Ölhak i Malmö

Här har vi Skåne

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ölhak i Malmö

Inläggav mazzse » tisdag 2015-12-22 20:46

Hej,
Jag har provat och frågat mig fram efter bra mikrobrygg öl i Malmö.
Bishop arms vid Gustav Adolfs torg. Fick ++++.
Paddys på kalendegatan. Fick +++.
Malmö Brygghus är målet ikväll.

Men jag söker ev ett till bra ställe el två att riva av lite ad-hoc innan jag åker hem till Huvfudstaden imorron.

Är det någon som kan nu under kvällen tipsa mig med fler bra ställen?

Tack på förhand!!!

//M


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: tisdag 2014-11-18 21:17

Re: Ölhak i Malmö

Inläggav mazzse » tisdag 2015-12-22 22:02

Sjukt besviken, väl framme vid brygghuset, är det låst och öppnar nästa år... :/ i början på Januari.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: tisdag 2014-11-18 21:17

Re: Ölhak i Malmö

Inläggav Kostir » torsdag 2015-12-24 00:01

Synd jag inte såg det tidigare, testa "Söder om Småland" nästa gång!
Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 134
Blev medlem: måndag 2013-03-11 20:18

Re: Ölhak i Malmö

Inläggav Hjulbult » måndag 2016-01-25 17:22

Hallå!

Lite sent nu men för framtida besök tänkte jag passa på att skriva ihop en liten Malmö Guide.

Top3 i Malmö utan inbördes rangordning då de tre ställena har väldigt olika profil. Dessa tre ställen är de som bara inte får missas vid ett Malmöbesök:

BeerDitch = Väldigt genuint ställe som drivs av en passionerad ägare och surölsentusiast. Kanske det ställe i hela stan där personalen i baren kan allra mest om öl. 8+2 tappar där 7 av de 8 hela tiden varieras medan den åttonde innehåller huslagern (Bernard) för att tillfredställa även de inte redan CraftBeer frälsta. De två extra tapparna innehåller alltid ÖL från närbelägna Malmö Brygghus. Fatölsuppställningen håller alltid extremt hög kvalitet samt att de även har ett gediget utbud av flasköl.

TapRoom (Malmö Brygghus) = 42 tappar varav 10-15 innehåller deras egna ÖL, allt säljs på 20cl eller 40cl glas. Ett av Sveriges bästa bryggerier som säljer största delen av sin produktion här i sin egen bryggpub. Vill minnas att de har 12st 1000L tankar eller något liknande som de kopplar på direkt till tapparna i baren. Generellt väldigt bra klass även på övriga tappar som inte innehåller deras eget ÖL samt en del spännande flasköl. Sedan TapRoom invigdes våren 2015 (tillbyggnad mot tidigare verksamhet) jobbar även en ny kökschef från Chicago här som har höjt nivån på maten enormt. Allt är gjort från grunden och menyn är FinTacos, Burgare och andra lite mer intressanta Amerikanska specialiteter lagade med kvalitet.

Bishops Gustav Alodfs Torg = Bishops är ju alltid Bishops men just denna får nog anses vara bland de bästa Bishops i Sverige. Mycket beror på barchefen som är väldigt engagerad och gör ett grymt jobb. Dessutom ligger bryggeriet "Minus1" i källaren vilket är en sammanslutning av 7st lokala hembryggare som brygger efter ett schema i en 50L Braumeister. Deras alster serveras sedan exklusivt i några av tapparna uppe i Baren, helt klart en extra krydda just hos denna Bishops.

Bubblare (Samtiga är värda ett besök):

Hamnmästaren = Bar med BBQ och STOOOR uteservering. Drivs av samma ägare som Malmö Brygghus och har 20tappar CraftBeer, observera dock att det bara är öppet sommartid.

Söder om Småland = Extremt Hipsterfierat ställe men grym kvalitet på ölen som består av 10sorter på fat och 10sorter på flaska. Dessutom WhiteGuide klass på maten här.

Syltan = Tidigare husmans kvarterskrog som tagits över av ölintresserade ägare vilka skapat ett litet ölmecca nära Värnhem, ibland trubadur i en hörna, mysigt ställe som är klart värt ett besök.

BierHaus = Stockholmskrog som Öppnat Malmöfilial. Här är de Prezel, Schnitzel, Saurkraut, Bratwürst och Tysk kvalitetsöl som gäller. Roligt med ett ställe som hårdsatsar på det mera traditionella Tyska och gör det med klass.

Bishops Savoy = Mera som en vanlig Bishops men det är ju inte så illa.

Paddys = Mogenpub med liveband på helgerna och ett ölutbud som ligger en bit över standard. Både maten och spelningarna kan förutom ölen göra stället besöksvärt.

Metro = Ett väldigt trevligt ställe vid Möllan som efter hand utvecklat sitt ölutbud och håller idag tillräckligt bra nivå för att nämnas i en sånhär lista.

Peas and Honey = Rätt nyöppnat ställe med en del intressanta ÖL samt öllotteri där man för fast summa får dra en slumpvis flasköl ur en låda i baren.

Malmö Operagrill = World's Smallest Brewery som de kallar sig brygger alltså själva i väldigt liten skala. Pinsamt nog har jag aldrig lyckats besöka detta ställe men kände ändå att det måsta nämnas.

Till sist så har jag säkert glömt något/några viktiga ställen men då får någon annan rätta mig och komplettera. Då man betat av listan ovan kan man med fördel hoppa på tåget i 30min över till Köpenhamn, där är listan på kvalitetsställen än längre. Räknar man ihop dessa båda städers utbud så får nog Öresundsregionen anses som ett ”Beervana” i klass med Portland Oregon snart.

Med vänlig hälsning
//NJN
Senast redigerad av Hjulbult tisdag 2016-01-26 10:07, redigerad totalt 1 gång.
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 200
Blev medlem: måndag 2014-08-11 10:31

Ölhak i Malmö

Inläggav mazzse » måndag 2016-01-25 19:42

Grymt!! Jag är i Malmö idag... :)

Är det någon som vill ses på Taproom el beerditch ikväll el i morgon, eller båda delarna och dessutom byta lite öl? :-)

El bara dricka går ju det med... ;)
Vid 20.00-ish i kväll?


Skickat från min iPhone
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: tisdag 2014-11-18 21:17

Re: Ölhak i Malmö

Inläggav svensson.lu » måndag 2016-01-25 21:51

Otroligt vad det har hänt mycket sedan jag flyttade ifrån Malmö! Väldigt roligt!
Metro har man ju hängt en del på, men nu verkar ju ölutbudet ha blivit så mycket bättre. Det kanske inte ens går att få en stor stark på lilla torg längre ;)
Användarvisningsbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 523
Blev medlem: tisdag 2007-02-06 13:46
Ort: Växjö

Re: Ölhak i Malmö

Inläggav mazzse » måndag 2016-01-25 21:54

Nån som vill ha sällskap på Taproom så sitter jag här nu iaf.
Om nån bara vill tjöta över en bira.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: tisdag 2014-11-18 21:17

Re: Ölhak i Malmö

Inläggav Hjulbult » tisdag 2016-01-26 10:05

Mezze:

Hade vart roligt att ansluta men oftast svårt att komma ifrån oplanerat numera. Återrapportera gärna i tråden med en liten recension vad du tyckte om stället.

svensson.lu:

Du skulle nog inte känna igen dig på Paddys heller om du inte varit där sedan de byggde om för en 6-7år sedan, baren är tre gånger längre nu och de har 20-25tappar, dock mest av de finare standard pubölen och inte mycket för riktigt djupt insjunkna ölnördar.

Även Brogatan och Nya Tröls är ställen jag hade kunnat nämna i guiden, dessa båda har funnits länge och kan fortfarande vara värda ett besök, kanske ställen du har minnen av?

Lilla Torg undviks med fördel, där finns mest stor stark för turister samt att inte heller maten är nått speciellt på de flesta av ställena. I gränderna runtomkring finns däremot en del restauranger av riktigt hög klass, den matintresserade kan dock kolla White Guide för tips.

MVH
//NJN
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 200
Blev medlem: måndag 2014-08-11 10:31

Re: Ölhak i Malmö

Inläggav andreas_pson » onsdag 2016-12-28 15:32

Vi får väl lägga till att Brewdog öppnat. Trevlig miljö och bra utbud på fat. Bra Omnipollo-event för några veckor sedan.

Slår även ett slag för Far i hatten. Mazarin på fat samt Zodiac och Fatamorgana på flaska sist jag var där. Trevlig miljö.
andreas_pson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 13:07


Återgå till Skåne

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster