Tror vi är en handfull skellefteåbryggare i denna tråden, finns säkert en hel drös till som inte har hittat hit ännu också.
Hojta till om det är nått du funderar på så är det säkert nån som har ett bra svar.
Har 1000 frågor om allt..
Började med Cooper Kit Lager som så många vet gick åt h-vete som nybörjare.
Man lärde sig vad vaskning var då..
Sen blev det en English Bitter (Fortfarande Cooper) och 1000g Dry Malt och den blev faktiskt grymt bra..
Har gått över till att köra med att steepa specialmalt typ CaraRed och Crystal plus humla själv och lägga till Spray Malt.
Har en Red Ale nu som är Okej.
Har alltid Prim:at på flaska förr men har just skaffat mitt första fat. Det verkar som att när man har fat så blir "okej" öl bra jämfört med att flask prima som blir okej men med jäst smak.
Frågorna jag har är egentligen att göra med sekundärjäsning och torrhumling. Jag kör nu 4 liters batcher. (Lilla köksbryggeriet) så att jag kan prova mig fram till jag hittar något jag gillar så jag kan göra en större sats.
Jag kör hellre ofta än stora satser. Jag har 3 st 5 liters glas jäsflaskor som jag växeldrar med.
(En jäster, en i sekundär och den 3:e som reserv/under rengöring.)
Jag har programmerat ett eget program i C# som jag har som egen recept samling bara för att lära mig programmera och brygga.
Frågan är egentligen hur jag torrhumlar. Receptet som står nu i jäsning är:
----
100gram Cara Ruby Steep 30min i 65 grader.
500gram Spray malt
Koktid Humle:
15 min NorthDown 5gram
5 min NorthDown 5gram
5 min Challenger 5gram.
----
Den har stått i snart 7 dagar i primären och tänkte dra den till sekundären.
Funderar på att torrhumla den. Hur skulle ni/du göra?
5 gram Pellets Challenger i sekundären i 7 dagar och sen i Corneliusfatet?
Frågan är då hur? Pellets direkt i sekundären eller pellets i "strumpa". (Hop bag).
Det är dock glas 5 liters så jag tror inte jag får ut dom då.