Någon erfaren bryggare i Örebrotrakten som kan provsmaka min

Det som sker i Närke-Västmanland.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Någon erfaren bryggare i Örebrotrakten som kan provsmaka min

Inläggav PoorCadaver » fredag 2014-05-30 13:59

Tja!

Ölen har nu stått två veckor på flaska men jag tycker att den smakar... märkligt...

Det är min andra batch baserad på Coopers IPA med maltextrakt istället för socker. Sist jag gjorde detta (för några år sedan) fick jag en liknande smak och då fick jag veta att ölen för för mycket syre och "surnat". Det borde inte vara orsaken nu då jag inte lyft på locket en enda gång under jäsning (vilket jag gjorde upprepade gånger förra gången).

Finns det någon erfaren bryggare i Örebrotrakten som kan provsmaka min öl och ge mig ett utlåtande? Den kanske helt enkelt SKA smaka såhär?
Det är i alla fall omöjligt att beskriva i text hur den smakar.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 08:32

Re: Någon erfaren bryggare i Örebrotrakten som kan provsmaka

Inläggav Andreashaggstrom » lördag 2014-05-31 11:12

Jag är inte speciellt erfaren, men testar gärna. :)
Jag tror för övrigt att den största risken för oxidering är nog vid flaskningstillfället. Då ska man vara noga med att inte lufta det.
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: Någon erfaren bryggare i Örebrotrakten som kan provsmaka

Inläggav Getingen » lördag 2014-05-31 11:58

PoorCadaver skrev:Tja!

Ölen har nu stått två veckor på flaska men jag tycker att den smakar... märkligt...

Det är min andra batch baserad på Coopers IPA med maltextrakt istället för socker. Sist jag gjorde detta (för några år sedan) fick jag en liknande smak och då fick jag veta att ölen för för mycket syre och "surnat". Det borde inte vara orsaken nu då jag inte lyft på locket en enda gång under jäsning (vilket jag gjorde upprepade gånger förra gången).

Finns det någon erfaren bryggare i Örebrotrakten som kan provsmaka min öl och ge mig ett utlåtande? Den kanske helt enkelt SKA smaka såhär?
Det är i alla fall omöjligt att beskriva i text hur den smakar.



Lyfta på locket bör inte vara några problem mer än att man ökar risken för infektion möjligtvis. Eftersom kärlet är fyllt med koldioxid och det är tyngre bör det inte hända så mycket. Smakade ölen surt? Av din text tycker jag det låter som en tänkbar infektion istället för oxidation. Bor tyvärr inte i Örebro.
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 108
Blev medlem: tisdag 2013-05-07 11:58

Re: Någon erfaren bryggare i Örebrotrakten som kan provsmaka

Inläggav PoorCadaver » söndag 2014-06-01 12:15

Jag är lite osäker på en det smakar surt eller om det smakar något annat.

Har ett par teorier:
* Cooper-satserna smakar på det här viset.
* Jästen som följer med satsen ger den här smaken.
* För lågt PH på mitt vatten.

Några synpunkter på det?
Jag provade en japansk öl igår och tyckte mig kunna känna samma smak även i den, om än mer otydligt än i min. Så det kanske inte smakar "fel" utan faktiskt ska vara så?
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 08:32

Re: Någon erfaren bryggare i Örebrotrakten som kan provsmaka

Inläggav Janne gnoff Berglund » söndag 2014-06-01 13:40

Om du är medlem i shbf kan du skicka in en flaska av ölen tillsammans med ett bryggprotokoll till shbf's domare för en genomgång.

http://shbf.se/oelbedoemning/medlemsoel
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Någon erfaren bryggare i Örebrotrakten som kan provsmaka

Inläggav Olsvamlarn » måndag 2014-06-02 07:46

Som jag skrev i en annan tråd så byter jag gärna öl oavsett kvalité. Bor och jobbar centralt vid Järntorget och har relativt flexibla arbetstider så kan byta nästan när som helst (beroende på möten o.s.v.).

Har för övrigt märkt att jästen som följer med Coppers-satserna ger en del konstiga smaker. Tror att den jästen i kombination med hög jästemp kan ge en del obehagliga smaker.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03


Återgå till Närke-Västmanland

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron