fortfarande att röra 45°, det är ok enligt instruktionerna. Det är inte lim, det är tätning.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Nästa

Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron