Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Här kan man diskutera ämnen som berör bryggverket Braumeister: tips, moddar etc

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Har det inte med Braumeister att göra hör det inte hit.

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav eric » torsdag 2015-02-19 21:10

Det här borde väl fungera för att köra på 16A säkring via spisuttaget? http://elbutik.se/product.html/grenutta ... schuko-230
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Matt » torsdag 2015-02-19 22:51

eric skrev:Det här borde väl fungera för att köra på 16A säkring via spisuttaget? http://elbutik.se/product.html/grenutta ... schuko-230


Fungerar säker bra, men det förutsätter att man drar ut spisen varje gång det är bryggdags för många. Är man lite händig kan man köpa materialet till ett nytt 16A uttag billigare.
In caelum cerevisiae est nullum, Itaque hic bibemus illum
Användarvisningsbild
Matt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: fredag 2013-12-06 23:54
Ort: Stockholm

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Robbix » torsdag 2015-02-19 22:51

Det funkar säkert men då är man fortfarande beroende av spisuttaget. Kokar idag i mitt föredetta pannrum som nu är brygghus eller på kontoret eller hos en kompis i hansgarage och inget av ställena har detta.
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav eric » torsdag 2015-02-19 23:00

Nä, jag tänkte bara tipsa ifall man ville köra någon platta med lite mer kräm hemma och inte har 16A säkringar någon annanstans än i köket. Tex en Hendi Gastro eller en större doppvärmare.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Judgecc » torsdag 2015-02-19 23:10

eric skrev:Nä, jag tänkte bara tipsa ifall man ville köra någon platta med lite mer kräm hemma och inte har 16A säkringar någon annanstans än i köket. Tex en Hendi Gastro eller en större doppvärmare.

Kanonbra tips. Var tack vare den länken jag satte en elektriker att bygga en sån till mig för någon månad sedan. Underbart till min Hendi..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav assistredo » fredag 2015-02-20 04:46

eric skrev:Det här borde väl fungera för att köra på 16A säkring via spisuttaget? http://elbutik.se/product.html/grenutta ... schuko-230


Matt skrev:Fungerar säker bra, men det förutsätter att man drar ut spisen varje gång det är bryggdags för många. Är man lite händig kan man köpa materialet till ett nytt 16A uttag billigare.


Då får man modda/komplettera det ovannämnda grenuttaget med en sån här http://www.elbutik.se/product.html/peri ... abb2364kuw och en sladdstump för trefas. Där kan man sedan koppla in spisen och då har man spisen inkopplad även när man brygger.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav assistredo » fredag 2015-02-20 04:52

eric skrev:Det här borde väl fungera för att köra på 16A säkring via spisuttaget? http://elbutik.se/product.html/grenutta ... schuko-230


Matt skrev:Fungerar säker bra, men det förutsätter att man drar ut spisen varje gång det är bryggdags för många. Är man lite händig kan man köpa materialet till ett nytt 16A uttag billigare.


Då får man komplettera/modda det ovannämnda grenuttaget med en trefas sladdstump och en sån här http://www.elbutik.se/product.html/peri ... abb2364kuw. Då kan man även koppla i spisen i grenuttaget.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Robbix » måndag 2015-03-02 08:01

Efter två bryggningar kan jag konstatera att vi gjorde rätt val. En 50L hade varit lite jobbigare att hantera och rengöra och när bryggprocessen nu blivit så smidig som den kan bli så kommer vi kunna brygga oftare och även lägga pengarna som blev över på fat och ingredienser samt lite lull lull.

En av bryggningarna gjordes helt solo med småbarn som fick hjälpa till att mala malten och sedan gjordes i ordning och nattades. Allt medans BM mäskade. Att brygga en vanlig vardag, något som tidigare var omöjligt, känns som ren lyx, något som nog hade varit lite svårare men givetvis inte omöjligt med en bm50.

Så klart hade det varit kul att kunna göra en 50 liters batch då och då men som sagt än så länge känns det verkligen som vi gjorde ett val som passar oss och våra förutsättningst mycket bra. :)
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Robbix » måndag 2015-03-02 08:02

Efter två bryggningar kan jag konstatera att vi gjorde rätt val. En 50L hade varit lite jobbigare att hantera och rengöra och när bryggprocessen nu blivit så smidig som den kan bli så kommer vi kunna brygga oftare och även lägga pengarna som blev över på fat och ingredienser samt lite lull lull.

En av bryggningarna gjordes helt solo med småbarn som fick hjälpa till att mala malten och sedan motvilligt gjordes i ordning och nattades. Allt medans BM mäskade. Att brygga en vanlig vardag, något som tidigare var omöjligt, känns som ren lyx och hade nog varit lite svårare men givetvis inte omöjligt med en bm50.

Så klart hade det varit kul att kunna göra en 50 liters batch då och då men som sagt än så länge känns det verkligen som vi gjorde ett val som passar oss och våra förutsättningar mycket bra. :)

Kan tillägga att även om touchknappar är så 2015 så är jag nog inte helt övertygad att detta är bättre än den gamla gedigna panelen. Men visst är det smutt att ha sina favorit recept lagrade den dagen man nu slutar leka och labba med varenda recept ;)
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Lindh » måndag 2015-03-02 15:23

Läst på ett annat forum om många som haft problem med buggar i mäskscheman och touch-knapppar som fungerat dåligt. Wifi-funktionen ska tydligen vara ett tillägg och kommer kosta extra pengar när nya firmwaren släpps (senaste datumet är juni). Blir lite besviken på Speidel som tidigare kännts som ett kvalitétsinriktat företag som värnar om sina kunder. Känns lite som om de hastade fram den nya modellen för Camurri och Grainfather dykt upp på marknaden. Tur att de har bra service på felaktiga enheter dock.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Robbix » måndag 2015-03-02 16:18

Mina knappar var helt oanvändbara när jag packade upp den men den kom igång efter 5minuters tryckande. Var sega första bryggningen men sen släppte det. Snackade med Klas på humlegården men valde att inte skicka tillbaka då han lovade aty det bara var att höra av sig om det blev problem längre fram. Men absolut visst känns det märkligt att få hem något för 16 lax som behöver mjukas upp...
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav ProInc_BNB » torsdag 2015-03-12 21:09

Hello.

Jag har införskaffat en BM20L 2015, en mycket trevlig maskin.
Har bara använt den till två bryggningar hittills, mina två första helt och hållet faktiskt.

Panelen är lätt manövrerad och man har en bra översikt då displayen har flera rader.
Knapparna reagerar bra, och displayen är lätt att rengöra då det är en slät yta.
Verket har fungerat utmärkt hittills, finns inget att anmärka, har iof bara använt den två gånger än så länge.

Skulle vara bra om tappkranen stack lite längre ut, rekommenderar att man kopplar en slag på kranen så man slipper onödigt splatter.

Men annars så är jag mycket nöjd med min BM.
Köp även rengörings kittet till den, det underlättar en hel del.
Bild
ProInc_BNB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 18:19
Ort: Västerbotten

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav niklas_n » fredag 2015-03-13 11:36

ProInc_BNB skrev:Hello.

Jag har införskaffat en BM20L 2015, en mycket trevlig maskin.
Har bara använt den till två bryggningar hittills, mina två första helt och hållet faktiskt.

Panelen är lätt manövrerad och man har en bra översikt då displayen har flera rader.
Knapparna reagerar bra, och displayen är lätt att rengöra då det är en slät yta.
Verket har fungerat utmärkt hittills, finns inget att anmärka, har iof bara använt den två gånger än så länge.

Skulle vara bra om tappkranen stack lite längre ut, rekommenderar att man kopplar en slag på kranen så man slipper onödigt splatter.

Men annars så är jag mycket nöjd med min BM.
Köp även rengörings kittet till den, det underlättar en hel del.


Kul med folk som går all in på en gång! Premiärbryggde igår med min ny BM20, väldigt smidigt jämfört mot innan.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav ProInc_BNB » fredag 2015-03-13 16:40

niklas_n skrev: Kul med folk som går all in på en gång! Premiärbryggde igår med min ny BM20, väldigt smidigt jämfört mot innan.


Det tog bara ett år innan jag bestämde mig för att köpa en BM, efter en hel del tid framför tuben och lite böcker så tyckte jag att systemet såg så smidigt ut jämfört med kastruller och kylboxar.
Om 30 dagar blir det premiär för Stouten, väntar med spänning :)
Bild
ProInc_BNB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 18:19
Ort: Västerbotten

Re: Braumeister 2015 - Hiss eller diss?

Inläggav Robbix » fredag 2015-03-13 21:21

Jag började med en brewster å dagen efter första bryggningen börjades det samlas till en BM.
Robbix
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 248
Blev medlem: måndag 2014-04-07 22:10

FöregåendeNästa

Återgå till Braumeister

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron