Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Falkens skrev:@Andreashaggstrom
Jag blir alltid lite nyfiken när jag läser "Måste" eller "kan kräva" och i sådana här frågor.
Det ganska viktigt att ha fakta innan man säger att folk har allehanda rättigheter, jag skulle vara tacksam om du kunde länka till konsumentköplagen där dessa saker är angivna. Jag hittade inte det under Garanti i alla fall och oftast så kan dessa stå i villkoren man godkänner vid köp huruvida man erbjuds full retur av trasig vara eller inte. Jag säger inte att du har fel MEN som jag skrev ovan, det gäller att ha fakta och oftast är det den som läser inlägget som kommer behöva just den, för det är svårt att säga "Jag läste det på ett forum!" och sen kräva olika saker.
http://www.hallakonsument.se/klaga-angr ... ookie=true
Andreashaggstrom skrev:Tjena @falkens.
Jag jobbar som serviceansvarig på en stor butik som säljer elektronik och jobbar mer eller mindre enbart med detta. Just nu sitter jag dock och njuter av god öl och hade inte räknat med att bolla konsumentköplagen även på fritiden..
Men ok, lite hänvisning till konsumentköplagen kan vi väl styra upp. Två snabba.
Paragraf 26, avhjälpande eller omleverans. Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Dvs, de måste fixa felet åt dig, ge dig en ny vara eller ge dig pengar åter.
Paragraf 32, Skadestånd. Köparen har rätt till skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan och det omfattar ersättning för utgifter osv
Så du kanske inte kan kräva att säljaren står för frakten, men då kan du istället kräva att säljaren ersätter dig för fraktkostnaden, vilket är samma sak fast omvänt.
Var det någon annan punkt som jag borde hänvisa till också, eller är det ok?
Skål!
Najjklas skrev:Blev nog lite fel ordning på bilderna. Nåja, ni fattar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster