Sida 2 av 2

Re: Ändra koktemp?

InläggPostat: fredag 2017-04-07 08:17
av bryggapa
skyking skrev:För att förtydliga, om värmeelementet tar 16A så skall man ha en transistor/tyristor/triac som klarar 16A. Kanske skulle man välja 25A för att vara på säkra sidan med tanke på att toppen på växelströmmen ligger på 23A.


Det finns ingen anledning att hålla på med att bygga egna triac lösningar när det finns solid state reläer. Men jag håller med i övrigt, satsa på ett bra SSR (Crydom t.ex.) om minst 25A. Det är inget fel att använda reläer heller, men SSR:er är väldigt smidiga att jobba med (och tysta).

Re: Ändra koktemp?

InläggPostat: fredag 2017-04-07 08:57
av skyking
bryggapa skrev:Det finns ingen anledning att hålla på med att bygga egna triac lösningar när det finns solid state reläer. Men jag håller med i övrigt, satsa på ett bra SSR (Crydom t.ex.) om minst 25A. Det är inget fel att använda reläer heller, men SSR:er är väldigt smidiga att jobba med (och tysta).


Ett SSR är i princip en transistor/tyristor/triac, men med skillnaden att den är optostyrd vilket är klar fördel. En SSR är därmed elektriskt isolerad, precis som ett vanligt relä, kör man utan optokoppling så skall man vara medveten om att man inte har elektrisk isolering mellan kraftelektroniken och styrelektroniken (vilket kan vara OK om man vet vad man gör).

En liten detalj med tyristor/triac är att de förblir tända tills strömmen försvinner naturligt (vilket sker i växelström med jämna mellanrum). Man använder dem genom att man tänder dem en tid efter noll-genomgången och de förblir då tända till nästa nollgenomgång. Att switcha så snabbt med ett mekaniskt relä låter sig nog inte göras, iaf inte ljudlöst.

Re: Ändra koktemp?

InläggPostat: fredag 2017-04-07 10:33
av bryggapa
skyking skrev:Ett SSR är i princip en transistor/tyristor/triac, men med skillnaden att den är optostyrd vilket är klar fördel. En SSR är därmed elektriskt isolerad, precis som ett vanligt relä, kör man utan optokoppling så skall man vara medveten om att man inte har elektrisk isolering mellan kraftelektroniken och styrelektroniken (vilket kan vara OK om man vet vad man gör).


Ja, precis! Poängen med SSR är att man slipper hålla på med "kraft" bitarna själv, med allt vad det innebär.

skyking skrev:En liten detalj med tyristor/triac är att de förblir tända tills strömmen försvinner naturligt (vilket sker i växelström med jämna mellanrum). Man använder dem genom att man tänder dem en tid efter noll-genomgången och de förblir då tända till nästa nollgenomgång. Att switcha så snabbt med ett mekaniskt relä låter sig nog inte göras, iaf inte ljudlöst.


Mmm... SSR:er fungerar ju i normalfallet så att de både 'tänder' och 'släcker' vid nollgenomgång. Det du beskriver är dimmring och det är inte en bra idé i det här fallet. För att effektstyra kok finns det ingen anledning att switcha snabbt (varken med relä eller triac). Periodtider på en eller kanske till och med en handfull minuter borde vara helt ok.
SSR eller relä är smaksak för detta. Båda fungerar och är bra lösningar. Dimmring däremot är en betydligt mindre bra lösning.

Re: Ändra koktemp?

InläggPostat: fredag 2017-04-07 10:40
av skyking
bryggapa skrev:Mmm... SSR:er fungerar ju i normalfallet så att de både 'tänder' och 'släcker' vid nollgenomgång. Det du beskriver är dimmring och det är inte en bra idé i det här fallet. För att effektstyra kok finns det ingen anledning att switcha snabbt (varken med relä eller triac). Periodtider på en eller kanske till och med en handfull minuter borde vara helt ok.
SSR eller relä är smaksak för detta. Båda fungerar och är bra lösningar. Dimmring däremot är en betydligt mindre bra lösning.


Vad är det som gör att du tycker att en dimmring är en dålig lösning/ide i detta fallet?

Re: Ändra koktemp?

InläggPostat: fredag 2017-04-07 10:57
av bryggapa
Det finns fler goda skäl att undvika det. Framförallt så leder switchningen till att man får s.k. 'switching noise', högfrekvent 'skräp' som leds tillbaka i ledningarna (och ledningarna fungerar även som antenner). Eftersom det är en stor last som switchas, får man energirikt brus också. Bruset *borde* dämpas, men det kräver feta induktorer, vilket blir dyrt och därmed är det ingen som gör det...
Pga av sinusvågen, så är dessutom dimmring väldigt olinjärt (vilket man iofs kan kompensera för, med det är heller sällan någon som gör).
Iom att behovet inte heller finns för att switcha snabbt, är det helt enkelt inte det bästa verktyget för jobbet.