Ölklubb/förening?

Stockholm och angränsande ställen.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ölklubb/förening?

Inläggav alegi » fredag 2013-08-23 21:56

Hej,

Jag undrar hur man går tillväga för att komma in i en ölklubb/förening. Minns inte exakta ordet men det handlar alltså om en grupp människor som delar samma intressen, som träffas, dricker/testar öl och kanske till och med brygger tillsammans.

Jag skulle vilja gå med i en sådan.

Men jag har ingen aning om hur jag hittar en sådan förening/klubb.

Bor i Stockholm f.ö.

Hade varit kul att gå med i en, träffa likasinnade människor med delat intresse för öl.

Tacksam för svar!
alegi
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 75
Blev medlem: tisdag 2013-07-09 23:36

Re: Ölklubb/förening?

Inläggav Olsvamlarn » måndag 2013-08-26 09:54

Om jag förstått det rätt så är hembryggarföreningarna i Stockholm fulla för tillfället (rätta mig gärna om jag har fel). I mindre städer finns det oftast föreningar som har plats. Men ett tips om du vill träffa likasinnade över ett par öl är att regga dig på Beer Sweden-forumet och hänga någon av deras träffar. De kör nog 1-3 ggr per år.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Ölklubb/förening?

Inläggav Jonas » måndag 2013-08-26 11:02

Det känns som om du skulle ha varit med på Sommarölsträffen på Humlegården i helgen. 32 öl att prova och en massa bryggare och andra ölintresserade att prata med, och kanske hitta några att utveckla ett samarbete med.
Nästa träff som SHBF anordnar är höstölsträffen med tema starka öl, og över 80, den kanske kan vara något för dig, håll koll på hemsidan.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: Ölklubb/förening?

Inläggav Tristan » måndag 2013-08-26 14:59

Hejsan!
Jag har ställt liknande frågor på olika forum men svaren är få, själv brygger jag öl, cider, mjöd och vinäger sedan tidigt 2000 tal.
Jag har fått raggat tag i likasinnade både här och där, har ingen klubb men vi brygger både var för sig men även ihop då och då, delar på kunskapen och varandras alster, du är välkommen att haka på om du vill.
Användarvisningsbild
Tristan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 2013-04-01 15:17
Ort: Stockholm

Re: Ölklubb/förening?

Inläggav Dompan » lördag 2013-09-14 17:19

Tjo!

Skulle också vilja organisera mig med några i STHLM-området. Vore praktiskt med en förening/lokal då det är rätt bökigt att hålla till i lägenheten i längden. Sedan är det ovärderligt att kunna dela intresset med andra.

Har även tillgång till något som kan bli en 130L kokare (eller mindre om man så vill) efter lite svetsjobb, vilket kanske inte är så dumt om man är ett gäng som vill brygga tillsammans och dela på ölen.

Kommer att bidra med öl på höstölsträffen och även ha en T-shirt med trycket "Dompan", så kom förbi så snackar vi...
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Användarvisningsbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 118
Blev medlem: onsdag 2011-04-06 22:07

Re: Ölklubb/förening?

Inläggav tio Pepe » lördag 2013-09-28 11:16

Frågan är vad man vill med en ölklubb. Vill man bara träffas och smaka öl så räcker de fyra träffarna i Stockholm långt. Om man bor i Stockholm alltså.

Men om man vill dela en brygglokal så handlar det om mera pengar. Jag har bryggt i sommarstugan länge vilket gör att jag sällan haft så mycket öl hemma. På vintern har jag kunnat haft fat på kallvinden, men de förråden blir vi av med nu. Så nu är jag också intresserad av att dela en brygglokal. Jag bor på Södermalm.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarvisningsbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Ölklubb/förening?

Inläggav Ale Bundy » lördag 2013-09-28 15:21

+1 på brygglokal. Gärna på Södermalm :)
Jag passerar ofta gåendes från Gullmarsplan och sneglar nyfiket på dom byggnader som verkar "tillsynes" oanvända i parkområdet ner mot Hammarby sjöstad.
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 226
Blev medlem: onsdag 2011-06-29 13:34
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Ölklubb/förening?

Inläggav tio Pepe » lördag 2013-09-28 16:00

Det svåra här i Stockholm är nog att hitta en lokal. Men om vi är några stycken så kan man ju börja leta mer seriöst.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarvisningsbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Ölklubb/förening?

Inläggav Tookbollen » fredag 2013-10-11 00:08

+ 1 på lokal i sthlm

Jag har också några vänner som kan tänka sig vara med.

@Ale Bundy - intressant; gick där för en vecka sedan och hade samma tankar! Helst de röda trähusen...
Tookbollen
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fredag 2013-10-11 00:04

Re: Ölklubb/förening?

Inläggav tio Pepe » fredag 2013-10-11 00:15

Tookbollen skrev:+ 1 på lokal i sthlm

Jag har också några vänner som kan tänka sig vara med.

@Ale Bundy - intressant; gick där för en vecka sedan och hade samma tankar! Helst de röda trähusen...

Ses vi på hembryggarträffen nästa lördag?
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarvisningsbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Ölklubb/förening?

Inläggav Foodhead 1 » fredag 2013-10-11 20:00

Ale Bundy skrev:+1 på brygglokal. Gärna på Södermalm :)
Jag passerar ofta gåendes från Gullmarsplan och sneglar nyfiket på dom byggnader som verkar "tillsynes" oanvända i parkområdet ner mot Hammarby sjöstad.


MC-klubben? ;)
Användarvisningsbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 353
Blev medlem: torsdag 2012-05-10 00:22

Re: Ölklubb/förening?

Inläggav Ale Bundy » tisdag 2013-10-15 09:39

@tio Pepe, det är planen. Sitter med grym förkylnining och alla barn sjuka hemma, så man får be om underverk..
@Foodhead 1, jag var på fest där för ca 20 år sedan, jag tror inte vi skulle få jäsa ifred där :)
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 226
Blev medlem: onsdag 2011-06-29 13:34
Ort: Stockholm, Södermalm

Re: Ölklubb/förening?

Inläggav tio Pepe » tisdag 2014-06-03 15:26

Jag har börjat söka mera intensivt i Stockholmstrakten efter brygglokal. De som jag hade på gång till bryggkollektiv för ett halvår sedan verkar inte vara lika på längre. Finns det nya intresserade av att bilda ett bryggkollektiv eller bara dela en lokal?

Eller finns det något bryggkollektiv som har plats över?

Kan admin flytta den här tråden till Stockholmsforumet? Eller ska jag starta en ny tråd där?
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarvisningsbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
Ort: Stockholm, Södermalm

Ölklubb/förening?

Inläggav Fredrik Almgren » tisdag 2014-06-03 18:29

Med lite risk för besserwisservarnlng skulle jag tro att satsningen kanske ska ske enligt följande om det inte ramlar in erbjudanden om plats i existerande bryggklubbar.

Försök att hitta några likasinnade att snacka ihop er om vad ni tänkt er, hur det skulle funka rent praktiskt. Leta sedan lokal med tålamod. En erfarenhet är att de lokaler som skulle funka som brygglokaler inte alltid finns på öppna marknaden. De är i vissa avseenden inte tillräckligt attraktiva för att ägaren ska jobba med att försöka hitta hyresgäster. Så det kan ta ett tag att hitta ngt.

Vi i Högbergs bryggkollektiv letade i mer än ett år efter ny lokal när den gamla försvann. Ett tag var vi inne på att köpa en i en BRF men det blev inte så.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: Ölklubb/förening?

Inläggav tio Pepe » tisdag 2014-06-03 18:51

Tack för tipset. Jag har väl tänkt ungefär i de banorna.

Jag hade en liten billig lokal på gång, ett före detta fotolabb. Men när jag berättade för värden att jag tänkte syssla med hembryggning så drog de öronen åt sig. De hade dåliga erfarenheter av ett mikrobryggeri där det luktade jäst. Jag lyckades inte få dem att inse skillnaden mellan ett kommersiellt mikrobryggeri och hembryggning. :cry:
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Användarvisningsbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 230
Blev medlem: måndag 2008-03-10 12:57
Ort: Stockholm, Södermalm

Nästa

Återgå till Stockholm

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster