Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav CoinBeer » lördag 2015-03-14 21:55

Hej på er alla bryggare.

Tänker investera i ett bryggverk och väljer mellan ett BM20 eller Camurri 50. Anledningen till att jag är lite villrådig är att man läst om krånglande pump och jobbig rengöring av BM och Camurri har ingen pump och därmed lättare att rengöram men rätt stor och otymplig då jag troligtvis inte brygger mer än 20-25l per gång (just nu). Att jag är sugen på en Camurri beror oxå mycket på att jag bor bara några km från MM och gärna vill handla lokalt och att service och eventuella problem skulle vara enklare att lösa. Vad är det enligt er BM användare som gör att ni tycker att jag skall välja BM20?

//LLars
Användarvisningsbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 14:31
Ort: Kumla

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Brewsnail » lördag 2015-03-14 22:11

Tycker vi ska försöka få Camurri att göra en 20 liters variant =)
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav CoinBeer » lördag 2015-03-14 22:36

Brewsnail skrev:Tycker vi ska försöka få Camurri att göra en 20 liters variant =)


Håller med.
Det går ju att brygga 20 liter i den men den är så stor.
Användarvisningsbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 14:31
Ort: Kumla

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Brewsnail » lördag 2015-03-14 22:49

Mailade dem om det för några dagar sen, så det är säkert bra om fler gör det.

infocamurri@camurri.it
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav CoinBeer » lördag 2015-03-14 23:07

Brewsnail skrev:Mailade dem om det för några dagar sen, så det är säkert bra om fler gör det.

infocamurri@camurri.it


Gjort!
Användarvisningsbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 14:31
Ort: Kumla

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Falkens » lördag 2015-03-14 23:13

CoinBeer skrev:Hej på er alla bryggare.

Tänker investera i ett bryggverk och väljer mellan ett BM20 eller Camurri 50. Anledningen till att jag är lite villrådig är att man läst om krånglande pump och jobbig rengöring av BM och Camurri har ingen pump och därmed lättare att rengöram men rätt stor och otymplig då jag troligtvis inte brygger mer än 20-25l per gång (just nu). Att jag är sugen på en Camurri beror oxå mycket på att jag bor bara några km från MM och gärna vill handla lokalt och att service och eventuella problem skulle vara enklare att lösa. Vad är det enligt er BM användare som gör att ni tycker att jag skall välja BM20?

//LLars


det där med pumpen... det är väl de äldre maskinerna? De har ju kommit med en ny i år... så det är väl genomgången vid det här laget ;-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav niklas_n » lördag 2015-03-14 23:23

Rengöring är inga problem, jag cirkulerade lite PBW i min ett par minuter, torkade av värmeelementet och till sist skruvade isär pumpen och sköljde impellern, tog väl 15 minuter ca. Pumpen lossas och skruvas tillbaka med handkraft så där är det inga problem.

Vad gäller Camurri är jag glad att jag inte köpte en sån efter jag läst Mickes inlägg, dessutom verkar inte PLCn vara gjord riktigt för bryggning heller.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Lindh » söndag 2015-03-15 08:55

Pumparna byttes redan för något år sedan till ITT-Flygt, dvs svensk kvalité. De med Iowara som märke är de nya bättre pumparna som är specade med lägre watt än de gamla men är mer effektiva och hållbara.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav MickeEklund » måndag 2015-03-16 12:42

Smaken är som baken men jag upplever Braumeisterns kvalitét många gånger bättre än Camurrins. Gällande rengöringen är det väl olika vad man har för förutsättningar i sitt "bryggrum" men jag har en diskbänk där jag slänger upp Braumeistern och lägger under en kloss för att få lutning mot slasken. Spolar ur geggan med slang och gnuggar lite med svamp och borste där det behövs. Spolar pumphålen och passar på att skruva bort och blåsa ur impellrarna när den ändå ligger på rygg. Torkar ur med en näve hushållspapper, klart! tar 7-8 minuter.

BM50 har ett bra handtag på baksidan som underlättar lyftet till "liggande" och det går att ta bort strömsladden (den sitter fast monterad i Camurrin). Braumeistern tål att bli blöt medan Camurrins instruktioner säger att den inte får bli blöt på utsidan (hur det är i praktiken vet man ju inte förrän det är försent :) ). Camurrins kontroller sitter i ett (förmodat) vattentätt hus men det är lite knappar och lampor som kanske kan ta stryk av för mycket vatten.

Camurrin var för all del väldigt enkel att göra rent men kräver ungefär samma ytor och tid. MaltMagnus tipsar om att använda (våt)dammsugare och det funkar skitbra. Samma trix funkar ju på sildukarna till BM också.

Största grejen är ju ändå att man gör rent grejorna direkt innan det hinner torka (gäller maltpipan med filter för Braumeistern och "omröraren" och maltkorgen för Camurrin).

Det blev lite mer text än vad jag tänkte när jag började svara men vaf-n.. Det har diskuterats lite för och nackdelar med dessa två tidigare, i en annan tråd också... Vi kanske inte ska kapa den här till det :-)
Användarvisningsbild
MickeEklund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: tisdag 2013-12-03 15:57
Ort: Enköping

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Falkens » måndag 2015-03-16 12:45

Bra reflektion Micke!
Tummen upp!!!
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav MickeEklund » måndag 2015-03-16 14:05

För att hissa eller dissa 2015-modellen så hissar jag för min del :) Helt utan wifi och sånt så funkar den ju som den gamla! Oavsett om man gillar designen på kontrollenheten eller ej så är den nya displayen mer informativ med sina många rader och färger.

Jag har inte haft den gamla 50 litersmodellen så jag vet inte om detta stämmer men om man jämför med gamla 20-liters så är gummiringen till maltröret väldigt mycket mer "rejäl" ("tjockare, grövre) på den nya (men det kanske alltid har varit så på 50-liters?).

Jag gillar ju teknik så självklart blir det wifi när det kommer. Långt ifrån nödvändigt men bra/kul att ha koll på overnight-mashen till frukostkaffet och kunna döpa favoritrecepten :) Angående touchknapparna så skulle det kunna vara en mjukvarugrej som löser sig med nästa firmware. För mig funkar dom ok hittills.
Användarvisningsbild
MickeEklund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: tisdag 2013-12-03 15:57
Ort: Enköping

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav CoinBeer » måndag 2015-03-16 23:38

Brewsnail skrev:Mailade dem om det för några dagar sen, så det är säkert bra om fler gör det.

infocamurri@camurri.it



Tack för era åsikter om BM är tydligen en mycket bra maskin och problemen som man läst om är tydligen fixade.
Fick nedanstående svar i dag från Camurri. Dom kommer inte att göra en mindre just nu i alla fall.
Så det får bli en BM20, vad skönt det är när man bestämt sig :)

//Lars

Dear Mr. Lars,
referring to your kind e-mail, we would like to confirm you that with our Camurri Brauer 50 lt, you are able to produce also small brewing quantities.
The minimum capacity of production with this machine is 20 lt.
A possible 20 lt model would have the same cost of the CB.50. this model permits you to brew from 20 to max. 60/70 lt.
If you are interested in receiving a quotation, please, confirm us your details and country in order to formulate our best offer.  
At your full disposal for any information you may need.

Kind regards,  

Alessia Fretta

 
Användarvisningsbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 14:31
Ort: Kumla

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav niklas_n » tisdag 2015-03-17 10:36

CoinBeer skrev:Så det får bli en BM20, vad skönt det är när man bestämt sig :)


Jag kan garantera att du inte kommer att ångra dig, det är ett riktigt välbyggt bryggverk.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Skogsvaktaren » torsdag 2015-03-26 14:34

Jag har hunnit med 3 bryggningar men min nyinköpta BM 20. Men tyvärr råkade displayen/kontrollern bete sig konstigt.
Ni kan ju kolla själv på det här forumet.
https://forum.braumeisters.net/viewtopic.php?f=7&t=942
Sitter just i detta nu och väntar på att dom kommer och hämtar displayen. Jag kommer att få en ny skickad till mig.
Skogsvaktaren
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2014-07-02 15:06
Ort: Gefle

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav bbob » torsdag 2015-03-26 20:18

Har den förra generationen BM20 som har den nyare pumpen har inte ångrat mitt köp nån gång, BM är så enkel att använda och göra rent.

Hade önskat att det fanns fler tider i humlekoket för att få in jästnäring, klarningsmedel mm.

Har kört med 6,3 kg som mest, även om pumpen gick lite tung var det inget problem det gäller bara att ha koll på krossningen av malten, kör 1,0 mm på m2, har testat med 0,9 med pale ale malt fick då en kanal i mäsken så jag gick upp till 1,0 igen funkar perfekt.
bbob
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: fredag 2014-12-19 18:30

FöregåendeNästa

Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster