Jämtar och härjedalingar presentera er

En hangout för dem som har koppling till republiken Jämtland.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jämtar och härjedalingar presentera er

Inläggav HåkanG » onsdag 2014-06-25 08:48

Som jag förstått finns det i länet 10 mikrobryggare enligt Systembolaget, samt då Jämtlands bryggeri.

http://blogg.op.se/engodale/2013/09/18/snart-tiomikrobryggerier/

Bland dessa kan nämnas:
Jemtehed & Brande
Jormbryggeriet
Klövsjö bryggeri
Gäddede källarbryggeri
Räven och Skatan



Men vi är ju många icke kommersiella bryggare som sitter och jäser runtom i vårt stora men förvisso inte folkrika län. Oavsett om ni är stora eller små bryggare presentera er gärna i denna tråd. Tanken är att vi kanske skulle kunna göra något roligt i framtiden, men det första steget är ju att få kontakt med varandra först.
HåkanG
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: fredag 2014-01-10 15:10

Re: Jämtar och härjedalingar presentera er

Inläggav HåkanG » onsdag 2014-06-25 08:58

Ja jag har bryggt i Uppsala i många år med likasinnade samt ensam på sommarstället i Värmland. Nu har jag kommit igång med bryggning med ett antal vänner (vi är sju) som tidigare inte har bryggt, vi håller till utanför Östersund i ett garage med hinkbryggning.

Vi bestämde oss för att börja med hink. Dels för att jag är ganska hemma på det, dels att det är en liten investering och de som inte bryggt då kan vara med utan att köpa utrustning för en hobby som de inledningsvis bara vill prova på.
Det har blivit en del bryggt det senaste året, med mycket umgänge. Visst det blir lite öl per bryggning delat på antalet som är med, men vi ser det som provverksamhet så här inledningsvis. Tanken är att bygga om en varmvattenberedare på ca 200 liter till ett bryggverk. Vi får se hur det går med det projektet,det skulle dock växla upp ölmängden betydligt.


Personligen är jag intresserad av ölkultur historiskt sett i Sverige, men i synnerhet då inom länet. Bryggstugor och gamla recept vore kul att få lite kunskap om, eventuellt skulle det kunna bli en bokproduktion av det som samlas in i slutändan.
"Heimbygda" regionindelningen för Sveriges hembygdsförbund, är intresserade av tanken att ölbryggning faktiskt är förenligt med deras verksamhet som ju handlar om att förmedla men också stärka kunskap om/förmåga i den historia, kultur m.m. som regionen har. Jag kan lätt se att ett samarbete med SHBF och Heimbygda skulle kunna resultera i något intressant. Om folk har idéer avseende detta så är jag idel öra.
HåkanG
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: fredag 2014-01-10 15:10

Re: Jämtar och härjedalingar presentera er

Inläggav fredrik.stahl » torsdag 2014-06-26 20:10

Jag bor på Frösön och firar faktiskt 20 år som hembryggare i år. Det finns en facebooksida för Jämtlands hembryggare där flera av de nystartade mikrobryggarna är med. Och vi har haft en hel del kontakter med Eldrimner som ordnat fina studieresor och kurser.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Jämtar och härjedalingar presentera er

Inläggav HåkanG » lördag 2014-06-28 17:26

Låter kul! Jag har dessvärre inte Facebook, jag får väl ordna nån proxy i bryggänget för att får tillgång till den gruppen då.

Jo Eldrimner är ju intressant att fördjupa kontakter med, jag har nämnt detta med att göra något med hembryggning för en som jobbar där. Något som skulle vara kul är ju om man kunde ordna en lokal tillsammans, de olika bryggarna som brygger med sina kompisgäng nu.
HåkanG
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: fredag 2014-01-10 15:10


Återgå till Jämtland

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron