Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav gedman » tisdag 2014-07-29 18:17

Efter några år med intensivt ölbryggande har jag under ett tag börjat experimentera med mjöd och cider. Det ligger inte långt från ölbryggningen, varken till smak eller tillvägagångssätt. Jag har då märkt att det finns väldigt lite information på svenska och att brygga cider och mjöd verkar inte alls vara en lika levande hobby.

Under juni besökte jag amerikanska hembryggarkonferensen AHA National Conference (kommer mycket om det i Hembryggaren #3) och där var både cider och mjöd mycket mer utbrett. Många amerikaner var speciellt förvånade att vi i Norden inte brygger mer mjöd (”Isn’t it viking brew?!). Och jag började också fundera. Till skillnad från SHBF har amerikanska hembryggarföreningen AHA länge haft både cider och mjöd inkluderat i deras bryggdefinitioner och även om öl dominerar så brygger många också cider och mjöd.

Jag undrar egentligen: Varför är inte mjöd och cider en del av SHBF? Har det funnits diskussioner om det inom föreningen eller är det bara beroende på att de som startade organisationen själva bara var inne på öl? Jag tror att SHBFs arbete är en ganska stor anledning till att ölbryggarhobbyn växt så mycket men kanske är det också så att cider och mjöd därför inte haft en lika stark utveckling?

Och framförallt: Finns det någon anledning att förändra det? Bör SHBF inkludera en klass i öltypsdefinitionerna för mjöd och cider?

Jag säger inte att det bör vara så - men jag skulle gärna höra andras tankar om det.
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav ekstedt » tisdag 2014-07-29 21:27

Själv tycker jag tvärtom att det är ganska konstigt att bunta ihop öl, mjöd och cider på det sättet. Visst finns det likheter (som att man jäser) men det finns ju ännu större skillnader. I så fall borde man ta med sake och vin också och eventuella andra jästa drycker (RateBeer har med öl, mjöd, sake och cider i sin databas).

Med det sagt så har jag personligen inget principiellt emot att utöka SHBF:s domän, men det känns väldigt lågprioriterat. Det krävs väl en del jobb, som att bygga upp en domarkompetens exempelvis.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav Tristan » torsdag 2014-08-14 15:48

Jag har bryggt mjöd i ett antal år och skulle gärna se att det kan få plats i SHBF. Har även arrangerat ett antal utbildningar inom mjödbryggning.
Användarvisningsbild
Tristan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 2013-04-01 15:17
Ort: Stockholm

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav Pulsatorius » fredag 2014-09-26 00:46

Nej.
Pulsatorius
Pulsatorius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: söndag 2009-12-06 01:04

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav assistredo » tisdag 2014-09-30 16:13

SHBF vill stå upp för hembryggning. Tävlandet är bara en del av detta. När det gäller öl har det gått att ta fram många definitioner på olika typer av öl med gedigen geografisk och traditionell förankring som används i det här sammanhanget (á lá Kennelklubben).

Även om cider och öl "finns med" i USA så är det en mycket liten del. Det har väl inte funnit så mycket att definiera.

Visst kan mjöd och cider (och då logiskt även kanske sake och vin) få "finnas med i SHBF" men man måste inte tävla med allt.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav gedman » onsdag 2014-10-01 08:43

Saken handlar väl kanske inte om att tävlingen är det centrala, utan om SHBF är en förening för hembryggning av öl eller en förening för hembryggning av öl, mjöd och cider (och kanske lite annat också). Att till exempel inkludera det i typdefinitionerna skulle vara ett sätt att slå fast det, vilket visserligen skulle spela roll för tävlingar men framförallt för den gemensamma bilden av vad SHBF sysslar med.

Vad gäller USA håller jag inte alls med. På deras National Conference var säkert 10-20 % av seminarierna och dryckerna var fokuserade på cider och mjöd.
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav Pulsatorius » onsdag 2014-10-01 21:44

Man brygger inte mjöd.
Man brygger inte cider.
Bryggning innebär att man kokar humlen, eller annat. Det är bryggningen.
Pulsatorius
Pulsatorius
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 84
Blev medlem: söndag 2009-12-06 01:04

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav Brewbro » torsdag 2014-10-02 10:08

Fast man brygger ju kaffe. Ska det då vara med? Det blir en definitionsfråga. Vad är bryggning. Jag googlade. Kan väl inte påstå att jag hittade någon bra definition. Wiktionary hade: bryggning är framställandet av vissa drycker så som öl, mjöd och cider. Äh. Men det känns som att en hel del hembryggare även testar på mjöd och cider. Det ligger väl i experimentslustan många av oss har och delar.
Användarvisningsbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 219
Blev medlem: onsdag 2012-05-23 20:45

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav Obelisken » torsdag 2014-10-02 10:52

Jag håller med båda parter i detta! Min ståndpunkt är dock att man inte ska ha med dessa drycker i domaretävlingen. Däremot vore det väl trevligt att ha en öppen klass i folketsval för typer av drycker. Man skulle kunna börja så och sen se vilket håll utvecklingen går!?
Användarvisningsbild
Obelisken
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 45
Blev medlem: tisdag 2013-08-20 14:55
Ort: Linköping

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav ekstedt » torsdag 2014-10-02 12:12

Brewbro skrev:Fast man brygger ju kaffe. Ska det då vara med? Det blir en definitionsfråga. Vad är bryggning. Jag googlade. Kan väl inte påstå att jag hittade någon bra definition. Wiktionary hade: bryggning är framställandet av vissa drycker så som öl, mjöd och cider. Äh. Men det känns som att en hel del hembryggare även testar på mjöd och cider. Det ligger väl i experimentslustan många av oss har och delar.


Bryggning innebär att man kokar eller upphettar vatten på något sätt, så att säga att man brygger cider är helt enkelt felaktigt.

Men det tycker jag personligen inte ska hindra cider från att inkluderas under SHBF:s verksamhetsområde.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav Brewbro » torsdag 2014-10-02 12:16

Word.
Användarvisningsbild
Brewbro
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 219
Blev medlem: onsdag 2012-05-23 20:45

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav assistredo » fredag 2014-10-03 01:19

Även om man principiellt inte är emot att dessa kategorier ska "finnas med" fullt ut kan det vara en praktiskt/administrativ fråga att lösa för föreningen. Förutom att det ska finnas tillräckligt många som håller på med det ska det finnas tillräckligt många som vill jobba med definitioner, vara domare etc. Ska det tävlas ska ju också tillräckligt många bidrag finnas för att det kan anses vara en riktig tävling.

Men det är väl bara testa och se hur det går. Det kanske dock kräver förslag till ändringar i stadgarna från något håll. Sen får man rösta.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav gedman » fredag 2014-10-03 09:22

I grunden kokar det ju ner till en viljeyttring - VILL VI utöka SHBFs verksamhet med andra drycker?

HUR det sedan sker kan ju göras på många olika sätt. Vi kan TILLÅTA att det serveras på tävlingar, UPPMUNTRA till att fler brygger, TÄVLA (och då också utbilda domare), DEFINIERA typerna, ARRANGERA träffar för det och så vidare. Men jag tänker att innan föreningen tar ett beslut om att tillåta mjöd och cider på träffar (som till exempel en öppen klass som så behöver vi bestämma om vi VILL det.

Angående ordet bryggning (vad gäller kaffe, cider eller för den delen no-boil-öl), så tycker jag inte vi ska låta oss styras av etymologiska och lingvistiska hårklyverier - i vår förening gör vi precis som vi vill...
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav assistredo » lördag 2014-10-04 02:31

Såvida inte styrelsen föreslår det så kan den som önskar motionera till årsmötet om att mjöd och cider ska finnas med i SHBF:s verksamhet. Som jag uppfattar det krävs en stadgeändring för att föreningen ska kunna sätta in resurser för detta.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav gedman » måndag 2014-10-06 00:39

assistredo skrev:Såvida inte styrelsen föreslår det så kan den som önskar motionera till årsmötet om att mjöd och cider ska finnas med i SHBF:s verksamhet. Som jag uppfattar det krävs en stadgeändring för att föreningen ska kunna sätta in resurser för detta.


Ja, detta är i princip vad det kokar ned till.
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Nästa

Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

cron