Fontän i maltbädden

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Re: Fontän i maltbädden

Inläggav Skogsvaktaren » fredag 2015-10-30 11:10

Judgecc skrev:Jag fick faktiskt min försts vört fontän för 2 bryggningar sedan. Inte kört overnight än.. Men nu sist var det lugnt. Krossar med 1.2mm dock med ölkompaniets..
Mina mesh screen var lite böjda o tråkiga märkte jag.. Har du kollat så det fina filtret kommer på plats ordentligt..
Har hört om vissa som lossar lite på vingmuttern och ändrar armen 45grader.. Förstår inte riktigt vad det ska hjälpa för. Men i det läget testar man allt..
Hur har du det med vatten/malt ratio?
Vilken temp mäskar du in vid?


Angående filtren så har jag alltid satt dit den undre silplåten först och sen lagt dit silfiltret.fyller på malten under omrörning och sen på med övre silplåten och sen silfiltret. Nu läste jag bruksanvisningen från braumeister att man placerar ut övre silfiltret först och sen lägger man på övre silplåten med rörstumpen uppåt. Hur gör du/ni?
Ska prova släppa på vingmuttern och ändra armen nästa gång, fast jag förstår inte heller varför det skulle funka.
Jag fyller som regel på med 25 liter vatten och 5-5,5 kg malt. Nu senast 5,1kg.
Jag brukar mäska in på 38-40 grader. Igår provade jag receptet i braumeisters bruksanvisning och mäskade in på 63 grader.
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
Ort: Gefle

Re: Fontän i maltbädden

Inläggav Judgecc » fredag 2015-10-30 11:20

Först metal filter, sen tråd filter. Malt. Tråd filter. Metal. Går att vända rörstumpen nerår om man vill överfylla med malt.. Lite mer spelrum då.

Jag mäskar in vid 30c typ. Men 40c borde funka med. Läst mycket om att låg inmäsk är bra för att avverka fontäner med.. Men allt utom filter ordningen verkar normalt
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Fontän i maltbädden

Inläggav Skogsvaktaren » fredag 2015-10-30 11:30

Ska prova mäska in på lägre temperatur nästa gång och se om det hjälper.
Samt att ändra på silplåten där uppe.
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
Ort: Gefle

Re: Fontän i maltbädden

Inläggav Falkens » fredag 2015-10-30 11:55

Judgecc skrev:Först metal filter, sen tråd filter. Malt. Tråd filter. Metal. Går att vända rörstumpen nerår om man vill överfylla med malt.. Lite mer spelrum då.

Jag mäskar in vid 30c typ. Men 40c borde funka med. Läst mycket om att låg inmäsk är bra för att avverka fontäner med.. Men allt utom filter ordningen verkar normalt


Så gör jag med...
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Fontän i maltbädden

Inläggav Falkens » fredag 2015-10-30 12:10

Skogsvaktaren skrev:Falken
Hur gick din första bryggning?
Angående malten så upplever jag att vissa pulveriseras mer än andra sorter
Tyvärr blev det ingen bryggning idag men jag ska prova igen på söndag, jag återkommer då.


Bra tycker jag men det är svårt att uttala sig efter en bryggning.
Det var en del småsaker tycker jag så som lakning och utbyte men det återstår att se, jag tittar mycket på/i BeerSmith vilket jag inte tycker är rätt alla gånger. Det är ett bra program men lite för stort kan jag även tycka. Jag gillar dataprogram för att designa ölen innan bryggning så jag letar efter det optimala
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Fontän i maltbädden

Inläggav Ölfarmen » fredag 2015-10-30 15:33

På 16 bryggningar med BM har jag bara haft 1 vörtfontän. Jag var alldeles intill så jag kunde snabbt fixa till det genom att pausa och röra om. Sedan fungerade det kanon igen.

Gjorde min första nattmäskning igår, och när jag kom ut på morgonen såg jag att det fanns tendenser till fontäner. Inget som sprutade ut, men man kunde tydligt se att vattnet tog vissa "föredragna" kanaler genom maltbädden. Då hade jag mäskat i 9 timmar.

Jag vill mäska in med så lite vatten det bara går, så jag brukar fylla BM med 19 liter (med 18 liter blottas elementet) och ca 5,5 kg malt. Jag ökade i och med det också krosstorleken till 1,4 mm (MM2).

Jag körde en FVNS en gång, då mäskade jag med 6,3 kg malt utan några som helst problem.

Jag brukar fylla ganska lite malt i taget och röra om ordentligt, fylla lite till, röra om mer, etc etc
Ölfarmen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-09-03 12:32

Re: Fontän i maltbädden

Inläggav Judgecc » fredag 2015-10-30 17:50

@ölfarmen.
Lakar du? Eller gör du som mig. Testar hur stark vört du kan få.. Jag har oftast 45liter vatten till tex 12kg malt.. Kan nog dra ner det till 43-44.. Sist hade jag ett 1065 när mäskning på 80min vsr klar. Gott med en 50liters ibland.. Slutade med 1090 med ett kilo socker o 120min kok.. Tycker starka belgare funkar kanon i bm..
Såg nu att du skrev att du gjort full volume en gång.. Varför inte mer?
Jag lakade 1 gång sen aldrig mer. Visserligen beror det väl mest på att jag oftast kör 25-30 liter färdig vört.. Ingen chans att laka med stora maltröret. Måste maxa vattnet för d ska funka med pumparna..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Fontän i maltbädden

Inläggav Ölfarmen » lördag 2015-10-31 13:56

Judgecc skrev:@ölfarmen.
Lakar du? Eller gör du som mig. Testar hur stark vört du kan få.. Jag har oftast 45liter vatten till tex 12kg malt.. Kan nog dra ner det till 43-44.. Sist hade jag ett 1065 när mäskning på 80min vsr klar. Gott med en 50liters ibland.. Slutade med 1090 med ett kilo socker o 120min kok.. Tycker starka belgare funkar kanon i bm..
Såg nu att du skrev att du gjort full volume en gång.. Varför inte mer?
Jag lakade 1 gång sen aldrig mer. Visserligen beror det väl mest på att jag oftast kör 25-30 liter färdig vört.. Ingen chans att laka med stora maltröret. Måste maxa vattnet för d ska funka med pumparna..


Jag har också slutat "laka". Jag har inte märkt av något sämre utbyte efter att jag skippat det. Istället låter jag bara pipan dränera i en hink bredvid och tömmer tillbaka medan jag värmer upp till kok. Det brukar bli knappt en liter extra.

Anledningen till att jag vill ha mer malt och mindre vatten är för att jag har haft problem med pH. Därför vill jag hålla nere mängden vatten så att malten åtminstone har en sportslig chans att sura ner mäsken så långt det går utan några tillsatser. Därav ingen mer fvns, annars var det en väldigt lämplig och bekväm metod.
Ölfarmen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-09-03 12:32

Re: Fontän i maltbädden

Inläggav Falkens » söndag 2015-11-01 16:01

Judgecc skrev:@ölfarmen.
Lakar du? Eller gör du som mig. Testar hur stark vört du kan få.. Jag har oftast 45liter vatten till tex 12kg malt.. Kan nog dra ner det till 43-44.. Sist hade jag ett 1065 när mäskning på 80min vsr klar. Gott med en 50liters ibland.. Slutade med 1090 med ett kilo socker o 120min kok.. Tycker starka belgare funkar kanon i bm..
Såg nu att du skrev att du gjort full volume en gång.. Varför inte mer?
Jag lakade 1 gång sen aldrig mer. Visserligen beror det väl mest på att jag oftast kör 25-30 liter färdig vört.. Ingen chans att laka med stora maltröret. Måste maxa vattnet för d ska funka med pumparna..


Verkar vara modellen som jag kommer gå på också...
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Fontän i maltbädden

Inläggav Skogsvaktaren » söndag 2015-11-01 19:23

I dag var det dags igen. Jag ställde in 1,5 mm spalt på min Matt Mill kompakt, krossade 5 kg Maris Otter pale ale malt. Måste nog säga att det vart den klart bästa krossningen hittills, i stort sett inget mjöl då kornen delade sig väl, dock var det många som såg hela ut. Men när man skulle plocka upp dom så delade dom sig i 3-4 delar med i stort sett hela skal.
Mäskningen gick utmärkt och inte en tendens till fontän
Effektiviteten följde i stort sett beer smith. Jättenöjd med resultatet!
Och så lade jag övre trådsilen under hålplåten och inte som förut ovanför.
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
Ort: Gefle

Re: Fontän i maltbädden

Inläggav Falkens » söndag 2015-11-01 19:26

Kul att höra!!!
Kanske man själv ska justera upp lite på kvarnen... verkar som 1.5 är ett bra värde på den.

Tack för tipset!
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Fontän i maltbädden

Inläggav Skogsvaktaren » söndag 2015-11-01 19:35

Ja det verkar som man i stort sett knäcker kornen. Jag blev nöjd iallafall.
Värt att prova tycker jag då det gärna ska vara grövre krossat till BM.
Kan ju tillägga att jag inte gjorde någon sparge heller få jag fyllde i allt vatten efter mash. :D
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
Ort: Gefle

Re: Fontän i maltbädden

Inläggav Judgecc » söndag 2015-11-01 20:02

Gott att höra. Både med kross och full volume. ;)
Fyllde på efter inmäsk menar du?
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Fontän i maltbädden

Inläggav Skogsvaktaren » söndag 2015-11-01 20:22

Judgecc skrev:Gott att höra. Både med kross och full volume. ;)
Fyllde på efter inmäsk menar du?


Jo :?
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
Ort: Gefle

Re: Fontän i maltbädden

Inläggav Judgecc » söndag 2015-11-01 20:28

Kanon ju.. Tycker det är guld värt som ni säkert märkt.. Det andra bästa är att ha vinsch till maltröret.. Dessa två har gjort att bryggning känns lätt varje gång.. Men 20liters kanske inte blir så tung i maltpipan som en 50liters..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

FöregåendeNästa

Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster