Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav gedman » fredag 2016-02-12 01:59

Efter att ha klurat vidare på den här frågan filar jag just nu på en motion till årsmötet i frågan, för att börja nysta i hur det skulle kunna gå till att SHBF tydligare inkluderade mjöd och cider i verksamheten. Om någon känner för att bolla lite idéer eller komma med inspel så får ni gärna skicka ett mejl eller PM!
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav Tristan » måndag 2016-02-22 11:16

Jag bollar gärna lite, hur ser din motion ut så här långt..
Användarvisningsbild
Tristan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: måndag 2013-04-01 15:17
Ort: Stockholm

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav gedman » söndag 2016-03-13 23:01

Då var det bestämt: styrelsen och Domarkommittén kommer under året att se över möjligheterna att SHBF tar in mjöd och cider under sina vingar. På dagens årsmöte röstades följande motion igenom:

Inkludera mjöd och cider i SHBFs verksamhet

Precis som öl är cider och mjöd ett dryckeshantverk. Många smaker återfinns i samtliga brygderna och de som idag intresserar sig för mjöd och cider har ofta även ett gemensamt intresse i öl. Tyvärr för den som vill börja tillverka cider eller mjöd finns mycket få inspirationskällor i Sverige. Medan det pågår något av en mat- och dryckesrevolution i Sverige har ytterst få valt att ta de dryckerna under sina vingar.

Till skillnad från många andra länder med etablerad hembryggartradition har vi i SHBF valt att inte inkludera mjöd och cider i föreningens verksamhet. Det finns idag goda exempel internationellt där bryggning av mjöd och cider går hand i hand med bryggning av öl i hemmet, inte minst i definitionerna hos internationella Beer Judge Certification Program (BJCP) där fem av tjugoåtta typdefinitioner utgörs av mjöd och cider.

Om SHBF i framtiden börjar sprida kunskap om bryggning av mjöd och cider finns goda möjligheter att öka bryggandet av mjöd och cider i Sverige, att skapa en levande bryggarkultur på samma sätt som SHBF starkt bidragit till att hantverksöl fått den ställning den har idag i Sverige. Genom att bredda vår verksamhet till två närliggande hantverksbrygder kommer SHBF kunna attrahera en bredare grupp av människor och förhoppningsvis ge inspiration även åt föreningens bryggare som just nu enbart håller sig till öl.

Jag yrkar

… att årsmötet uppdrar åt styrelsen att undersöka möjligheterna för Svenska Hembryggareföreningen att inkludera mjöd och cider i föreningens verksamhet och i spridandet av kunskap om traditionell bryggning i hemmet.

… att årsmötet uppdrar åt Domarkommittén att undersöka möjligheterna för att inkludera mjöd och/eller cider i SHBFs öltypsdefinitioner.

… att styrelsens och Domarkommitténs slutsatser i frågan redovisas tydligt för föreningens medlemmar, till exempel på föreningens forum, senast en månad innan nästkommande årsmöte.

----

Så nu är det bara att vänta att se vad som blir av det. Om någon har åsikter eller idéer får ni gärna höra av er till DK eller styrelsen!
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav ekstedt » torsdag 2016-08-25 10:22

gedman skrev:Angående ordet bryggning (vad gäller kaffe, cider eller för den delen no-boil-öl), så tycker jag inte vi ska låta oss styras av etymologiska och lingvistiska hårklyverier - i vår förening gör vi precis som vi vill...


Sen på bollen angående detta, men tråden aktualiserades då jag håller på med ett blogginlägg om cidertillverkning. Visst gör vi som vi vill i SHBF, och den friheten tycker jag vi ska utnyttja till att främja en bra terminologi. Och ciderbryggning är inte bra terminologi. Det kokar (sic!) inte bara ner till etymologiska och lingvistiska hårklyverier utan det finns en pedagogisk poäng i att reservera ordet bryggning till när man faktiskt kokar under processen, och genom att undvika detta ord i samband med cider pekar man på en viktig skillnad mellan framställning av cider och öl. Man skulle aldrig få för sig om att prata om vinbryggning exempelvis, och cider har mer gemensamt med vin än med öl vad gäller själva framställningen.

Med undantag för användandet av ordet ciderbryggning så stöder jag motionen fullt ut.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav aenima » tisdag 2016-10-04 21:42

Kan rekommendera den nystartade gruppen Mjödbryggare Sverige för den som är intresserad av mer information om mjöd.

https://www.facebook.com/groups/931934283618210/

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 222
Blev medlem: lördag 2009-12-26 15:18

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav Drake » tisdag 2016-10-04 22:24

ekstedt skrev:det finns en pedagogisk poäng i att reservera ordet bryggning till när man faktiskt kokar under processen.


Hårklyverier kanske, men man kokar ju inte bryggkaffe. Man brygger alltså kaffe även om man inte kokar det. Är det inte så att mäskningen är det som skiljer mest från vintillverkning och inte själva koket. På något sätt går ju ekvationen ihop om man tänker så. Tänker jag. :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav ekstedt » onsdag 2016-10-05 09:31

Drake skrev:Hårklyverier kanske, men man kokar ju inte bryggkaffe. Man brygger alltså kaffe även om man inte kokar det. Är det inte så att mäskningen är det som skiljer mest från vintillverkning och inte själva koket. På något sätt går ju ekvationen ihop om man tänker så. Tänker jag. :wink:


Du har en poäng, det är både mäskning och kok som man brukar ange specifikt som själva bryggningsdelen för öl, även om bryggning även har kommit att inkludera själva jäsningen också. Men bryggning ska i alla fall innefatta hett vatten.

Grejen är ju också den att SHBF inte är först med att pyssla med cider på ett seriöst sett. Det finns ju redan spridda informationsresurser, dels på svenska men framför allt på engelska. Se exempelvis länken som nyss postades i en annan tråd (http://www.eldrimner.com/core/files/cid ... ranska.pdf) eller cider.org.uk. Här ser man ingen prata om bryggning, utan det verkar mest vara hembryggare som använder den terminologin. Det vore märkligt om SHBF skulle klampa in på detta område med en egen hemmasnickrad och ganska tveksam terminologi.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav aenima » onsdag 2016-10-05 17:07

Skall man tolka detta som att om man kokar sin must för att desinfektera den så brygger man cider?
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 222
Blev medlem: lördag 2009-12-26 15:18

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav ekstedt » måndag 2016-10-10 14:23

aenima skrev:Skall man tolka detta som att om man kokar sin must för att desinfektera den så brygger man cider?


Så kan man tolka det om man vill, fast det är väl mindre intressant då man inte kokar must vare sig vid vin- eller ciderframställning.
Senast redigerad av ekstedt måndag 2016-10-10 15:00, redigerad totalt 1 gång.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav ekstedt » måndag 2016-10-10 15:00

ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav peleback » måndag 2016-10-10 23:03

Det kokas ingen must. Du jäser den svalt. Gärna utan tillsatt jäst. Kokar du den får du lov att tillsätta köpejäst

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Användarvisningsbild
peleback
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: måndag 2014-10-06 01:34

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav iha » måndag 2016-10-24 16:51

Någon föreslog att man kanske kunde ha en separat dag för SM i cider och mjöd. Jag tilltalas av idén, men det finns kanske nackdelar?
Användarvisningsbild
iha
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2014-06-30 17:13

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav Dompan » tisdag 2017-01-03 17:18

Vilka var fördelarna med att ha mjöd och cider en separat dag?
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Användarvisningsbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 118
Blev medlem: onsdag 2011-04-06 22:07

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav Bee » tisdag 2017-01-03 17:44

iha skrev:Någon föreslog att man kanske kunde ha en separat dag för SM i cider och mjöd. Jag tilltalas av idén, men det finns kanske nackdelar?

SM är ett väldigt stort arrangemang, dels blir det mycket mer arbete och dels kommer nog inte lika många dag 2 då.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Bör mjöd och cider inkluderas i SHBF?

Inläggav Ölamatören » onsdag 2017-01-04 11:41

iha skrev:Någon föreslog att man kanske kunde ha en separat dag för SM i cider och mjöd. Jag tilltalas av idén, men det finns kanske nackdelar?


Ser inga fördelar innan de kategorierna blir så stora i deltagande att de kan stå på egna ben. Nackdelen om de skulle ha egen dag för tidigt är ytterliggare arbete/kostnader med lokal och övrigt arrangemang samt. Dessutom, om det skall hållas separat, så känns det inte som en del av SHBF utan mer som man lika gärna kunde starta en annan förening
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

FöregåendeNästa

Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster